GRIP 1 peloton brand (sportschool) Bradleystraat - Heerlen 10-08-2011

Auteur Topic: GRIP 1 peloton brand (sportschool) Bradleystraat - Heerlen 10-08-2011  (gelezen 8221 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:59:06
In het filmpje vallen 2 dingen toch best op.
1. Er staat iemand deze brand te blussen het een HD. Dit lijkt mij toch niet echt het meest geschikte blusmiddel bij een brand van deze omvang
2. Schijnbaar heeft men in het zuiden niet geleerd van ongelukken in het verleden. De collega staat bijna binnen om door het raam te blussen. Wellicht heeft dat te maken met de keuze van zijn blusmiddel (zie 1), maar het pand staat van voor tot achter in brand. Het heeft dus geen meerwaarde om zo dicht op de gevel aan het werk te zijn. Er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat dat niet de meest veilige plaats is om te verblijven.

Knap dat jij kunt concluderen dat het hele zuiden niet geleerd heeft op basis van deze beelden!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:05:58
Belt u maar terug als het harder gaat branden......... (zie link naar artikel AD.nl)

Opmerkelijke uitspraak vanuit de meldkamer, volgens een van de melders. Kan iemand hier al meer info over verstrekken? Lijkt mij niet dat een  centralist zo'n uitspraak kan doen, mogelijk verkeerd ingeschat? Heeft dan we iets uit te leggen.

Grote vraag blijft natuurlijk of hij/zij nu terug gebeld heeft toen het erger werd ::)

Zie het al voor me.

centralist: hallo ..., had ik u daarnet ook niet gesproken?
melder:ja
centralist: brand het nu harder?
melder: Ja, vlammen komen nu door het dak.
centralist: Nou, we zullen kijken of we even een voertuig langs kunnen sturen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2844935/2011/08/11/Belt-u-maar-terug-als-brand-erger-wordt.dhtml

Gehoord van een meisje..... Geen opmerkelijke uitspraak van de RAC, maar louter een broodje aap van een omstander die het van de zus van de broer van de neef heeft gehoord. Net alsof een centralist dit zou uitspreken bij het melden van een binnenbrand.

Roderick

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2011, 21:59:24
Aan de 1e melding en de snelle opschaling te zien geloof ik niet dat er lang is gewacht met alarmeren, beetje een broodje aap verhaal zo
Ik heb deze melding gedaan en het is beslist geen broodje aap verhaal. Ik was daarbij ook heel duidelijk. Heb niet meteen opgehangen, maar toen betreffende persoon meekreeg dat er meer meldingen binnenkwamen, werd hem genoeg duidelijk. Tot slot voor zover ik weet, ben ik 'n mannetje ;)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2011, 20:40:09
Ik heb deze melding gedaan en het is beslist geen broodje aap verhaal. Ik was daarbij ook heel duidelijk. Heb niet meteen opgehangen, maar toen betreffende persoon meekreeg dat er meer meldingen binnenkwamen, werd hem genoeg duidelijk. Tot slot voor zover ik weet, ben ik 'n mannetje ;)

Net zoals tientallen anderen. Hoe weet je nou dat je de eerste melder was? Was je in sportschool in de betreffende ruimte toen de brand ontstond? Wat heb je dan gemeld en hoe is dit gesprek verlopen? Ik ken betreffende centralisten persoonlijk en ben overtuigd van hun kundigheid. Ik kan je in ieder geval vertellen dat er snel en adequaat gereageerd en opgeschaald is. De meldingen op P2000 spreken voor zich. Overigens heeft de alarmcentrale al opgeschaald naar middelbrand voordat de eerste auto op de weg was.