Binnentreding politie bij levensbedreigd slachtoffer

Auteur Topic: Binnentreding politie bij levensbedreigd slachtoffer  (gelezen 3242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Gepost op: 11 augustus 2011, 12:10:28
Hallo,
Ik heb zojuist het onderstaande filmpje bekeken op Youtube.
Hier op is te zien dat een persoon duidelijk niet wilt dat vervoer naar het ziekenhuis plaatsvind.
De verpleegkundige heeft het slachtoffer gediagnosticeerd met een hersenbloeding.
Ik weet echter niet zeker of het slachtoffer zelf niet mee wilt, of dat een huisgenoot opname verhinderd.
Het betreffende filmpje:
man weigert deur te openen voor ambulance, prio 1 noodhulp assistentie

Nou staat mij iets bij dat de politie de deur mag forceren als er aanwijzingen zijn dat de persoon in het pand in levensgevaar verkeert.
Het heeft natuurlijk weinig zin of naar binnen te treden als de patiënt zelf niet mee wilt, maar als het een huisgenoot zou zijn geweest?
Zou de politie dan wel de deur forceren (of eventueel een raam) en diegene die vervoer naar het ziekenhuis hindert aanhouden?




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:20:58
Artikel 2 politiewet zegt dat wij hulp verlenen aan hen die dit behoeven. Als iemand in de woning onwel ligt en een huisgenoot weigert de deur te openen dan gaat die deur er uit. Gaat hij zich dan nog verzetten dan gaat hij mee voor belemmering.

Wil het slachtoffer zelf niet mee dan wordt het lastig. We kunnen hem moeilijk dwingen om mee te gaan, al heb ik wel eens bovenop patiënten in een ambulance gelegen omdat ze toch echt mee gingen/moesten....

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee op grond van wat dat gegaan is. Het zal misschien iets met wilsonbekwaamheid te maken hebben. Een zoekslag op internet levert de volgende punten op:

Citaat
Wanneer wilsonbekwaam?

Er is sprake van wilsonbekwaamheid in één of meer van de volgende gevallen:

·        de cliënt begrijpt de informatie over zijn ziekte of behandeling niet (meer);

·        de cliënt kan geen goede beslissing over de behandeling nemen;

·        de cliënt neemt beslissingen die ingaan tegen zijn gezondheid of gevaar opleveren voor hemzelf en de omgeving;

·        de cliënt kan de gevolgen van zijn besluiten niet overzien.

Iemand kan een beslissing nemen waar de hulpverlener het niet mee eens is. De cliënt weigert bijvoorbeeld een behandeling. Dat kan onverstandig lijken, maar het wil niet zeggen dat hij wilsonbekwaam is. Iedereen heeft het recht om beslissingen te nemen die in de ogen van anderen onverstandig zijn. Het gaat er vooral om of iemand de gevolgen van zijn besluit kan beoordelen en overzien.
Ik ben geen medicus maar een hersenbloeding zou volgens mij best kunnen leiden tot een tijdelijke wilsonbekwaamheid. Als de verpleegkundige dat zou aangeven dan gaat ook hier de voordeur er uit en moet hij mee...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:31:33
Ik zat ook aan Art 2 van de algemene wet op het binnentreden te denken. Hierin staat dat
er zonder toestemming binnen mag getreden worden aan diegene welke dat voor zover
de wet toestaat. Hier zit dan een samenloop in van de Art 2 politiewet.

En ik denk zelfs dat je diegene die weigerd om de hulpverleners binnen te laten
kan aanhouden op grond van WvSr ivm nalatigheid en/of een ander moedwillig
van medische hulpverlening onthoud. Weet nu even niet welk art daar bij hoort.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:32:58
Voor dit soort gevallen is de WGBO Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst in het leven geroepen.
Hierop kan door het medisch personeel een beroep worden gedaan wanneer een patient niet in staat blijkt om beslissingen te nemen over zijn eigen gezondheid.
Enige tijd geleden bij een casus betrokken geweest waarbij een patient ernstig vervuild zat in zijn woning met een ischemisch been en een necrotische voet waarbij hij de ernst niet inzag en zo een gevaar voor zichzelf werd, hierbij is ook m.b.v. de WGBO de patient naar het ziekenhuis vervoerd.

