GRIP 1 Grote hulpverlening (aardgasbus) Lutherse Burgwal / Grote Marktstraat - Den Haag 07-08-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (aardgasbus) Lutherse Burgwal / Grote Marktstraat - Den Haag 07-08-2011  (gelezen 6656 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Zonder over de centralisten te zeuren hoor, maar de meldtekst is sowieso bijzonder: brand personenauto, terwijl het een gaslekkage bij een bus betreft. Ik heb zomaar een vermoeden dat 'het beestje even een naam moest hebben' en dat deze optie in eerste instantie de beste leek........

Weet jij veel hoe de melding is gedaan/binnen gekomen.....


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Weet jij veel hoe de melding is gedaan/binnen gekomen.....
Via de HTM centrale, bijna zeker. De enige manier waarmee personeel contact mag hebben met hulpdiensten, en dat gaat sneller dan dat iemand 112 belt. Bron: eigen ervaring.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Weet jij veel hoe de melding is gedaan/binnen gekomen.....

Vast en zeker als een auto in brand...........  e050 ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


mesecur

  • Aspirant Manschap
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 459
of of of.. Via de verzekering.

Chauffeur'Euhm... Ik heb met het dak van m'n bus, waar gastanks op het dak zitten, een gevel geramd.'
Verzekering: ' U heeft een gevel geschampt en daarmee een gasexplosie veroorzaakt? Hulp is onderweg!'
29 jaar - Aspirant Manschap, Informatiespecialist.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Via de HTM centrale, bijna zeker. De enige manier waarmee personeel contact mag hebben met hulpdiensten, en dat gaat sneller dan dat iemand 112 belt. Bron: eigen ervaring.
Tja, ik neem aan dat ze net als bij het gvb een spreekverbinding hebben bij de bestuurder richting centrale. Ik vraag me af of je die wilt gebruiken als boven je hoofd allemaal van dat gas begint te lekken. Ik zou als chauffeur in ieder geval de bus leeghalen en zelf op veilige afstand gaan staan in afwachting van....

Ook hier is het allemaal lekker speculatief aan het worden....  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rick M

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
    • Brandweer Nieuwegein
Ze zijn verplicht contact op te nemen met de verkeerscentrale van het vervoersbedrijf.. Zelf mogen ze geen actie ondernemen naar 112. Je bent dan als bestuurder namelijk ingedekt, en de gesprekken zijn dan ook nog is opgeslagen bij het vervoersbedrijf..
Brandweer Nieuwegein; www.brandweer-nieuwegein.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ze zijn verplicht contact op te nemen met de verkeerscentrale van het vervoersbedrijf.. Zelf mogen ze geen actie ondernemen naar 112. Je bent dan als bestuurder namelijk ingedekt, en de gesprekken zijn dan ook nog is opgeslagen bij het vervoersbedrijf..
Mits de omstandigheden dit toe laten mag ik hopen. Als je bus van voor tot achter in de gloria staat blijf je niet rustig zitten om met de verkeerscentrale te praten. Daarnaast vraag ik me af of dit wel zo handig is. Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat bij heftige incidenten het sneller en beter is om 112 te bellen. Je neemt dan toch een tussenpersoon weg in de communicatie. Al moet je uiteraard ook altijd je eigen verkeerscentrale informeren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Behalve de mobilofoon (of de portofoon in Randstadrailvoertuigen) bestaat ook de diensttelefoon :) Die worden (zoals Rick al zegt) dan ook opgenomen op de CVL. Eigenlijk wordt daar alles (qua communicatie) opgeslagen..

Personen uit de ontruimde panden aan de Lutherse Burgwal e.o. zijn met een (andere) aardgasbus van de HTM naar een opvanglokatie gebracht.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Behalve de mobilofoon (of de portofoon in Randstadrailvoertuigen) bestaat ook de diensttelefoon :)
En wordt die meteen opgenomen als je belt? (is er een noodnummer oid?)

Ik vraag me af in hoeverre de verkeerscentrale in staat en opgeleid is om goed uit te vragen bij branden/onwellen/aanrijdingen etc etc en deze informatie 1 op 1 door te geven aan de betreffende meldkamers.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
En wordt die meteen opgenomen als je belt? (is er een noodnummer oid?)

Ik vraag me af in hoeverre de verkeerscentrale in staat en opgeleid is om goed uit te vragen bij branden/onwellen/aanrijdingen etc etc en deze informatie 1 op 1 door te geven aan de betreffende meldkamers.
Ja, een direct nummer van de CVL. De telefoons worden daar opgenomen met speaker aan, zodat de 'opnemer' kan praten met de beller, en een andere collega van de CVL alvast de hotline naar de RAC/CPA/MKP kan indrukken. Zo kan er semi-live worden gecommuniceerd naar 'de hulpdiensten'.