Enorme explosie verwoest viskraam, 10 tallen ruiten sneuvelen - Amsterdam 07-08-2011

Auteur Topic: Enorme explosie verwoest viskraam, 10 tallen ruiten sneuvelen - Amsterdam 07-08-2011  (gelezen 3045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Een wonder dat er geen doden zijn"

Buurtbewoners rond het Buikslotermeerplein in Noord waar vannacht een viskraam ontplofte, staan nog te beven door de knal. "Het is een wonder dat er geen doden of gewonden zijn gevallen."

"Dat is echt iets om dankbaar voor te zijn", zegt een buurtbewoonster tegen AT5. Een wijkgenoot onderschrijft dat: "Als het gebeurt was op een dag dat er gewinkeld werd en auto's stonden, dan was het een catastrofe."

De explosie is het gesprek van de dag. De bewoners spreken over een gigantische knal. "Het was verschrikkelijk. Ik kon er niet van slapen. Ik lag om half vijf nog wakker", vertelt een vrouw.

Over honderden meters liggen de brokstukken verspreid en in de buurt sneuvelde 10 tallen ruiten. Oorzaak is nog onbekend.

http://www.at5.nl/artikelen/66501/een-wonder-dat-er-geen-doden-zijn

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Ik gok zomaar op een gasflesje...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
euhh een grote kogelvis?? e050

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
of een zure bom...
Never underestimate the power of stupid people

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Veel schade na ontplofte viskraam Amsterdam  
Laatste update:  7 augustus 2011 13:36 info

AMSTERDAM - Een explosie in een viskraam heeft in de nacht van zaterdag op zondag grote ravage aangericht aan winkels en woningen rondom het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord.

Door de knal gingen van tientallen omliggende winkelpanden en woningen de ruiten kapot, meldde de politie zondag.

Brandweer en politie werden om 01.30 uur gewaarschuwd. Niemand raakte bij de explosie en de brand gewond en omwonenden hoefden hun huis niet uit. Glaszetters hebben noodreparaties verricht aan de beschadigde panden.

De politie hield drie mannen aan die de hulpdiensten stoorden en door de afzetting wilden lopen. De brandweer heeft de brand geblust. De politie doet onderzoek naar de oorzaak van de brand.

BRON: NU.NL

GASMAN

• Junior gebruiker
  • **
Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er geen tank ontploft zou zijn (ze stonden er nog). Men denkt aan opgehoopt, gelekt gas wat tot ontploffing is gekomen... Yes gas can do that.. 8)

Tijgernest

• Senior gebruiker
Viskraam Buikslotermeerplein verwoest door explosie
112   |   07 augustus 2011

AMSTERDAM - Een viskraam op het Buikslotermeerplein is in de nacht van zaterdag op zondag rond 01.30 uur volledig verwoest, vermoedelijk door een gasexplosie.
De klap van de explosie was tot in de verre omtrek te horen. Brandweerlieden van de kazerne Zebra aan de Dijkmanshuizenstraat werden zelfs door de klap uit hun slaap opgeschrikt. Ramen en puien van omliggende bedrijven en woningen werden tot in de wijde omtrek vernield, de ravage is enorm.
De brandweer heeft uit de brandende viskraam nog een aantal gasflessen veilig kunnen stellen. Voor zover bekend is raakte niemand gewond. Enkele jaren geleden was de kraam ook al eens door brand verwoest.
Een omstander die het nodig vond om het afzetlint stuk te maken werd aangehouden, de sfeer werd vervolgens nogal grimmig. Nadat de jongeman was afgevoerd naar het politiebureau, kwam een andere man verhaal halen over deze aanhouding. De man begon vervolgens te schelden tegen de agenten, deze wilden hem aanhouden maar dat liep uit op vechten waarop er assistentie werd verzocht. De verdachte is met pepperspray bewerkt en vervolgens overgebracht naar het bureau.

serie foto's op: http://www.dichtbij.nl/amsterdam-centrum/regionaal-nieuws/artikel/2126637/viskraam-buikslotermeerplein-verwoest-door-explosie.aspx?utm_source=breakingnews&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=nieuwsbrief
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
nieuwsreportage RTVNH met video-opnamen bij daglicht http://www.rtvnh.nl/nieuws/61365/Ravage+na+ontploffing+viskraam

Tijgernest

• Senior gebruiker
'Ik laat me niet uit het veld slaan'
Regio   |   08 augustus 2011   |   bron: Maureen Weijzig

NOORD - Van de viskraam van Van Spankeren is helemaal niks meer over. Brokstukken liggen over honderden meters over het Buikslotermeerplein en de parkeerplaats verspreid. In de wijde omgeving zijn ramen gesprongen. De klap moet enorm zijn geweest. De buurt op en rond winkelcentrum Boven 't Y werd in de nacht van zaterdag op zondag opgeschrikt door een gigantische explosie. Even later ging de viskraam in vlammen op.
Een dag later is goed te zien hoe hard de klap moet zijn geweest. Platen van de viskraam liggen om lantaarnpalen heen gevouwen. De politie heeft zo'n 150 meter rondom de viskar afgezet. Nieuwsgierige bezoekers kijken naar de ravage.
Eigenaar Ron van Spankeren was tijdens het ongeluk op vakantie. 'Ik werd door mijn zus Yvie gebeld', zegt Van Spankeren. 'Ik was geschokt. Even weet je niet meer wat je moet denken. Ruim zes jaar geleden hebben vandalen mijn viskraam in de brand gestoken. Dat ging wel nog even door me heen. De politie heeft echter gezegd dat dit waarschijnlijk door een technisch mankement is gebeurd. Het is echt een ongeluk geweest. Gelukkig is er alleen materiële schade en zijn er geen slachtoffers gevallen.'

