Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 28937 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 14 december 2010, 18:22:03
Brandweer duiken, heeft veel gespiekt bij het professoneel bergings duiken, en veel procedures uit het NDC handboek overgenomen.. Als je kijkt naar de duikopleidingen, krijgt een gemiddelde amateur duiker (denk aan het PADI systeem Rescueduiker of hoger), meer duikuren en meer technieken geleerd..

Internationaal is Public Safety (Rescue-) diving is een andere discipline en andere procedures.. Daar worden andere technieken gehandteerd dan in Nederland word gehandteerd... (google anders even op public safety diving)
De brandweer Nederland heeft naar mijn persoonlijke mening zich opgehangen aan een duiktechniek, die niet geschikt is voor snelle inzetten, en PSD diving..
PSD diving kent trouwens twee varianten..  Namelijk First Response Diving.. Duiken naar mogelijk nog levend of te reanimeren slachtoffer onder wateer, en "crime scene" duiken, dat lijkt meer op het brandweer duiken zoals we nu doen...

Het is bij de arbeids-inspectie heel goed uit te leggen, dat First Response Diving andere technieken vereisen, dan bergings of crime scene duiken..

Als een reddingsbrigade gaat duiken zouden ze zich of meer als "safety duiker (gepland), c.q. First Response diving (ongepland)" in plannen..  En daarmee meer spieken bij PSD diving internationaal of een aangepaste vorm van DIR diving, dan spieken bij de brandweer duikers..   Als PSD, DIR, en brandweer duikers iets meer bij elkaar zouden kunnen spieken krijg je zeer effectieve vormen van duiken..

De belgische reddingsbrigades (ook ILSF lid) hebben een complete CMAS duikopleiding voor reddingsbrigades..

Naar mijn bescheiden mening heeft brandweer duiken ook te veel vertrouwd op oudere technieken..  Zinkende lijnen zijn nagenoeg overal ter wereld en ook in bergingsduiken, NDC etc al verdwenen.. De inspectie heeft daar al jaren geleden iets over geroepen.. toch zijn vandaag  er nog steeds duikteams en waterredders die nog zinkende lijnen gebruiken.. :-X..
Ik weet dat ik me niet populair maakt door daar telkens op te wijzen.. maar ik kom dat nog regelmatig tegen... En dat kan mensen hun leven kosten..

Eens, zeker met al die rotzooi die in de havens op de bodem ligt. Die lijnen maken bv ook dat een brandweerduiker nooit in een gezonken/ omgeslagen zeilboot zal gaan kijken of er nog iemand inzit, is ook veel te gevaarlijk aan een lijn.

Ik doelde ook op het rescue/first responder duiken. De singeltjes vast maken voor de autoberger moet je niet willen. Bergnet heeft trouwens voor zulk soort klussen gewoon eigen duikers, waren er ook bij nadat om die auto de haven van Naarden uit te takelen.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #101 Gepost op: 14 december 2010, 20:46:28
Brandweer duiken, heeft veel gespiekt bij het professoneel bergings duiken, en veel procedures uit het NDC handboek overgenomen.. Als je kijkt naar de duikopleidingen, krijgt een gemiddelde amateur duiker (denk aan het PADI systeem Rescueduiker of hoger), meer duikuren en meer technieken geleerd..

Internationaal is Public Safety (Rescue-) diving is een andere discipline en andere procedures.. Daar worden andere technieken gehandteerd dan in Nederland word gehandteerd... (google anders even op public safety diving)
De brandweer Nederland heeft naar mijn persoonlijke mening zich opgehangen aan een duiktechniek, die niet geschikt is voor snelle inzetten, en PSD diving..
PSD diving kent trouwens twee varianten..  Namelijk First Response Diving.. Duiken naar mogelijk nog levend of te reanimeren slachtoffer onder wateer, en "crime scene" duiken, dat lijkt meer op het brandweer duiken zoals we nu doen...

