5 doden bij zware rellen na doodschieten man door politie - Londen(UK) Augustus 2011

Auteur Topic: 5 doden bij zware rellen na doodschieten man door politie - Londen(UK) Augustus 2011  (gelezen 21802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
http://www.liveleak.com/view?i=35b_1312926108
http://www.liveleak.com/view?i=db9_1312923761

plunderen, heeft echt helemaal niks te maken met uitkomen voor je mening.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Misschien niet helemaal conform het EVRM. Maar wat houd de prime minister tegen om de noodtoestand af te kondigen? Dat houd direct in dat de politie met scherp mag schieten op plunderaars. (terecht in mijn ogen)

Nadeel is dat het 2 kanten op kan; of je drukt het de kop in en er is eindelijk ontzag (ipv het veel gezochte vriendschap en respect). Of het wakkert de ellende enkel nog maar meer aan.

Tough choice!!
Freude am Fahren


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
wo 10 aug 2011, 20:12

Ruim 800 arrestanten in Londen

 LONDEN -  De politie van Londen heeft inmiddels 805 mensen opgepakt in verband met de rellen en plunderingen van de afgelopen dagen. Van hen zijn 251 mensen al aangeklaagd. Dat heeft de politie in de Britse hoofdstad woensdag gemeld.


De jongste verdachte is 11 jaar oud. Hij is woensdag voor de rechter verschenen en bekende een warenhuis in een buitenwijk van Londen te hebben geplunderd, aldus Britse media. Een vonnis volgt later deze maand.

De politie heeft foto's van relschoppers op internet gezet, in de hoop dat burgers de daders herkennen.

BRON: DE TELEGRAAF.NL

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10349804/__Ruim_800_arrestanten__.html


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
http://www.liveleak.com/view?i=100_1312927555

Nu weer serieus, politie maakt diverse arrestanten.

Even een vraag van mij. Waarom boeien ze in Engeland voorzijde i.p.v. wat hier normaal is de achterzijde ?
Voorkant lijkt mij niet verstandig omdat men dan alsnog kan slaan enz... en als ze ontsnappen kunnen ze
makkelijker wegrennen.
Dat probleem heb je met achterzijde boeien niet c.q. minder snel.

Verder hebben ze ook niet in de gaten dat ze de eigenbelastinggeld vernielen met een hoop zaken die ze in brand steken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Misschien niet helemaal conform het EVRM.
Maar wat houd de prime minister tegen om de noodtoestand af te kondigen?
Dat houd direct in dat de politie met scherp mag schieten op plunderaars. (terecht in mijn ogen)
In dit geval zou ik zeggen jammer dan voor het EVRM.
Wat mij betreft had de noodtoestand 2 dagen geleden al afgekondigd mogen worden.
Sluit me volledig aan bij jou mening Professor.

Nadeel is dat het 2 kanten op kan; of je drukt het de kop in en er is eindelijk ontzag
(ipv het veel gezochte vriendschap en respect).
Of het wakkert de ellende enkel nog maar meer aan.

Tough choice!!

Denk dat men nu gelijk hard moet doorpakken en de gevolgen later maar moet overzien.
Hoop dat het ze genoeg zal afschrikken en het dan stopt.
Nu is een groot deel van de econemie naar de mallemoer en dat kost meer schade naar mijn mening.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Doden Birmingham deel burgerwacht


Laatste update:  10 augustus 2011 20:54

BIRMINGHAM - De drie burgers die dinsdag in Birmingham werden doodgereden maakten deel uit van een burgerwacht.  
 
Moslims hadden zich dinsdagavond verenigd om hun buurt te verdedigen. Met stenen, stokken, knuppels en cricketbats wisten de buurtbewoners de plunderaars ervan te weerhouden massale schade aan te richten.

Drie buurtbewoners moesten het optreden als burgerwacht echter met hun leven bekopen toen een auto vol relschoppers op hun inreed.

Als gevolg van het incident zijn opnieuw raciale spanningen, die deels de grondslag vormen voor de rellen, blootgelegd. Moslims uit Birmingham betichtten woensdag in een buurthuis agenten ervan hen niet te willen beschermen.

Een groep jonge mannen buiten het buurthuis waarschuwde dat ze de zwarte mannen die hun buurtbewoners doodreden zullen opsporen.


Voor de ogen van vader

Een van de drie mannen die in de nacht van dinsdag op woensdag omkwam bij de rellen in Birmingham, stierf voor de ogen van zijn vader.

