KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 22367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:09:30
Muistroom,

Waar heb je dit stuk vandaan?

En verder, wat is nou de boodschap van het stuk want ik snap er hol van..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:37:43
Dankje! Hmm, wat een kul. Die rescue boards werken volgens mij niet over het algemeen in Nederland. Te korte golfslag. Ik ga wel zwemmen..


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2011, 23:01:03
Wat betere opleidingen betreft, is er wel een kern van waarheid. De KNRM lifeguards worden opgeleid in het gebruik van het Spinal Board en zuurstof. Ook heb ik niets geleerd op het gebied van de handgreep van Zach etc. Dat mis ik allemaal. Het is dat ik het geleerd heb van anderen maar van mijn ehbo-cursus heb ik het niet.

Helaas is de waarheid keihard en is deze waarheid te noemen. Overigens wat conditionele eisen betreft verschilt dat per brigade, dus dat is geleuter maar medisch gezien lopen we achter. Helaas en gelukkig moet ik ze gelijk geven. Gelukkig omdat mensen met ernstig letsel goed behandeld door de KNRM lifeguards (hoop ik). Helaas omdat er dus nog veel stranden zijn die waarschijnlijk bewaakt worden door mensen die onvoldoende zijn opgeleid.


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2011, 23:33:05
Het opleiden van zuurstof toediening verschilt per brigade bij ons word dit wel gegeven, maar verschilt natuurlijk per brigadebestuur of hun dit nodig vinden als aanvulling of niet.  Zuurstof toedienen brengt natuurlijk ook gevaren met zich mee (je moet wel weten wat je doet, en of het kan).

Wat betreft de rescue boards kan niks anders zeggen dan helemaal toppp. wij hebben er 1 om te testen/te leen maar het werkt echt super je bent zo snel bij een drenkeling en met de juiste kantelmethode ligt die zo op je board en je peddelt lekker naar de kant. Veel sneller dan een boot lanceren of zwemmen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2011, 09:54:56
De EHBO opleiding is verschillend, echter als je het EHBO boekje met waterongevallen erbij gebruikt kom je aardig op 1 lijn. Met rescue boards heb ik geen ervaring het lijkt me in ieder geval makkelijker als zwemmen en je komt beter tegen de stroom in, mijn voorkeur zal wel eerder de boot zijn. (zeker met 4 man dan moet je een keuze maken board of boot).

9910001
9910001


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2011, 15:56:27
Het opleiden van zuurstof toediening verschilt per brigade bij ons word dit wel gegeven, maar verschilt natuurlijk per brigadebestuur of hun dit nodig vinden als aanvulling of niet.  Zuurstof toedienen brengt natuurlijk ook gevaren met zich mee (je moet wel weten wat je doet, en of het kan).
....
...>knip
....
Misschien een zijsprong, maar kun je aangeven welke gevaren er evt. verbonden zijn aan het geven van zuurstof?


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2011, 16:53:22
Het meest belangrijke bij het geven van zuurstof is om je te bedenken WAAROM je zuurstof gaat geven... iemand is namelijk niet zomaar zuurstofbehoeftig... Je kan iedereen leren om een zuurstof fles open te draaien, en een kap op iemands gezicht te zetten, maar inzien waarom is een ander verhaal...

over de gevaren van zuurstof geven zijn er heel veel fabels en waarheden. COPD-ers zouden een zuurstof geregelde ademdrive hebben... dus teveel zuurstof, geen ademprikkel, geen ademhaling. Echter in de praktijk is dit maar een klein percentage van de COPD-ers die dit hebben. Daarnaast is het zo dat een teveel aan zuurstof kan leiden tot longoedeem door de vorming van zuursrof radicalen in de alveoli. Maar dit treed meestal niet direct op, maar naar enkele uren van een te hoge zuurstof in de alveoli.

hetgeen wat wel gevaarlijk is, is wanneer er niet op de juiste wijze zuurstof wordt toegediend. Een voorbeeld hiervan is om niet voldoende flow op een NRM te zetten..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2011, 17:33:24
Het meest belangrijke bij het geven van zuurstof is om je te bedenken WAAROM je zuurstof gaat geven... iemand is namelijk niet zomaar zuurstofbehoeftig... Je kan iedereen leren om een zuurstof fles open te draaien, en een kap op iemands gezicht te zetten, maar inzien waarom is een ander verhaal...

over de gevaren van zuurstof geven zijn er heel veel fabels en waarheden. COPD-ers zouden een zuurstof geregelde ademdrive hebben... dus teveel zuurstof, geen ademprikkel, geen ademhaling. Echter in de praktijk is dit maar een klein percentage van de COPD-ers die dit hebben. Daarnaast is het zo dat een teveel aan zuurstof kan leiden tot longoedeem door de vorming van zuursrof radicalen in de alveoli. Maar dit treed meestal niet direct op, maar naar enkele uren van een te hoge zuurstof in de alveoli.

hetgeen wat wel gevaarlijk is, is wanneer er niet op de juiste wijze zuurstof wordt toegediend. Een voorbeeld hiervan is om niet voldoende flow op een NRM te zetten..

Als een COPD'r geen ademhaling heeft, geef dan maar gerust zuurstof, zeker na verdrinking. Later komt het wel weer goed met die prikkel. Te veel aan zuursof bij normale beademing, (niet met een te grote overdruk), met name door een automaat bij een ademend so is niet waarschijnlijk. Longoedeem kun je iemand ook zonder zuurstof bezorgen, als je maar fanatiek genoeg blaast, de zuurstof is niet de oorzaak, maar de manier van beademen. Een MTV maakt het allemaal zo veel makkelijker en veiliger, ook al vanwege de beveiliging tegen overdruk. Als er een beetje druk opgebouwd wordt stopt ie, lang voordat er schade toegebracht wordt. Wat betreft "niet voldoende flow op een NRM", daar heb je het zakje voor als controle middel. Zowiezo snap ik daarbij de kreet "wij hebben zuurstof" niet (onder andere de KNRM en de meeste reddingsbrigades) met alleen de mogelijkheid van een NRM. Als je als waterhulpverlener pretendeert zuurstof aan boord te hebben als bestrijding tegen de gevolgen van verdrinking, zorg dan dat je voorbereid bent op het geven van 100% zuurstof aan een niet ademend slachtoffer en volg dan de advanced cursus zodat je een MTV mag gebruiken, of een ambuballon. Maar ik geloof dat we die discussie al eens gevoerd hadden ooit... Peter weet daar veel meer over, waar is tie als je 'm nodig hebt...  ;D


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2011, 20:38:45
Henk,
ik begrijp dat je er veel verstand van hebt, maar leg mij even het mechanisme uit van hoe het longoedeem zich ontwikkeld door de verkeerde manier van beademen???

En volgens mij werd er gevraagd wat eventueel de gevaren zijn van zuurstof geven, en daar reageerde ik op met mijn antwoord...
en die kloppen echt wel hoor....

Maar wat een bijzondere houding van jou om zo te reageren op de KNRM omdat die roepen dat ze zuurstof bij zich hebben, "en alleen maar zuurstof kunnen geven op een NRM "

ik vind het eerder professioneel om te weten waar je grenzen liggen...