Veranderingen in grote organisaties duren nu eenmaal minimaal 8 jaar.. Als je een voor jouw organisatie een nieuwe activiteit doet, is het makkelijk het volgens nieuwe standaards op te pakken..
En als je een investerings kapitaal als de KNRM achter je hebt staan, heeft de penningmeester het een stuk simpeler.. De exploitatiebegroting is een stuk eenvoudiger als je een nieuwe dienst begint met een opdrachtgever die die kosten voor z'n rekening neemt..
De reddingsbrigades hebben een historie van uit het vereningsleven, en veel mensen binnen reddingsbrigades houden graag vast aan het oude vertrouwde, en de stap naar het nieuwe ontwikkelingen zijn nu eenmaal moeilijk en kosten nieuw..
De KNRM heeft dat precies het zelfde in hun organisatie.. Ook daar moet intern nieuwe technieken en nieuwe procedures verkocht worden, anders is de acceptatiegraad ook een stuk lastiger..
Ook binnen de KNRM zijn er verschillen tussen de stations.. en zijn er mensen die het oude vertrouwde graag vasthouden..
Zelf in een relatief kleine clup als SMR moeten we dat al.. En binnen de brandweer en ambulancezorg werken veranderingsprocessen net zo..
En ook is heel vaak zo, dat sommige vernieuwde procedures en vernieuwde technieken, of niet zo heel erg nieuw zijn, maar oud in een nieuw jasje.. En soms blijkt ook dat sommige nieuwe technieken en procedure helemaal niet zo effectief zijn om dat de technieken niet lijken te werken of achterhaald zijn, of dat men onhandige implementatie keuzes maken..
Ook is het niet zo dat wat men in het buitenland haalt, altijd beter is.. Het is alleen wel zo, dat Nederland bij veel hulpdiensten, niet erg modern en voorop is, als het aan komt op waterredding..
Het is daarom juist goed, dat mensen veel bij de buur organisaties spieken, in het buitenland kijken, en ook kijkt naar andere dan conventionele technieken..