Viskraam ontploft door 'technische oorzaak'08-08-11 13:27 uur
© Melisande Kroon
Een 'technische oorzaak', zegt de politie over de ontploffing van een viskraam op het Buikslotermeerplein in de nacht van zaterdag op zondag 'Niets wijst op een misdrijf. De sloten van de kraam waren bijvoorbeeld allemaal nog intact,' zegt een politiewoordvoerder.
Tegen half twee 's nachts werden omwonenden tot in de wijde omgeving opgeschrikt door een explosie, die de viskraam - van het bedrijf Spankeren Visspecialiteiten - volledig verwoestte. 'Om tien voor half twee schrok ik wakker van de knal,' zegt een bewoonster van de Nieuwendammerdijk. Vrijwel direct wist ze dat het geen onweer of vuurwerk kon zijn. 'Ik voelde de drukgolf van de explosie tot in mijn bed.'
Onderdelen van de kraam werden tot ver over het Buikslotermeerplein geslingerd. De ruiten van tientallen nabijgelegen woningen sprongen, en bij de Kijkshop, hobbywinkel Pipoos, Albert Heijn en interieurzaak Hasker Kroon werden de voorpuien er volledig uitgeblazen. Er vielen echter geen gewonden en de brandweer had de op de klap volgende brand in de resten van de viskraam 'redelijk snel' onder controle. Direct na de explosie werd het plein afgezet door de politie. Drie mensen die per se door de afzetting wilden, werden aangehouden. Gisteren zijn ze weer vrijgelaten.
Mede-eigenaar van Hasker Kroon Peter van den Bor werd gewekt door het winkelalarm. 'Ik dacht: het zal wel meevallen. Maar toen we daar aankwamen, leek het wel een oorlogsgebied.' Alle plafondplaten lagen eruit en zelfs de gepantserde winkelruiten hadden de drukgolf niet overleefd. 'Ik zag overal herkenbare brokstukken liggen; de kraamluifel lag bij ons op de stoep.'
Gerucht
Volgens Van den Bor ging op het plein al snel het gerucht dat het een gasexplosie betrof. 'Alles wijst erop, als je kijkt naar de kracht van de explosie. Doordat de kraam gesloten was, had die alle tijd zich te vullen. Dan wordt het een bom.'
De eigenaar van de kraam is nog op vakantie in Italië, maar komt één dezer dagen naar huis. 'De verzekeraar heeft tegen hem gezegd: haast je maar niet, je kunt toch niets meer doen.' Het is niet voor het eerst dat de kraam van Spankeren op het Buikslotermeerplein wordt getroffen. Begin 2005 ging een kraam al in vlammen op. Toen ging de brandweer uit van brandstichting, aangezien bewoners twee jongens hadden zien wegrennen.
De meeste winkeliers op het plein gaan vandaag open. 'De ramen zijn dichtgetimmerd en we hebben alleen een nooddeur, maar hij staat wél open,' zegt Van den Bor. Zondagnacht, staande tussen de ravage, zag de ondernemer direct de commerciële mogelijkheden. 'Vandaag stunten we met knallende kortingen en explosieve prijsdalingen.' (Merel Straathof)
http://www.parool.nl/parool/nl/4036/AMSTERDAM-NOORD/article/detail/2840189/2011/08/07/Viskraam-ontploft-door-technische-oorzaak.dhtml