Voor dit soort gevallen is de WGBO Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst in het leven geroepen.
Hierop kan door het medisch personeel een beroep worden gedaan wanneer een patient niet in staat blijkt om beslissingen te nemen over zijn eigen gezondheid.
Tegen een hersenbloeding bestaat geen medicatie, wel is de arts bevoegd om m.b.v. de WGBO de patient gedwongen te laten opnemen.
Kan je mij uitleggen hoe en waar dat in die wet geregeld is? (Mag ook via PM)
Ik weet dat in die wet een algemene uitzondering is opgenomen waarbij zorgverleners mogen optreden zonder uitdrukkelijke toestemming van de patient, maar dat beperkt zich tot het gegeven als er ernstig nadeel is voor de patiënt en er niet genoeg tijd is om op zoek te gaan naar de wettelijke vertegenwoordiger(s). Maar het leek mij niet dat deze wet speciaal voor dit soort situaties in het leven in geroepen. Ik ben geen expert en voel me natuurlijk nooit oud genoeg om te leren.
(Natuurlijk begrijp ik dat de praktijk nooit zo zwart/wit is als de wet.)
Overigens regelt de Wet Publieke gezondheid voor een deel ook het tegen hun wil opnemen en behandelen van burgers met bepaalde aandoeningen (vooral infectie ziekten).
Ik ben geen medicus maar een hersenbloeding zou volgens mij best kunnen leiden tot een tijdelijke wilsonbekwaamheid. Als de verpleegkundige dat zou aangeven dan gaat ook hier de voordeur er uit en moet hij mee...
Wilsonbekwaamheid op zich geeft de politie nog steeds niet het recht om zonder toestemming een woning binnen te treden. Wel als er direct en ernstig gevaar is voor de persoon en/of zijn omgeving.
Natuurlijk begrijp ik dat in de praktijk er geen tijd is om wetboeken na te pluizen en er daardoor te goeder trouw een beslissing wordt genomen. Dat wil en zal ik ook nooit ter discussie stellen!!
Ik wil alleen maar uitleggen dat wilsonbekwaamheid specifiek betrekking heeft op het kunnen nemen van beslissingen (met name) tot betrekking tot medisch handelen.