In afwachting van het verslag van de expert blijft Ron van Spankeren op zijn vakantieadres. 'Dat werd mij geadviseerd. Ik kan nu toch niks doen', aldus Van Spankeren. Ik heb nu ook even de tijd om na te denken wat ik nu moet gaan doen. Ik kom terug. Dat is zeker. Ik laat me hierdoor niet uit het veld slaan. Dit is mijn leven. Ik zit 31 jaar in dit vak. Dan wil je ok niks anders meer.'

Winkels in de directe omgeving hadden ook behoorlijke schade. Peter van den Bor, eigenaar van Hasker Kroon, was de hele nacht in touw. 'Mijn eerste reactie toen ik hier aankwam was: 'het lijkt wel oorlog'. Ik werd thuis gebeld omdat het alarm natuurlijk was afgegaan. Alles was afgezet. Toen ik de winkel inging zag ik pas hoe ernstig het was. Mijn deur lag er uit en de ramen waren stuk. Een zwerver die voor de deur van Albert Heijn lag heeft het overleefd omdat hij achter karton lag. Dat is zijn redding, anders was hij hartstikke dood geweest.' Niet alleen Hasker Kroon, ook de naast gelegen winkels zoals Pipoos, Albert Heijn en C&A hadden flinke schade. De klap was zo hard dat zelfs etalageramen om de hoek gebarsten waren. De winkelramen bij D-Reizen waren eveneens gesneuveld.
Ook omwonden waren geschokt. 'We lagen net in bed toen we werden opgeschrikt door een gigantische knal. Ik dacht eerst dat het hier in de flat was, maar toen zag ik uit het raam dat er brand in de viskraam van Van Spankeren was. Echt niet normaal zo hard als die klap was. Ik heb er de hele nacht niet van kunnen slapen', vertelt een bewoonster nog natrillend de volgende dag. Een bewoner van het Plan van Gool dacht eerst dat er een explosie in de flat was. 'Een keiharde knal. Ik zat rechtop in bed. Ik ben naar buiten gerend en zag dat er brand was. Op onze galerij waren diverse ramen gesneuveld.'
Onderzoek moet uitwijzen wat de precieze oorzaak van de explosie is geweest.
http://www.dichtbij.nl/amsterdam-noord/regionaal-nieuws/artikel/2126834/ik-laat-me-niet-uit-het-veld-slaan.aspx

Tijgernest

• Senior gebruiker
Viskraam ontploft door 'technische oorzaak'
08-08-11   13:27 uur  
© Melisande Kroon

Een 'technische oorzaak', zegt de politie over de ontploffing van een viskraam op het Buikslotermeerplein in de nacht van zaterdag op zondag 'Niets wijst op een misdrijf. De sloten van de kraam waren bijvoorbeeld allemaal nog intact,' zegt een politiewoordvoerder.

Tegen half twee 's nachts werden omwonenden tot in de wijde omgeving opgeschrikt door een explosie, die de viskraam - van het bedrijf Spankeren Visspecialiteiten - volledig verwoestte. 'Om tien voor half twee schrok ik wakker van de knal,' zegt een bewoonster van de Nieuwendammerdijk. Vrijwel direct wist ze dat het geen onweer of vuurwerk kon zijn. 'Ik voelde de drukgolf van de explosie tot in mijn bed.'
Onderdelen van de kraam werden tot ver over het Buikslotermeerplein geslingerd. De ruiten van tientallen nabijgelegen woningen sprongen, en bij de Kijkshop, hobbywinkel Pipoos, Albert Heijn en interieurzaak Hasker Kroon werden de voorpuien er volledig uitgeblazen. Er vielen echter geen gewonden en de brandweer had de op de klap volgende brand in de resten van de viskraam 'redelijk snel' onder controle. Direct na de explosie werd het plein afgezet door de politie. Drie mensen die per se door de afzetting wilden, werden aangehouden. Gisteren zijn ze weer vrijgelaten.

Mede-eigenaar van Hasker Kroon Peter van den Bor werd gewekt door het winkelalarm. 'Ik dacht: het zal wel meevallen. Maar toen we daar aankwamen, leek het wel een oorlogsgebied.' Alle plafondplaten lagen eruit en zelfs de gepantserde winkelruiten hadden de drukgolf niet overleefd. 'Ik zag overal herkenbare brokstukken liggen; de kraamluifel lag bij ons op de stoep.'

Gerucht
Volgens Van den Bor ging op het plein al snel het gerucht dat het een gasexplosie betrof. 'Alles wijst erop, als je kijkt naar de kracht van de explosie. Doordat de kraam gesloten was, had die alle tijd zich te vullen. Dan wordt het een bom.'

De eigenaar van de kraam is nog op vakantie in Italië, maar komt één dezer dagen naar huis. 'De verzekeraar heeft tegen hem gezegd: haast je maar niet, je kunt toch niets meer doen.' Het is niet voor het eerst dat de kraam van Spankeren op het Buikslotermeerplein wordt getroffen. Begin 2005 ging een kraam al in vlammen op. Toen ging de brandweer uit van brandstichting, aangezien bewoners twee jongens hadden zien wegrennen.

De meeste winkeliers op het plein gaan vandaag open. 'De ramen zijn dichtgetimmerd en we hebben alleen een nooddeur, maar hij staat wél open,' zegt Van den Bor. Zondagnacht, staande tussen de ravage, zag de ondernemer direct de commerciële mogelijkheden. 'Vandaag stunten we met knallende kortingen en explosieve prijsdalingen.' (Merel Straathof)
http://www.parool.nl/parool/nl/4036/AMSTERDAM-NOORD/article/detail/2840189/2011/08/07/Viskraam-ontploft-door-technische-oorzaak.dhtml