Het is bij de arbeids-inspectie heel goed uit te leggen, dat First Response Diving andere technieken vereisen, dan bergings of crime scene duiken..

Als een reddingsbrigade gaat duiken zouden ze zich of meer als "safety duiker (gepland), c.q. First Response diving (ongepland)" in plannen..  En daarmee meer spieken bij PSD diving internationaal of een aangepaste vorm van DIR diving, dan spieken bij de brandweer duikers..   Als PSD, DIR, en brandweer duikers iets meer bij elkaar zouden kunnen spieken krijg je zeer effectieve vormen van duiken..

De belgische reddingsbrigades (ook ILSF lid) hebben een complete CMAS duikopleiding voor reddingsbrigades..

Naar mijn bescheiden mening heeft brandweer duiken ook te veel vertrouwd op oudere technieken..  Zinkende lijnen zijn nagenoeg overal ter wereld en ook in bergingsduiken, NDC etc al verdwenen.. De inspectie heeft daar al jaren geleden iets over geroepen.. toch zijn vandaag  er nog steeds duikteams en waterredders die nog zinkende lijnen gebruiken.. :-X..
Ik weet dat ik me niet populair maakt door daar telkens op te wijzen.. maar ik kom dat nog regelmatig tegen... En dat kan mensen hun leven kosten..

Oke zo had ik het nog niet bekeken.
Al heb ik wel m'n bedenkingen mbt de arbeidsinspectie.
We zullen het wel meegaan maken, het brwduiken is langzaam stervende..... :-X
Ik heb als vrijwilligbrwduiker jaren geleden al afgehaakt, (ik heb nog brokstukken van een el-al boeing gezocht in het gooimeer) er ging mij teveel schaarse vrije tijd inzitten.
Opzich wel jammer.............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #102 Gepost op: 14 december 2010, 20:59:57
De arbeidsinspectie heeft nu ook al een document voor Duikinstructeurs die lesgeven aan amateur duikers..  

Wil je werken met je duiksport, moet je nog steeds een taak risico analyse uitvoeren...   Voor een safety duiker (geplande activiteiten) is dat relatief eenvoudig te doen..  Voor een echter First Response Diver (ongeplande duiken) is dat stiekum wat lastiger...

Dat betekend dat je flink wat preparatie moet doen...  Je kan namelijk niet in elk water met de zelfde risico-analyse af.. Duiken in de vaargeul van de IJssel of in de stadsgracht hebben elk hun eigen risico..
Saftey duiken is wat door sommige reddingsbrigade al gebeurd.. En wat relatief eenvoudig te organiseren is.. toch is dat nu ook niet zo simpel als sommige sportduik clubs doen geloven..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #103 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:39:38
Marineduikers bevrijden man uit te water geraakte auto
14 augustus 2011, 12.08 uur

De Defensie Duikgroep (DDG) van de Koninklijke Marine is vannacht in het Noord-Hollandse Schagerbrug ingezet, nadat een auto met 4 inzittenden een kanaal was ingereden. De marineduikers moesten één van hen uit het voertuig bevrijden. De andere 3 hadden zichzelf al in veiligheid gebracht.
De meldkamer van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord vroeg gisteravond rond 23.00 assistentie aan de DDG, nadat op de N248 een auto door onbekende oorzaak te water was geraakt. Het voertuig was door een afzettingsbord heen gereden.
De door de duikers geredde man werd op de kant gereanimeerd en vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Omdat de andere slachtoffers tegenstrijdige verklaringen aflegden, zochten de marineduikers nog ruim een uur naar een mogelijk vijfde passagier. Die bleek er niet te zijn.
De Defensie Duikgroep (DDG) staat 24 uur per dag klaar om de brandweer in de kop van Noord-Holland bij te staan bij ongevallen te water. De Koninklijke Marine en de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord tekenden hierover in maart 2010 een civiel-militaire overeenkomst.