Binnentreding politie bij levensbedreigd slachtoffer

Auteur Topic: Binnentreding politie bij levensbedreigd slachtoffer  (gelezen 3175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:25:00
Wilsonbekwaamheid op zich geeft de politie nog steeds niet het recht om zonder toestemming een woning binnen te treden. Wel als er direct en ernstig gevaar is voor de persoon en/of zijn omgeving.
Natuurlijk begrijp ik dat in de praktijk er geen tijd is om wetboeken na te pluizen en er daardoor te goeder trouw een beslissing wordt genomen. Dat wil en zal ik ook nooit ter discussie stellen!!
Ik wil alleen maar uitleggen dat wilsonbekwaamheid specifiek betrekking heeft op het kunnen nemen van beslissingen (met name) tot betrekking tot medisch handelen.

Uiteraard, dat bedoel ik ook. Maar als de verpleegkundige besluit dat iemand wilsonbekwaam is en onmiddellijk hulp nodig heeft dan is er wat mij betreft ernstig(levensbedreigend) gevaar voor de persoon. Besluit de verpleegkundige dat iemand het zelf mag uitzoeken en dat hij niet mee gaat, dan gaat dit niet op. Mijn toestemming wordt dus indirect bepaald door de beslissing van de pleeg.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:28:44
Politiewet 1993

Hoofdstuk II. Taak en samenstelling van de politie

Artikel 2
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Artikel 8
2.
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:14:45
Ik zat ook aan Art 2 van de algemene wet op het binnentreden te denken. Hierin staat dat
er zonder toestemming binnen mag getreden worden aan diegene welke dat voor zover
de wet toestaat. Hier zit dan een samenloop in van de Art 2 politiewet.

En ik denk zelfs dat je diegene die weigerd om de hulpverleners binnen te laten
kan aanhouden op grond van WvSr ivm nalatigheid en/of een ander moedwillig
van medische hulpverlening onthoud. Weet nu even niet welk art daar bij hoort.

Aangezien de relatie tussen slachtoffer en "verdachte" niet geheel duidelijk is zou je kunnen denken aan;

Artikel 255
Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

In geval van ernstige gevolgen is er verzwaring van bovengenoemd feit;

Artikel 257
1.Indien een der in de artikelen 255 en 256 omschreven feiten zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.
2.Indien een van deze feiten de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Anders zou misschien het volgende artikel (overtreding) ook nog kunnen;

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Bron: Wetboek van Strafrecht.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2011, 17:55:27
Aangezien de relatie tussen slachtoffer en "verdachte" niet geheel duidelijk is zou je kunnen denken aan;

Artikel 255
Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

In geval van ernstige gevolgen is er verzwaring van bovengenoemd feit;

Artikel 257
1.Indien een der in de artikelen 255 en 256 omschreven feiten zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.
2.Indien een van deze feiten de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Anders zou misschien het volgende artikel (overtreding) ook nog kunnen;

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Bron: Wetboek van Strafrecht.
Die bedoelde ik idd, thanks
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v