Ook meer patientenvervoer met de nieuwe lifeliners?

Auteur Topic: Ook meer patientenvervoer met de nieuwe lifeliners?  (gelezen 2268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pjbreevaart

  • Gast
Gepost op: 28 december 2004, 20:17:53
Hallo,

Komende zaterdag worden de lifeliners van Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen vervangen door de EC 135 als alles goed verloopt.

De EC is echt een vooruitgang voor de patienten, zoals we al hebben kunnen lezen.

Ik vraag mij af of er met de EC 135 ook patienten vervoerd gaan worden. De ruimte en mogelijkheden zijn ervoor. met de Bolkows gebeurde dit eigenlijk nooit. Ik weet dat er in Duitsland en Oostenrijk heel vaak patienten met de heli vervoerd worden naar het ziekenhuis. In die landen wordt het de gele engel genoemd.

Ik hoop dat de EC 135 ook patienten frequent mee gaat nemen naar het ziekenhuis, zodat er minder tijd verloren gaat en dat de heli ook 24 per uur 7 dagen in de week inzetbaar wordt.


Pierre




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2004, 22:03:08
Zoals je al hebt kunnen lezen is de 42/7 inzet afhankelijk van de personel financiering en de benodigde vergunningen.

Het is waarschijnlijk dat er in de toekomst meer patienten met de heli zullen worden vervoerd.


pjbreevaart

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2004, 10:16:34
Beste Paul,

Hartelijk dank voor je reactie.

We zullen zien wat er gaat gebeuren in de toekomst met de lifeliners. Wat er ook gaat gebeuren, de EC 135's zijn een zeer goede aanwinst voor nu en in de toekomst.

Wat betreft een 24 uurs paraatheid voor 7 dagen per week, weet ik dat het nogal duur is, maar aangezien ik heb gelezen in een artikel dat de minster zich ergerde aan het feit dat de bolkows weg stonden te roesten in de nacht op de daken van ziekenhuizen of in de hangar, ben ik benieuwd of men inderdaad het financieel en qua  vergunningen gaat bewerkstelligen dat de lifeliners 24 uur/7 dagen inzetbaar zijn in de toekomst.

In dat artikel stond dat de bolkows aangepast moesten worden om s nachts te kunnen vliegen en dat dit erg kostbaar was. Nu met de aanschaf van de 3 Ec 135' s kan dat.

Pierre


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2004, 12:27:02
Het ligt er natuurlijk aan naar welk ziekenhuis een patient vervoerd moet. Het kan voordelen hebben patienten vervoeren per lucht.  Maar dan heb je toch wel een extra bemanningslid nodig?  

Maar dan vraag ik mij toch af heeft het wel voordelen heeft in Nederland. Voor het wat uitgestrekter gebied kan het nuttig zijn. Maar voor de randstad minder ook al is het daar drukker, tegelijkertijd zijn daar ook veel ziekenhuizen op korte afstanden. Ik denk dat het toch een geval blijft van de urgentie.
Brandwacht 1e klas + WVD


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2005, 11:21:18
Het ligt er natuurlijk aan naar welk ziekenhuis een patient vervoerd moet. Het kan voordelen hebben patienten vervoeren per lucht.  Maar dan heb je toch wel een extra bemanningslid nodig? 

Maar dan vraag ik mij toch af heeft het wel voordelen heeft in Nederland. Voor het wat uitgestrekter gebied kan het nuttig zijn. Maar voor de randstad minder ook al is het daar drukker, tegelijkertijd zijn daar ook veel ziekenhuizen op korte afstanden. Ik denk dat het toch een geval blijft van de urgentie.

En vooral van de tijdsdruk en de af te leggen afstand van het ene ziekenhuis naar het andere bij een spoedoverplaatsing.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod