KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 21825 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 14 september 2011, 16:57:21
Kapitein,

Dank je voor de verheldering het geeft dwenk ik een beter beter beeld over jullie werkwijze. Zelf zou ik niet gelukkig worden van dit kranteartikel, het komt op mij wat arrogant over wij zijn beter als een raddingsbrigade. Hiernaast zie ik geen strijd tussen knrm lifeguard en reddingsbrigade, het zijn de zelfde mensen die het werk moeten doen. Welke vlag er wappert of wie er landelijk aanstuurd zal mij persoonlijk weinig uit maken. Zelf Zou ik het prettig vinden als er bestuurlijk meer 1 lijn in komt en samenwerking wordt uitgedragen. Zo heel groot zijn de verschillen niet.

9910001
9910001


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #31 Gepost op: 14 september 2011, 16:59:52
Bedankt voor je reactie, klinkt positief. Ik ben benieuwd wanneer Spinalboards bij ons verplicht gaan worden want dat scheelt aan heleboel zeker in samenwerking met ambulance.

Zijn die spinals bij jullie standaard? Hoe is het om met een rescueboard te zwemmen met branding 5?

Wat 9910001 betreft. Inderdaad. Er moet gewoon een landelijke standaard komen. Ik merk nu al hoe groot sommige verschillen zijn bij brigades in opleidingen en dan heb je het over dezelfde organisatie! :O :S


salvavidas

  • Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #32 Gepost op: 14 september 2011, 17:26:36
ik vind het heel bijzonder dat Reddingbrigade Nederland het zelfde zegt "De deur staat aan onze kant nog steeds open." misschien moeten beide partijen dan een stap door de deur door doen naar elkaar toe.


guest11765

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 14 september 2011, 17:28:48
Kapitein,

Dank je voor de verheldering het geeft dwenk ik een beter beter beeld over jullie werkwijze. Zelf zou ik niet gelukkig worden van dit kranteartikel, het komt op mij wat arrogant over wij zijn beter als een raddingsbrigade. Hiernaast zie ik geen strijd tussen knrm lifeguard en reddingsbrigade, het zijn de zelfde mensen die het werk moeten doen. Welke vlag er wappert of wie er landelijk aanstuurd zal mij persoonlijk weinig uit maken. Zelf Zou ik het prettig vinden als er bestuurlijk meer 1 lijn in komt en samenwerking wordt uitgedragen. Zo heel groot zijn de verschillen niet.

9910001  

Tja, het krantenartikel heb ik ook niet zelf gemaakt. Natuurlijk vind ik het wel fijn dat ze zo over ons praten, want iets wat net opstart heeft wat promotie nodig om geaccepteerd te worden. Tja, overdaad schaadt natuurlijk ook wel iets. Wel kan ik vertellen dat dit artikel is gemaakt zonder enige vorm van pers voorlichting. Dus het is ongefilterd ter wereld gekomen en opgeblazen. Dat neemt altijd een risico met zich mee dat andere er over kunnen vallen. Alleen moet een ieder zich afvragen of de soep altijd zo heet gegeten moet worden als hij opgediend wordt?


guest11765

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 14 september 2011, 17:39:15
Bedankt voor je reactie, klinkt positief. Ik ben benieuwd wanneer Spinalboards bij ons verplicht gaan worden want dat scheelt aan heleboel zeker in samenwerking met ambulance.

Zijn die spinals bij jullie standaard? Hoe is het om met een rescueboard te zwemmen met branding 5?

Wat 9910001 betreft. Inderdaad. Er moet gewoon een landelijke standaard komen. Ik merk nu al hoe groot sommige verschillen zijn bij brigades in opleidingen en dan heb je het over dezelfde organisatie! :O :S

Wij zijn ook nog heel erg zoekende, daarin zou de reddingsbrigade ons heel erg kunnen helpen. Wij hebben niet een los Spinalboard. Maar een brancard waar eventueel een spinalboard in past. Dus ook bij ons zou het handiger zijn i.c.m. de ambu.
Wij zijn nu met 2 rescueboards aan het oefenen en testen. Een smalle kleinere (te zien verderop in de MTV aflevering, en die grote brede (in het begin te zien). Ik ben vrij groot, dus voor mij is die grote veel fijner. Maar ben je klein, dan is hij weer te breedt. De golven blijven een lastig verhaal. Hoewel als je ze je mee naar binnen nemen, je er juist weer gebruik van kan maken en zo binnen "surft".  Staat er een enorme branding dan is het denk ik in beide gevallen niet fijn. Want iemand binnen zwemmen met nek en rug letsel is ook niet alles. maar om op de plank naar buiten te moeten door de golven vergt een behoorlijke "wil"... en uithouding.


guest11765

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 september 2011, 17:43:55
ik vind het heel bijzonder dat Reddingbrigade Nederland het zelfde zegt "De deur staat aan onze kant nog steeds open." misschien moeten beide partijen dan een stap door de deur door doen naar elkaar toe.

Tja, tell me all about it. Je weet hoe dat gaat he, op de werkvloer is er alle ruimte met die grote roldeuren, maar die kantoor deurtjes zijn toch behoorlijk nauw.......  98uiye

Het is net als de koude oorlog (hmm misschien een slechte vergelijking), wie durft er de eerste stap te zetten tot vrede en samenwerking. Maar als die stap eenmaal gezet is, wie weet wat het ons brengt.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2011, 00:40:52
Tja, tell me all about it. Je weet hoe dat gaat he, op de werkvloer is er alle ruimte met die grote roldeuren, maar die kantoor deurtjes zijn toch behoorlijk nauw.......  98uiye

Het is net als de koude oorlog (hmm misschien een slechte vergelijking), wie durft er de eerste stap te zetten tot vrede en samenwerking. Maar als die stap eenmaal gezet is, wie weet wat het ons brengt.

Helemaal mee eens, het probleem zit niet op de werkvloer (op 1 plasje na misschien ;)). Op een hoger niveau, daar waar het gaat om visies en strategie, maar ook om geld en macht, daar wil het maar niet lukken.

Overigens heeft het bestuur van RN vorig jaar tegenover de aangesloten reddingsbrigades verklaard dat ook op dat niveau bij hen de deur openstaat, maar dat in hun ogen de KNRM daar tot nu toe alleen maar misbruik van heeft gemaakt. Daarom is de stand wel van wagenwijd open naar een kiertje gegaan. De mening van de directie/bestuur KNRM in deze ken ik overigens niet.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #37 Gepost op: 16 september 2011, 18:16:02
Wij <> KNRM zijn een Lifeguard organisatie begonnen, omdat er niemand anders was daar op de noordelijke eilanden. Omdat wij daar al meerdere boothuizen hebben met heel knap materiaal. Omdat wij daar al goede zaken verrichten en een hoge naamsbekendheid hebben op de eilanden. Wij hebben meerdere keren aangeklopt bij de Hoge heren der Reddingsbrigade om samen wat op te starten (trainingen, cursussen, personeel.) Maar op dat antwoord wachten wij nog steeds. De deur staat aan onze kant nog steeds open.
Wissel KNRM en Reddingsbrigade om en je verteld het verhaal vanuit de Reddingsbrigade ;-)
Bovendien ben je wel heel erg stelling in zaken waar je zelf (volgens mij) niet bij bent geweest.
Ik weet (van de hoge heren) dat in ieder geval op Terschelling de KNRM buiten de Reddingsbrigade om aan de slag is gegaan. Dat de hoge heren niet altijd goed met elkaar om gaan is bekend, maar dat kan je niet aan één partij wijten. Met 'de deur staat bij ons nog steeds open' simplificeer je het probleem en legt de schuld bij een ander terwijl de zaak een stuk complexer ligt.

Nergens zal je lezen dat wij de nederlandse kust over willen nemen! Sterker nog, dat personeel hebben wij niet eens! En dan komt alleen nog de visie om de hoek kijken hoe het zou moeten. Wat wij doen is internationale standaard.
En dat overnemen is nu juist wel de vrees van veel mensen bij de Reddingsbrigade. En dat zou afbreuk doen aan de Reddingsbrigade in haar huidige vorm. Juist ook omdat de de KNRM alleen maar een paar maanden in het hoogseizoen actief is en (zoals je zelf zegt) dan ook nog maar voor een klein stukje strand, waar de brigades over het algemeen de volle breedte van het strand voor hun rekening nemen. Buiten het hoogseizoen zijn veel brigades nog steeds in het weekend bemand en bijvoorbeeld in Kennemerland zijn ze 365 dagen per jaar oproepbaar. Verder is de Reddingsbrigade meer dan alleen strandbewaking maar als je dit er uit haalt is het nog maar de vraag of het restant nog wel levensvatbaar is.

Als Reddingsbrigade NL daar geen brood in zou zien, dan zouden ze nu niet hals over kop de opleiding Beach lifeguard zelf opstarten.
Conformeren aan internationale standaarden is iets wat op veel gebieden plaats vindt. Dat de KNRM een jaar eerder is wil nog niet zeggen dat de Reddingsbrigade er nu aan begint 'omdat de KNRM het doet'. Als nieuwe speler in dit veld heeft de KNRM terecht gekozen voor een internationale norm. De Reddingsbrigade had daar minder haast mee omdat ze al veel mensen met strandwachtbrevet hadden. Volgens een van de instructeurs is de kennisopbouw grotendeels gelijkwaardig. Alleen in Lifeguard zit ook het component bemanningslid.

Langs vele nederlandse stranden werken de collega's KNRM en Reddingsbrigade met elkaar. Sommige delen zelfs hun vrije tijd tussen de 2 organisaties in. Er is ook veel te veel werk voor 1 organisatie. En de Reddingsbrigade heeft veel te veel kennis om zich daar zorgen over te hoeven maken. Wij zijn er OOK, naast de brigade.
Gelukkig gaat het inderdaad nog steeds  goed samen. Toch zijn er signalen dat mensen vanuit de KNRM (hoofdkantoor of plaatselijke commissie??) onder druk worden gezet om om voor de KNRM te kiezen. En dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik denk dat beide organisaties daar niet bij gebaat zijn.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2011, 18:29:37
En reddingsbrigades zijn meer dan alleen het strand en IJsselmeer.

Veel reddingsbrigades in het binnenland (neem Culemborg en Den Bosch in Gelderland Zuid) doen de oppervlakteredding en inzetten met reddingsboten op de rivieren, kanalen, plassen en meren. Goed getrainde eenheden.....


guest11765

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 17 september 2011, 10:06:22
En reddingsbrigades zijn meer dan alleen het strand en IJsselmeer.

Veel reddingsbrigades in het binnenland (neem Culemborg en Den Bosch in Gelderland Zuid) doen de oppervlakteredding en inzetten met reddingsboten op de rivieren, kanalen, plassen en meren. Goed getrainde eenheden.....

Jullie zijn zeker meer, vergeet niet alle zwemvereniging (mag ik het zo noemen), die jullie ook nog hebben!