Die probeerde zijn zoon te reanimeren, maar tevergeefs. ''Ik kan niet uitleggen hoe het voelt om je zoon te verliezen’’, zei Tariq Jahan woensdag tegen Britse media.

Jahan liep over straat toen hij een klap hoorde en drie mensen op de grond zag liggen, vertelde hij. ''Mijn instinct was om de drie te helpen. Ik wist niet wie ze waren. Ik hielp een van hen, en iemand zei dat mijn zoon achter me lag’’, aldus Jahan. Hij begon zijn zoon Haroon te reanimeren: ''Mijn gezicht en mijn handen zaten onder het bloed.''

BRON: NU.NL

http://www.nu.nl/onrust-engeland/2586864/doden-birmingham-deel-burgerwacht.html


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Gespannen rust in Britse steden
Laatste update:  11 augustus 2011 09:00

LONDEN - Na vier nachten van onrust in Britse steden is het in de nacht van woensdag op donderdag op een enkel incident na rustig gebleven.  

De politie was massaal aanwezig op straat in onder meer Londen, Manchester en Birmingham, berichtte de BBC.

Wel was er onrust in Eltham in Zuidoost-Londen waar de oproerpolitie laat op de avond werd bekogeld met onder meer flessen door een groep van circa tweehonderd  man, die claimde hun gezinnen en bedrijven te beschermen tegen plunderaars, aldus de Daily Telegraph.

Leuzen

Ooggetuigen meldden dat ze leuzen scandeerden als steunbetuiging aan de extreemrechtse beweging English Defence League (EDL). Die had gesteld zich niet te houden aan politiebevelen en eigen troepen te mobiliseren.

De mannen, van twintigers tot vijftigplussers, hadden zich met tassen met bier op bankjes verschanst. De politie wist uiteindelijk de orde te herstellen. Er is zeker een persoon gearresteerd.

Rechtbanken

Rechtbanken in verschillende steden werkten de hele nacht door om de zaken tegen mensen die in de afgelopen nachten zijn opgepakt af te handelen.

In Londen zijn sinds de eerste gewelddadigheden op zaterdag zeker 820 mensen opgepakt wegens betrokkenheid bij de rellen en plunderingen. In Manchester zijn meer dan honderd relschoppers aangehouden.

Ook in andere steden zijn tientallen mensen gearresteerd. De politie heeft foto’s van verdachten op internet gezet, in de hoop dat burgers de daders herkennen.
http://www.nu.nl/buitenland/2586975/gespannen-rust-in-britse-steden.html


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Nu was er vannacht veel regen in Londen, dus het zegt niks over hoe het vanavond zou gaan.

Heeft de regering nog geen samenscholingsverbod ingevoerd? dat zou mogelijk een stuk makkelijker zijn om relschoppers aan te pakken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sylvester1986

  • Gast
Manchester Riot Police Serve Up Some Cold, Hard Justice [HD]
(Zoals te zien is op 0:19)
Politie slaat in op relschopper
MANCHESTER -  De Britse politie is een onderzoek gestart naar een groep agenten die zijn gefilmd terwijl ze inslaan op een relschopper.

De beelden werden dinsdagnacht gemaakt door een amateurfilmer tijdens de rellen in Manchester. Op de video is te zien hoe agenten afstormen op drie relschoppers die per fiets proberen te ontkomen. Een van de jongens lijkt zich over te geven, maar wordt toch hard tegen de grond gewerkt en meerdere keren geslagen met een wapenstok.

Geweld

Een woordvoerder van de politie laat in de Britse media weten te onderzoeken of de agenten hun boekje te buiten zijn gegaan. De zegsman wijst er wel op dat de politie tijdens de rellen in Manchester met buitensporig en ongekend veel geweld is geconfronteerd.

Begrip

De beelden van het pak slaag zijn inmiddels al duizenden keren bekeken. Veel mensen tonen begrip voor het optreden van de agenten, maar er zijn ook kijkers die in het filmpje juist een rechtvaardiging zien voor de haat die de relschoppers voor de politie aan de dag leggen.

Bron: telegraaf


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik weet niet of ik daar vandaag nog aan toe kom, maar uiterlijk morgen zal ik het proberen uit te leggen.

