Duiker vermist in Oosterschelde 07-08-2011

Auteur Topic: Duiker vermist in Oosterschelde 07-08-2011  (gelezen 3120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 7 augustus 2011, 11:03:42
Duiker vermist in Oosterschelde SCHERPENISSE -  In de Oosterschelde wordt sinds zondagochtend een duiker vermist. Dat meldde de Veiligheidsregio Zeeland. Hulpdiensten zijn onderweg om naar de duiker te zoeken, ter hoogte van Scherpenisse.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:25:10
Twee duikers aangetroffen op de glooiing die op eigen kracht ongedeerd uit het water zijn gekomen. Er wordt geen duiker meer vermist, dus de actie werd zojuist beëindigd.

Bron: Communicatie op vhf16/67.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:37:51
Actie hervat nadat er een 3e duiker vermist blijkt te zijn. Politieheli weer onderweg.

Bron Voorlichter VRZ @VRZ op twitter.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:54:55
Nu is de actie wél afgeblazen wat KNRM betreft in ieder geval. Alle boten zijn retour naar de stations.
Bron: vhf67

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2011, 17:06:15
Persbericht van Veiligheidsregio Zeeland
PERSBERICHT zoekactie in Oosterschelde naar vermiste duiker
Op zondagochtend kwam kort na 10.00 uur de melding van een vermiste duiker op de Oosterschelde ter hoogte van de Gorishoeksedijk bij Scherpenisse.
naar aanleiding van de melding zijn eenheden van brandweer Tholen met duikers en boot, eenheden van de politie met o.a. de politieheli en de ambulance uitgerukt. Ook de KNRM is met reddingboten van Neeltje Jans en Hansweert uitgevaren.
Zoekactie
Na aankomst op de lokatie is contact gezocht met de melder op het bootje. De bemanning was erg in de war en kon niet meer melden. Hierop is op het water met bootjes en de reddingboten gezocht. Op het land is door politie- en brandweereenheden gezocht. Na enige tijd werden op de glooing twee vermoeide maar evrder ongedeerde duikers aangetroffen. Deze duikers gaven aan dat zij van het betreffende bootje waren vertrokken. Nadat zij boven water kwamen bleek dat de boor verderop lag. Zij hebben gepoogd aandacht van de bemanning te zoeken, toen dit na geruime tijd niet lukte hebben ze besloten naar de wal te zemmen. Omdat zij duidelijk aangaven van het bootje te zijn vertrokken waar de melding vandaan kwam werd de zoekactie op dat moment gestopt.
Nadat het bootje korte tijd later aan de wal lag bleek dat er nog een duiker werd vermist. Een duikinstructeur was met zijn leerling boven water. Nadat de leerling aan boord was, raakte de instructeur onwel en viel terug in het water en verdween onder water.  Hierop is de zoekactie hervat. Een groot gebied is door de boten op het water, de heli in de lucht en vanaf de wal afgezocht.  De opvarenden van het bootje en de famile van de duikinstructeur zijn door de politie opgevangen.
Vervolg
Na overleg met de ambulancedienst, de KNRM, het Kustwachtcentrum, de politie en de brandweer is omstreeks 13.45 uur besloten om de reddingsactie te staken omdat er geen reële overlevingskans meer is voor de duiker. De dienst waterpolitie van de KLPD zal samen met o.a. boten van Rijkswaterstaat het zoeken voortzetten.

Doruz

• Senior gebruiker

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2011, 16:56:40
http://zoekertjes.duiken.be/topicdetail.aspx?id=275834;

