Dag Collega's,
Zal ik dan maar eens opheldering geven, want aan speculeren hebben we niets. En gezien er zelfs mensen van de reddingsbrigade lifeguard zijn geweest vorig seizoen, zie ik er het probleem niet zo van in dat er 2 groepen hetzelfde doen.
Laten we beginnen met het stukje wat geciteerd wordt:
Dit was mijn Team deze zomer. Ik was Lifeguard nr 4 en we missen ook Symen in het verhaal als lifeguard nr5.
Het stuk is: a) niet compleet, en b) uit zijn verband getrokken.
Willen jullie het hele stuk lezen?
Ik moet toegeven, ik heb 2 dagen niet kunnen zitten van alle veren die in mijn reet worden gestoken, maar zoals we allemaal denk ik wel weten, ze moeten iets schrijven wat de mensen willen lezen. En hoe mooi is het om 2 partijen tegen elkaar uit te spelen. Laat ik beginnen met mijn (zoals dat zo mooi benoemd wordt) 20 jarige collega Edwin. Hij heeft dit gezegd in de context dat wij beter spul hebben dan de meeste reddingsbrigades, maar er zijn brigades bij (neem b.v. Bloemendaal of Noordwijk), die zijn veel knapper uitgerust dan ons. Maar als je gaat kijken wat wij hebben per werknemer, dan zwemmen wij letterlijk en figuurlijk in het materiaal. Daarin zijn wij niet meer dan jullie. Wij hebben de mazzel dat het beschikbaar gesteld wordt. De meeste hebben niet een dergelijk mooie waterscooter voor de deur liggen (laat mij maar liever zwemmen, maar dat is een persoonlijke mening), en de brigades die er wel 1 hebben, hebben een knapper en duurder model liggen. Maar wij zijn per werknemer knapper uitgerust. Althans dat is een visie die wij nu hebben, omdat wij niet uitgenodigd worden om in de keuken van de ander te kijken. En als je vraagt hoe wij tot deze samenstelling van materieel komen? Internationale standaard. Inderdaad net als Bondibeach. Of als in Engeland, Amerika en noem maar op. De reden waarom wij met 5 man een totale shift van 7 dagen doorwisselen? Omdat er niet meer te beleven valt. Ja sorry, maar wij hebben geen 10.000 man zoals Zandvoort op een bloedhete dag op het strand liggen. Als het er al 500 zijn hebben wij al een mega drukke dag. En zoals op Terschelling, dan is het 4 man per post, maar wel 3 posten over het hele strand. Waar dus ook 3x een "veilig" zwemgebied bij hoort. Wij verplichten niet om mensen in het zwemgebied te zwemmen, wij adviseren. Daarbuiten letten we ook wel op, maar in het veilige gebied weet je zeker dat je veilig kunt zwemmen.
Wij <> KNRM zijn een Lifeguard organisatie begonnen, omdat er niemand anders was daar op de noordelijke eilanden. Omdat wij daar al meerdere boothuizen hebben met heel knap materiaal. Omdat wij daar al goede zaken verrichten en een hoge naamsbekendheid hebben op de eilanden. Wij hebben meerdere keren aangeklopt bij de Hoge heren der Reddingsbrigade om samen wat op te starten (trainingen, cursussen, personeel.) Maar op dat antwoord wachten wij nog steeds. De deur staat aan onze kant nog steeds open.
Nergens zal je lezen dat wij de nederlandse kust over willen nemen! Sterker nog, dat personeel hebben wij niet eens! En dan komt alleen nog de visie om de hoek kijken hoe het zou moeten. Wat wij doen is internationale standaard. Als Reddingsbrigade NL daar geen brood in zou zien, dan zouden ze nu niet hals over kop de opleiding Beach lifeguard zelf opstarten. Langs vele nederlandse stranden werken de collega's KNRM en Reddingsbrigade met elkaar. Sommige delen zelfs hun vrije tijd tussen de 2 organisaties in. Er is ook veel te veel werk voor 1 organisatie. En de Reddingsbrigade heeft veel te veel kennis om zich daar zorgen over te hoeven maken. Wij zijn er OOK, naast de brigade.
Hebben jullie nog vragen? stel ze gerust. Ik ga niet in op uitlokkingen, maar wil graag dingen verhelderen.
Even een beetje lucht in deze zware materie? Dit ben ik in mijn TV debuut. Dit is opgenomen met o.a. de hulp van Reddingsbrigade Wassenaar. Zie je? Zelfs dan doen we het samen. En ook hier zal je aantreffen dat de media het opblaast.
http://www.mtv.nl/shows/money_makers/afleveringen/Money-Makers-Episode29/video/money-makers-aflevering-29-lifeguard-688232/