Voordat je wordt toegelaten tot de HOC-opleiding (Hulpverlenen bij Ongevallen en Calamiteiten) dien je
- 18 of ouder te zijn. (vreemd genoeg het ik nooit een bovengrens gehoord)
- te beschikken over een geldig EHBO-diploma, met aantekeningen verbandleer en reanimatie.
- schriftelijke toestemming van je werkgever te krijgen dat je weg mag op je werk als je wordt opgeroepen.
Hier hadden ze bij ons op een info-avond een leuke sheet in de stijl van een medisch protocol.
18 of ouder ?
Nee: Wachten en terug komen
Ja: Juiste vooropleiding ?
Nee: Opleiding(en) volgen
Ja: Toestemming Werkgever ?
Nee: andere werkgever zoeken
Ja: aanmelden voor intake
Met deze paperassen opgestuurd ga je keuringstraject in er volgt dan een keuring op medische geschiktheid, die niet veel meer voorsteld dan een bezoekje aan de school arts: even kijken of je alle ledenmaten hebt en je deze ook kunt bewegen, het meten van je bloeddruk, ogentest en suiker controle van een bekertje ochtend urine.
Dan is er nog een intake gesprek met (in mijn geval) het hoofd Geneeskundige Eenheid van het plaatselijke Rode Kruis, de beroepskracht van het landelijke Rode Kruis die de HOC-opleiding organiseerd en een medewerker van de GHOR. (Overheids afdeling die de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen coorindeerd) Hierbij komen zaken aanbod als, ervaring, motivatie (hieronder valt dus prettig gestoord), of je doorgaans binnen 30 min op de standplaats van de uitrukvoertuigen kunt zijn en dat als je het nog niet was lid moet worden van het Rode Kruis. Ik was dat al, maar we hebben ook diverse SIGMA-leden afkomstig van een EHBO-vereeniging of bedrijfs-EHBO, zij worden dan Rode Kruis lid gemaakt voor alleen de SIGMA-taak en blijven voor hun EHBO activiteiten gewoon bij hun eigen vereeniging.
Succes met je aanmelding