Flor is onwel geworden op de trap, zijn buddy was toen nog in het water, wat eigenlijk een indicatie was dat er iets niet in de haak was.Ik ben er in gesprongen met enkel mijn duikbril en duikpak om zijn vinnen uit te doen. Mijn buddy hield hem vast. Vinnen uit en toen was er geen beweging meer in hem te krijgen. 112 gebeld door 3e persoon tot mijn buddy hem door de golfslag niet langer kon houden. ik heb geprobeerd zijn mondstuk terug in te plaatsen en zijn vest op te blazen, wat in beide gevallen niet lukt, toen een poging gedaan om al zijn materiaal af te werpen en hem toen verloren, Ik kan u vertellen strop, ik heb alles gedaan om hem te behouden, alles,
Later buddy opgepikt en tweede ploeg gaan halen, de derde ploeg was toen reeds naar de kant gezwommen.
Politie, brandweer, helikopter en de reddingsboot waren snel ter plaatse. Ik moet zeggen, mijn maats en ik zijn door de politie zeer goed opgevangen.
Die mannen hebben pas een klote job
Slachtofferhulp van NELOS was toen we met het bootje terug in Yerseke kwamen aanwezig.
Vandaag naar de dokter geweest voor een schouder die niet meer functioneert en pillekes om de film in mijn hoofd af te kunnen zetten en te kunnen slapen....
Oefen allemaal maar goed verder en hoop dat je dit NOOIT of NOOIT moet meemaken.
En geef zeker geen commentaar van wie wat had moeten doen, achteraf ......
respect voor de familie en de vrienden die ons in Yerseke hebben opgewacht.
Flor had echte vrienden.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:15:41
het is een verschrikkelijk incident, en gezien de stroming aldaar, kan het lichaam inmiddels overal liggen.'.

Omdat het lichaam en de uitrusting niet gevonden zijn, weten we echt weinig rond dit incident..
Citaat
Op beide duikplaatsen is het van groot belang om weer via de bodem terug te zwemmen naar de kant. Een vrije opstijging is hier gevaarlijk omdat je dan grote kans maakt om in de vaargeul terecht te komen. Hoewel je hier erg diep kan gaan is dat niet ongevaarlijk, de stroming kan hier namelijk erg verraderlijk zijn. Er zijn hier al diverse duikongevallen voorgekomen en niet alleen bij onervaren duikers.

Het is de oosterschelde gezien de stromingen niet slim op vrije opstijgingen te maken, maar langs de bodem weer omhoog te komen..  Verder is de kans bij dit soort vrije opstijgingen dat je te snel of met te veel inspanning gebeuren.. De kans op incidenten wordt dan groter..

Het duikverbod naar aanleiding van dit incident op deze locaties is begrijpelijk.. Maar het lichaam zal toch geborgen moeten worden.. En gezien deze nog een deel van de uitrusting aanheeft, komt deze niet zo maar boven drijven, maar zal over de bodem meegesleurd worden..

Dat word zeer lastig, tot nagenoeg onmogelijk zoeken..

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 14:25:23
Marine zoekt naar vermiste duiker
10 augustus 2011, 16.09 uur

Duikers van de Koninklijke Marine zoeken sinds halverwege de middag in de Oosterschelde naar een 55-jarige Belgische duiker die sinds zondag wordt vermist. De zoekactie gebeurt op verzoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
Vermoedelijk is de man onwel geworden en vanaf zijn boot overboord gevallen. 4 marineduikers van de Defensie Duikgroep (DDG) zoeken een gebied van 500 bij 250 meter af met de Remote Environmental Monitoring System (REMUS). Deze onderwaterrobot is in staat om met hoogwaardige sonarapparatuur zelfstandig en snel de bodem in kaart te brengen. Hierdoor kan gericht gedoken worden op contacten.

Defensie Duikgroep

De Defensie Duikgroep ondersteunt steeds vaker de civiele autoriteiten. Zowel bij het opsporen van drugs, bewijsmateriaal in een misdrijf, als bij calamiteiten. Maar ook voor de taak van havenbewaking wordt de eenheid ingezet. Zo voert de DDG standaard een preventief bommenonderzoek uit bij staatsbezoeken, evenementen en havenbezoeken van buitenlandse oorlogsschepen.
www.mindef.nl

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2011, 11:13:30
Lijk vermiste duiker Oosterschelde gevonden
Laatste update:  17 augustus 2011 10:41

SCHERPENISSE - Het lichaam van de Belgische duiker die vorige week zondag vermist raakte in de Oosterschelde is woensdagochtend gevonden bij Gorishoek.
Mensen die bezig waren met werkzaamheden voor dijkversterking zagen het drijven bij een dijk, twee kilometer van de plaats waar de duiker was verdwenen.
Een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten heeft laten weten dat het lichaam wordt onderzocht.
Als een misdrijf wordt uitgesloten, wordt het lichaam vrijgegeven en naar België gebracht. Het duikverbod bij de populaire duikplaats is nu, na een week, weer opgeheven.

Bron: Nu.nl
http://www.nu.nl/binnenland/2591568/lichaam-vermiste-duiker-oosterschelde-gevonden.html