De minder korte versie met uitleg waarom er in Engeland vaak en veel weerstand is (ook binnen de korpsen) tegen het gebruik van middelen zoals waterwerpers, e.d.:

De "Metropolitan Police Service" is als eerste "modern politie korps" in Engeland opgericht rond 1830 door John Peel (toenmalig minister van Binnenlandse zaken) na het aannemen van een aantal wetten in het parlement die dit mogelijk maakten.  Tot die tijd waren "politie taken" vooral lokaal geregeld of via regionale vertegenwoordigers van de Koning(in).
Een belangrijk principe voor het parlement was dat er niemand boven de wet mocht staan (ook zij zelf of de regering niet) en dat elke burger de verantwoordelijkheid heeft om de wet uit te voeren (dus niet alleen naleven).
Er waren verschillende "modellen" die toendertijd ontstonden rond wets en openbare orde handhaving. Het parlement en Peel hebben toen bewust niet gekozen voor het Franse model, waar politie taken in eerste instantie als onderdeel van het leger (Gendarmerie) werden georganiseerd
Peel ontwikkelde het model waar  "The police are the public and the public are the police", en zijn uitgangspunten voor de Politie zijn later samengevat in de "Peelian Principles"  
Dit had 2 belangrijke gevolgen, die er voor zorgden dat de traditie van de Engelse Politie totaal anders is dan op "Het vaste land"

  • In de ogen van Peel (en anderen) kon de politie alleen haar werk doen als het vrijwillig geaccepteerd werd door de bevolking en niet door acceptatie af te dwingen door intimidatie. Tegenwoordig noemt men dit in de UK ook wel "Policing by consent".
  • Politie functionarissen moesten zich houden aan dezelfde wetten als de bevolking, en waren uiteindelijk verantwoording schuldig aan diezelfde bevolking (bijv via een commissie van volks vertegenwoordigers) en niet aan 1 persoon (zoals een Koning of een Minister).

Om zo dicht mogelijk bij gewone burgers te blijven, waren militaire verschijnselen uit den boze. Zo leek het uniform meer op dat van een "gentleman" (incl hoge hoed) dan op dat van een militair. En omdat vuurwapen bezit en gebruik door burgers verboden was, wilde men hier voor ook geen uitzondering maken voor politie functionarissen.
Mocht er een situatie zijn waarbij zwaardere middelen nodig waren, dan werd het leger ingeschakeld. (Als in: optreden met Vuurwapens bij opstand of rel)

Die uitgangspunten hebben er voor gezorgd dat er een traditie is ontstaan waarbij de Politie zich zoveel mogelijk wil blijven onderscheiden van de Krijgsmacht en zo dicht mogelijk bij de bevolking wil blijven.
Veel middelen die "wij" gewoon vinden (zoals waterwerpers, traangas granaten) worden in Engeland gezien als paramilitaire middelen (en niet als "normale politie uitrusting"). In de ogen van velen (ook delen van de politie top) mogen dit soort middelen niet standaard ingezet worden, omdat ze niet onomstreden zijn bij het publiek.

Dat laatste heeft ook te maken met de geschiedenis in Noord Ierland, waarbij die middelen wel werden ingezet. Verschil is echter dat dat vooral gebeurde door het Leger dat (een deel van) de politie taken uitvoerde. Het gaat daarbij niet om of die inzet terecht was, maar om de beeldvorming van die middelen.
Daarom is er altijd veel weerstand geweest om die middelen überhaupt aan te schaffen en heeft men nauwelijks ervaring opgebouwd. Die discussie zal nu wel weer gevoerd gaan worden en wie weet is nu de tijd wel rijp om het toch te doen. :)

Een "pikant" detail.
In de wet die ten grondslag lag aan de huidige Engelse Politie was opgenomen dat de politie verantwoordelijk was voor het handhaven van de "Queen's peace". Dit was het uitvoeren van de verantwoordelijkheid van de Koningin om haar onderdanen te beschermen. Als de Koningin (lees de politie) hier niet in slaagde en er een opstand of rel plaats vond, dan hadden burgers recht op schadeloos stelling door diezelfde Koningin (lees: de lokale politie).
Heden ten dage is dit verwerkt in de "Public Order Act" en maakt men onderscheid in een "Riot" en "Civil Disorder". Als er mensen aangeklaagd worden voor het eerste (en veroordeeld) dan betekend dit dus dat de lokale politie aansprakelijk gesteld kan worden voor gelede schade. In het 2e geval gaat dat niet op. Daarom worden in de meeste gevallen in de laatste 10 jaar mensen vooral aangeklaagd voor Civil Disorder. Overigens kan de regering natuurlijk beslissen om die schadevergoedingen te compenseren bij de lokale politie.

(Bovenstaand is "mijn" samenvatting, sommige dingen zijn wat gecompliceerder en als iemand aanvullingen/verbeteringen heeft dan hoor ik het graag :) Het geeft ook niet per se mijn mening over bepaalde zaken weer.  )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten