5 doden bij zware rellen na doodschieten man door politie - Londen(UK) Augustus 2011

Auteur Topic: 5 doden bij zware rellen na doodschieten man door politie - Londen(UK) Augustus 2011  (gelezen 21806 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Britse politie mag waterkanon gebruiken

Laatste update:  10 augustus 2011 12:33 info.

LONDEN - De Britse politie mag het waterkanon inzetten om de rellen in verscheidene steden te bestrijden.
Dat heeft premier David Cameron woensdag gezegd na topoverleg over de ongeregeldheden. ''Wij vechten terug'', aldus de minister-president.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2586422/britse-politie-mag-waterkanon-gebruiken.html
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast
‘Neem relschoppers uitkering af!’

LONDEN -  Terwijl Engeland bijkomt van een nieuwe nacht vol geweld, plunderingen en vernielingen, is een boze burger een online petitie gestart tegen de straatterroristen.

Stephen Mains wil dat veroordeelde relschoppers hun uitkering kwijtraken. “Belastingbetalers moeten niet hoeven bijdragen aan mensen die eigendommen hebben vernield, die hebben geplunderd en die geen respect tonen voor het land dat hen onderhoudt.”
Mains krijgt veel bijval, want de petitie was woensdag voor het middaguur al door meer dan 50.000 mensen ondertekenend. Bij 100.000 handtekeningen wordt het voorstel naar het Britse Lagerhuis gestuurd.

Bron: telegraaf


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Britse politie mag waterkanon gebruiken

Laatste update:  10 augustus 2011 12:33 info.

LONDEN - De Britse politie mag het waterkanon inzetten om de rellen in verscheidene steden te bestrijden.
Dat heeft premier David Cameron woensdag gezegd na topoverleg over de ongeregeldheden. ''Wij vechten terug'', aldus de minister-president.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2586422/britse-politie-mag-waterkanon-gebruiken.html

Om nog maar eens aan te geven hoe anders het beleid m.b.t. openbare orde verstoringen is t.o.v. Nederland. Stel je voor dat Rutte hier moet beslissen dat bijv. het korps Amsterdam Amstelland een waterwerper mag inzetten vanwege rellen.
Ik zal de uitleg over waarom dit beleid anders is achterwege laten, maar het is zeker niet alleen de politiek die daar voor verantwoordelijk is. De politie top in verschillende korpsen is ook zeer terughoudend t.o.v. de noodzaak en inzet van dit soort middelen, vaak tot frustratie van de politie mensen die bij zulke incidenten worden ingezet.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Om nog maar eens aan te geven hoe anders het beleid m.b.t. openbare orde verstoringen is t.o.v. Nederland. Stel je voor dat Rutte hier moet beslissen dat bijv. het korps Amsterdam Amstelland een waterwerper mag inzetten vanwege rellen.
Ik zal de uitleg over waarom dit beleid anders is achterwege laten, maar het is zeker niet alleen de politiek die daar voor verantwoordelijk is. De politie top in verschillende korpsen is ook zeer terughoudend t.o.v. de noodzaak en inzet van dit soort middelen, vaak tot frustratie van de politie mensen die bij zulke incidenten worden ingezet.

Graag juist! Ik ben in ieder geval erg benieuwd!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Na de moord op 3 Britten die hun carwash probeerden te beschermen, de zware mishandeling van de oude man die een brandje probeerde te doven en de beroving van de Maleisiër door zogenaamde 'Samaritanen' is het mij nu wel duidelijk dat deze rellen niets maar dan ook niets met een eventuele achterstandspositie of kritiek op de regering of wat voor rationele redenen dan ook te maken heeft. Pure gewelddadigheid, sensatiezucht en hebzucht is het. Lijkt in niets op wat bijvoorbeeld de bevolking van Syrië momenteel doormaakt.

Hier passen alleen maar zeer harde ingrepen die wat mij betreft verder mogen gaan dan een waterkanon of traangas.

Hier wordt bewust een maatschappij ontwricht en worden onschuldige medeburgers belaagd, mishandeld en hun bezittingen beroofd en/of vernield.

Bah!!  >:( Walgelijk dat er nog types zijn die bijv. op Indymedia of ingezonden meningen in o.a. de Volkskrant proberen dit te vergoeilijken of hier rationele argumenten tegenover proberen te plaatsen.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Graag juist! Ik ben in ieder geval erg benieuwd!

Ik weet niet of ik daar vandaag nog aan toe kom, maar uiterlijk morgen zal ik het proberen uit te leggen.
Korte versie is dat de principes waarop de moderne politie (sinds midden 19e eeuw) in Engeland gebaseerd is, het uitgangspunt hebben: "the police are the public and the public are the police". Wapens horen in de ogen van de Engelsen daar niet bij (dat werd voorbehouden aan het leger).
Ook Noord Ierland heeft erg veel invloed gehad op hoe over bepaalde middelen worden gedacht, namelijk niet meer als politie middelen maar als para militaire middelen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat
Bewakingscamera's

De premier zei verder dat de politie ''plaatje voor plaatje'' de beelden van bewakingscamera's bekijkt om plunderaars op te sporen. Hij voegde daar aan toe dat allerlei ''zogenaamde mensenrechtenbezwaren'' niet zullen verhinderen dat hun foto's openbaar worden gemaakt.

Cameron prees de politie en andere hulpdiensten om hun harde werk en de moed die zij de afgelopen dagen hebben getoond. Ook sprak hij zijn waardering uit voor de mensen die zich vrijwillig hebben gemeld om de rommel in hun buurt op te ruimen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Libië noemt relschoppers Londen 'vreedzaam'
Laatste update:  10 augustus 2011 12:48

TRIPOLI - De relschoppers en plunderaars die sinds zaterdag huishouden in onder meer Londen, zijn volgens het Libische regime ''vreedzame demonstranten'', die op gewelddadige wijze onderdrukt worden door de politie.

Dat heeft onderminister van Buitenlandse Zaken Khaled Kaim woensdag gezegd.

Kaim riep premier David Cameron op ontslag te nemen omdat hij ''alle legitimiteit heeft verloren'' .

Hij sprak van een volksopstand en riep de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties op tot actie tegen de ''flagrante schendingen van de rechten van het Britse volk''.

In Londen en andere Britse steden zijn sinds zaterdag honderden jongeren opgepakt die zich schuldig hadden gemaakt aan geweldpleging, vernieling, brandstichting en plunderingen.

Veel Britten menen dat de politie aanvankelijk niet hard genoeg optrad tegen de relschoppers.

Alles over de onrust in Engeland
http://www.nu.nl/buitenland/2586430/libie-noemt-relschoppers-londen-vreedzaam.html


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
wo 10 aug 2011, 16:10

'Aanpak Britse politie bijna amateuristisch'

GRONINGEN -  De Britse politie zou veel kunnen leren van de Nederlandse mobiele eenheid (ME). Het optreden van de politieagenten bij de bestrijding van de rellen is „bijna amateuristisch”. Dat heeft Jan Brouwer, hoogleraar Algemene Rechtswetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen, woensdag gezegd in reactie op het Engelse politieoptreden. Brouwer is ook directeur van het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid.


 
Foto: EPA

„De agenten vechten één tegen één tegen de demonstranten”, zegt hij. „De Nederlandse politie zou zich daartoe nooit laten verleiden. Die treedt op als groep met numeriek overwicht, als er al fysiek geweld wordt gebruikt.”
De Britse politie is gewend zo veel macht en middelen tot haar beschikking te hebben dat ze niet getraind is een strategie te ontwikkelen om geweld tegen te gaan, zegt de hoogleraar. „Zodanig optreden roept geweld op bij de jongeren.”
Volgens Brouwer worden Nederlandse politieagenten zeer grondig getraind in het gebruik van zo min mogelijk geweld. Als het niet anders kan, wordt pas de ME ingezet. „De ME'ers dragen een platte uniformpet. Als de situatie dreigender wordt, zetten ze snel helmen op en wordt de wapenstok zichtbaar gedragen. Politiehonden, en eventueel daarachter een cordon paarden, houden de demonstranten op hun plaats. Ondertussen blijven officieren praten met de demonstranten. Vaak helpt dat. Als het dan toch tot geweld komt, treedt de ME meteen veel krachtdadiger op dan ze in Groot-Brittannië tot nu toe hebben gedaan. De ME'ers vormen een blok en zorgen ervoor dat ze de eerste linies van demonstranten meteen open kunnen breken.”
Hoogleraar Brouwer noemt het verstandig dat de politie in Londen dinsdagavond een overmacht van 16.000 agenten heeft ingezet. „De macht van het getal werkt.” Inzet van het leger, zoals hier en daar geopperd wordt, zou naar zijn mening desastreus zijn. „Dan mobiliseer je alleen maar meer tegenstand.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10348081/___Britse_aanpak_amateuristisch___.html