KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 22378 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2011, 00:25:34
Henk,
ik begrijp dat je er veel verstand van hebt, maar leg mij even het mechanisme uit van hoe het longoedeem zich ontwikkeld door de verkeerde manier van beademen???

En volgens mij werd er gevraagd wat eventueel de gevaren zijn van zuurstof geven, en daar reageerde ik op met mijn antwoord...
en die kloppen echt wel hoor....

Maar wat een bijzondere houding van jou om zo te reageren op de KNRM omdat die roepen dat ze zuurstof bij zich hebben, "en alleen maar zuurstof kunnen geven op een NRM "

ik vind het eerder professioneel om te weten waar je grenzen liggen...

Door met een te hoge druk (mogelijk met de ambuballon) te beademen kun je de longblaasjes beschadigen. Hierdoor kan er vocht in de longen ontstaan (long oedeem).


"ik vind het eerder professioneel om te weten waar je grenzen liggen..."
Niet "eerder" maar wel verstandig. Nog verstandiger is het om je materiaal en je opleiding aan te passen aan de te verwachten inzet. Mensenlevens redden enzo, daar doe je het toch voor? Het World congress of drawning komt tot de conclusie dat 100% zuurstof DE therapie is na een verdrinking. Dat is bij een niet ademend so te bereiken door de ballon beademing aangesloten op de freeflow/demand valve en nog makkelijker dan mond op mond beademing (en ballon beademing) door gebruik van de MTV. Prachtig zo'n NRM, maar voor een ademend so, én als je voldoende flessen bij je hebt. Maar ik krijg een déja vu...

De reddingsbrigade Bergen ziet helemaal geen problemen:  ;D  http://www.reddingsbrigade-bergen.nl/content/uploads/Opleidingmateriaal/Zuurstof%20toedienen.pdf


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2011, 08:47:59
Henk,

volgens mij is het niet zinvol om met jou een discussie aan te gaan over de vorming van longoedeem, omdat dit weinig met het topic te maken heeft...... Wel het volgende: door hoge druk beademing heb je kans om letsels van de alveoli. Wat dan ontstaat noemen wij in de IC wereld een barotrauma. Gevolg is dat er meerdere alveoli stuk gaan, en er zich grotere holtes vormen, genaamd bullae. Het probleem is niet dat er dan longoedeem ontstaat, maar dat die bullae niet meedoen in de gasuitwisseling.  De behandeling bij longoedeem juist bestaat aan het geven van hoge druk.

Maar waar komt bij jou de behoefte vandaan om in elke discussie jezelf zo te profileren?
ook ik krijg namelijk een deja vu......


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:23:40
Prima, je vroeg dus naar de bekende weg, jij bent degen die er verstand van heeft. Heel knap, bedankt voor de les. Maar laat ik het dan houden op het beschadigen van de longen door te hoge druk uit te oefenen tijdens het beademen.

Als het geven van een (afwijkende) mening profileren is, kan dat toch prima op een forum? Die afwijkende mening is dat roepen "we hebben zuurstof" een goede PR is, maar niet garandeert dat als het er echt op aankomt de juiste eerste hulp kan geven omdat je je grenzen zo lekker veilig laag hebt gelegd.

Ik heb er bij de KNRM op gehamerd (bij Sip Wiebenga op het hoofdkantoor, die toen van mening was dat dat die taak niet bij hen lag) dat zuursof bij de eerste hulp hoort van verdrinkingsongevallen. Daarin heeft de KNRM een inhaalslag gemaakt, ze zijn op de goede weg, maar doe dan ook het laatste stapje en leid net iets verder op naar de advanced cursus en pas het materiaal daarop aan, zodat je ook 100% zuurstof kan geven als het écht nodig is.
Zwaailamp, probeer dit te zien als aanmoedigen, niet als kritiek, dan is het misschien beter te verteren. In de vergelijking van wie nu de beste strandwacht heeft zou ik de mate waarin advanced zuurstof kan/mag worden gegeven willen betrekken. Dat is immers de therapie bij verdrinkingsongevallen, niet onbelangrijk voor een strandwacht toch?


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #23 Gepost op: 7 september 2011, 19:09:46
Tot nu toe heb ik als enige verschil tussen de KNRM strandwachten en de reddingsbrigade strandwachten kunnen ontdekken dat de ene organisatie landelijk en centraal aangestuurd wordt en de reddingsbrigades onafhankelijke verenigingen zijn met een sportbond daarboven. Het lijkt weer een beetje op de discussie van een aantal jaar geleden toen de SSW op het strand van Walcheren kwam met betaalde strandwachten.

Het blijft natuurlijk een niet heel handige uitspraak van die jongen. Laten we gebruik maken van elkaars kracht, kunde en kennis.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 7 september 2011, 21:56:03
Tot nu toe heb ik als enige verschil tussen de KNRM strandwachten en de reddingsbrigade strandwachten kunnen ontdekken dat de ene organisatie landelijk en centraal aangestuurd wordt en de reddingsbrigades onafhankelijke verenigingen zijn met een sportbond daarboven.

Nou daar klopt dus helemaal niks van. Op operationeel gebied zijn er ook behoorlijke verschillen, zie onder andere dit topic.

Als ik op de brigade begin over een dienst met maar 4 man, dan zullen ze me aankijken alsof ik gek ben geworden... En ook ik lever m'n loonbriefje in aan het einde van de week, dus daar ligt het niet aan. ::)


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2011, 00:22:29
Hey Joost, dan heb je geluk. Er zijn heel veel brigades waar alles vrijwillig is, die leden moeten zelfs betalen om te mogen strandwachten. Bij de overgang naar SSW was dat een van de discussiepunten, van vrijwilliger naar betaalde kracht.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2011, 15:52:16
Hey Joost, dan heb je geluk. Er zijn heel veel brigades waar alles vrijwillig is, die leden moeten zelfs betalen om te mogen strandwachten. Bij de overgang naar SSW was dat een van de discussiepunten, van vrijwilliger naar betaalde kracht.

Daar ben ik dan benieuwd naar, want ik hoo steeds meer brigades die betaalde mensen in dienst hebben.
Hier in de noorkop allemaal. 8)


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2011, 16:28:49
Nou daar klopt dus helemaal niks van. Op operationeel gebied zijn er ook behoorlijke verschillen, zie onder andere dit topic.

Als ik op de brigade begin over een dienst met maar 4 man, dan zullen ze me aankijken alsof ik gek ben geworden... En ook ik lever m'n loonbriefje in aan het einde van de week, dus daar ligt het niet aan. ::)

Bij ons zijn we vanaf 4 man officieel open voor de RAC, zelf houden we op het rooster 5 man aan, 2 voor een boot, 2 voor een auto en 1 PC

Ook bij ons is alles nog helemaal vrijwillig en ook zelfs contributie maar daar zit niemand mee, een aantal wil zelfs eventueel niet eens betaald worden.
Alle leden zetten zich 100% in en hebben ook 100% ervaring met de plaatselijk situatie van onze kust/zee.

Dan kan je natuurlijk wel betaalde krachten hebben, en/of zomers mensen van brigades uit het binnenland of scholieren, maar dan toch zit ik liever met een kleine groep ervaren vrijwilligers waarvan ik weet wat ik aan ze heb als ik de zee in ren, dan met bijvoorbeeld een post vol mensen die voor het eerst in hun leven de zee zien.(en in 1 week even een turbo cursus krijgen).
Kan je vertellen dan ga ik er liever niet in!

Maar vrijwillige leden krijgen word zeker steeds moeilijker,en zelfs de betaalde brigades hebben moeite met het vinden van mensen.
Dus voorlopig moet iedereen lekker op zijn/hun eigen weg verdergaan, en elkaar ondersteunen en kennis delen waar het kan.

En of de knrm lifeguard beter is dan de strandwacht dat maakt echt geen zak uit! alleen hun doen sommige dingen net op andere methodes, maar ook bij hun verdrinken mensen raken kinderen vermist en vallen gewonden. Dus elkaar afkraken helpt niet.
Leer van elkaars fouten en ondersteun elkaar waar dat mogenlijk en noodzakelijk is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #28 Gepost op: 10 september 2011, 11:59:04
Bij ons zijn we vanaf 4 man officieel open voor de RAC, zelf houden we op het rooster 5 man aan, 2 voor een boot, 2 voor een auto en 1 PC

Ook bij ons is alles nog helemaal vrijwillig en ook zelfs contributie maar daar zit niemand mee, een aantal wil zelfs eventueel niet eens betaald worden.
Alle leden zetten zich 100% in en hebben ook 100% ervaring met de plaatselijk situatie van onze kust/zee.

Dan kan je natuurlijk wel betaalde krachten hebben, en/of zomers mensen van brigades uit het binnenland of scholieren, maar dan toch zit ik liever met een kleine groep ervaren vrijwilligers waarvan ik weet wat ik aan ze heb als ik de zee in ren, dan met bijvoorbeeld een post vol mensen die voor het eerst in hun leven de zee zien.(en in 1 week even een turbo cursus krijgen).
Kan je vertellen dan ga ik er liever niet in!

Maar vrijwillige leden krijgen word zeker steeds moeilijker,en zelfs de betaalde brigades hebben moeite met het vinden van mensen.
Dus voorlopig moet iedereen lekker op zijn/hun eigen weg verdergaan, en elkaar ondersteunen en kennis delen waar het kan.

En of de knrm lifeguard beter is dan de strandwacht dat maakt echt geen zak uit! alleen hun doen sommige dingen net op andere methodes, maar ook bij hun verdrinken mensen raken kinderen vermist en vallen gewonden. Dus elkaar afkraken helpt niet.
Leer van elkaars fouten en ondersteun elkaar waar dat mogenlijk en noodzakelijk is!

 O0 vermenigvuldigen = delen
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest11765

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2011, 16:26:14
Dag Collega's,

Zal ik dan maar eens opheldering geven, want aan speculeren hebben we niets. En gezien er zelfs mensen van de reddingsbrigade lifeguard zijn geweest vorig seizoen, zie ik er het probleem niet zo van in dat er 2 groepen hetzelfde doen.

Laten we beginnen met het stukje wat geciteerd wordt:
Dit was mijn Team deze zomer. Ik was Lifeguard nr 4 en we missen ook Symen in het verhaal als lifeguard nr5.
Het stuk is: a) niet compleet, en b) uit zijn verband getrokken.
Willen jullie het hele stuk lezen?



Ik moet toegeven, ik heb 2 dagen niet kunnen zitten van alle veren die in mijn reet worden gestoken, maar zoals we allemaal denk ik wel weten, ze moeten iets schrijven wat de mensen willen lezen. En hoe mooi is het om 2 partijen tegen elkaar uit te spelen. Laat ik beginnen met mijn (zoals dat zo mooi benoemd wordt) 20 jarige collega Edwin. Hij heeft dit gezegd in de context dat wij beter spul hebben dan de meeste reddingsbrigades, maar er zijn brigades bij (neem b.v. Bloemendaal of Noordwijk), die zijn veel knapper uitgerust dan ons. Maar als je gaat kijken wat wij hebben per werknemer, dan zwemmen wij letterlijk en figuurlijk in het materiaal. Daarin zijn wij niet meer dan jullie. Wij hebben de mazzel dat het beschikbaar gesteld wordt. De meeste hebben niet een dergelijk mooie waterscooter voor de deur liggen (laat mij maar liever zwemmen, maar dat is een persoonlijke mening), en de brigades die er wel 1 hebben, hebben een knapper en duurder model liggen. Maar wij zijn per werknemer knapper uitgerust. Althans dat is een visie die wij nu hebben, omdat wij niet uitgenodigd worden om in de keuken van de ander te kijken. En als je vraagt hoe wij tot deze samenstelling van materieel komen? Internationale standaard. Inderdaad net als Bondibeach. Of als in Engeland, Amerika en noem maar op. De reden waarom wij met 5 man een totale shift van 7 dagen doorwisselen? Omdat er niet meer te beleven valt. Ja sorry, maar wij hebben geen 10.000 man zoals Zandvoort op een bloedhete dag op het strand liggen. Als het er al 500 zijn hebben wij al een mega drukke dag. En zoals op Terschelling, dan is het 4 man per post, maar wel 3 posten over het hele strand. Waar dus ook 3x een "veilig" zwemgebied bij hoort. Wij verplichten niet om mensen in het zwemgebied te zwemmen, wij adviseren. Daarbuiten letten we ook wel op, maar in het veilige gebied weet je zeker dat je veilig kunt zwemmen.

Wij <> KNRM zijn een Lifeguard organisatie begonnen, omdat er niemand anders was daar op de noordelijke eilanden. Omdat wij daar al meerdere boothuizen hebben met heel knap materiaal. Omdat wij daar al goede zaken verrichten en een hoge naamsbekendheid hebben op de eilanden. Wij hebben meerdere keren aangeklopt bij de Hoge heren der Reddingsbrigade om samen wat op te starten (trainingen, cursussen, personeel.) Maar op dat antwoord wachten wij nog steeds. De deur staat aan onze kant nog steeds open.

Nergens zal je lezen dat wij de nederlandse kust over willen nemen! Sterker nog, dat personeel hebben wij niet eens! En dan komt alleen nog de visie om de hoek kijken hoe het zou moeten. Wat wij doen is internationale standaard. Als Reddingsbrigade NL daar geen brood in zou zien, dan zouden ze nu niet hals over kop de opleiding Beach lifeguard zelf opstarten. Langs vele nederlandse stranden werken de collega's KNRM en Reddingsbrigade met elkaar. Sommige delen zelfs hun vrije tijd tussen de 2 organisaties in. Er is ook veel te veel werk voor 1 organisatie. En de Reddingsbrigade heeft veel te veel kennis om zich daar zorgen over te hoeven maken. Wij zijn er OOK, naast de brigade.

Hebben jullie nog vragen? stel ze gerust. Ik ga niet in op uitlokkingen, maar wil graag dingen verhelderen.

Even een beetje lucht in deze zware materie? Dit ben ik in mijn TV debuut. Dit is opgenomen met o.a. de hulp van Reddingsbrigade Wassenaar. Zie je? Zelfs dan doen we het samen. En ook hier zal je aantreffen dat de media het opblaast.
http://www.mtv.nl/shows/money_makers/afleveringen/Money-Makers-Episode29/video/money-makers-aflevering-29-lifeguard-688232/