Ruud


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:35:38
In dit geval is er denk ik sprake van het volgende;
"de cliënt neemt beslissingen die ingaan tegen zijn gezondheid of gevaar opleveren voor hemzelf en de omgeving;"
De ambulance bemanning neemt niet voor niets het besluit tot vervoer.

De mogelijkheden zijn er dus om de patient alsnog mee te nemen. Nou vraag ik me wel af waarom dat in deze situatie niet is gebeurd?
Mogelijk dat de huisarts, die op het einde ook ter plaatse is, vervangende medicatie heeft gegeven?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:59:34
Tegen een hersenbloeding bestaat geen medicatie, wel is de arts bevoegd om m.b.v. de WGBO de patient gedwongen te laten opnemen.

Ruud


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:10:34
Laat maar tekenen dat hij zelf afstand doet van enige hulpverlening zoals is aangeboden, het is toch te gek voor woorden dat je moet smeken om de pt te helpen. Voor jou 10 anderen  :-X
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:15:47
Vergeet niet dat medische aandoeningen kunnen leiden tot Agressie en het niet willen meewerken. Ik heb geen idee of dat hier ook Het geval is.
Het is voor mij wat te simpel om te zeggen: teken even een verklaring en tabee ...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:22:47
Vergeet niet dat medische aandoeningen kunnen leiden tot Agressie en het niet willen meewerken. Ik heb geen idee of dat hier ook Het geval is.
Het is voor mij wat te simpel om te zeggen: teken even een verklaring en tabee ...
Daar heb je gelijk in, en als de pleeg dit weet zal hijdat ook vertellen. Ik ga iets te radicaal uit van simpelweg niet mee willen werken. Zo heb ik eens laten inpakken toen de eigenaar van een brandend tuinhuisje mijn manschappen begon weg te duwen en bedreigen(tuinhuisje was het enige object en er was geen enkel gevaar voor overslag)
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:20:34
Voor dit soort gevallen is de WGBO Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst in het leven geroepen.
Hierop kan door het medisch personeel een beroep worden gedaan wanneer een patient niet in staat blijkt om beslissingen te nemen over zijn eigen gezondheid.

Tegen een hersenbloeding bestaat geen medicatie, wel is de arts bevoegd om m.b.v. de WGBO de patient gedwongen te laten opnemen.

Kan je mij uitleggen hoe en waar dat in die wet geregeld is? (Mag ook via PM)
Ik weet dat in die wet een algemene uitzondering is opgenomen waarbij zorgverleners mogen optreden zonder uitdrukkelijke toestemming van de patient, maar dat beperkt zich tot het gegeven als er ernstig nadeel is voor de patiënt en er niet genoeg tijd is om op zoek te gaan naar de wettelijke vertegenwoordiger(s). Maar het leek mij niet dat deze wet speciaal voor dit soort situaties in het leven in geroepen. Ik ben geen expert en voel me natuurlijk nooit oud genoeg om te leren. :)
(Natuurlijk begrijp ik dat de praktijk nooit zo zwart/wit is als de wet.)

Overigens regelt de Wet Publieke gezondheid voor een deel ook het tegen hun wil opnemen en behandelen van burgers met bepaalde aandoeningen (vooral infectie ziekten).

Ik ben geen medicus maar een hersenbloeding zou volgens mij best kunnen leiden tot een tijdelijke wilsonbekwaamheid. Als de verpleegkundige dat zou aangeven dan gaat ook hier de voordeur er uit en moet hij mee...

Wilsonbekwaamheid op zich geeft de politie nog steeds niet het recht om zonder toestemming een woning binnen te treden. Wel als er direct en ernstig gevaar is voor de persoon en/of zijn omgeving.
Natuurlijk begrijp ik dat in de praktijk er geen tijd is om wetboeken na te pluizen en er daardoor te goeder trouw een beslissing wordt genomen. Dat wil en zal ik ook nooit ter discussie stellen!!
Ik wil alleen maar uitleggen dat wilsonbekwaamheid specifiek betrekking heeft op het kunnen nemen van beslissingen (met name) tot betrekking tot medisch handelen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten