Tips nieuwe collega

Auteur Topic: Tips nieuwe collega  (gelezen 2724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 14 augustus 2011, 00:24:09
Hallo,

Ik start volgende maand als ambulanceverpleegkundige in de regio Zeeland.  Als ervaring heb ik 1 jaar IC en 5 jaar SEH in België waarvan 2 jaar op de MUG (soort MMT).  Ik vroeg me af of er bepaalde tips & tricks zijn binnen de ambulancezorg die meer ervaren verpleegkundigen met me willen delen.  Misschien dat andere startende ambulanceverpleegkundigen hier ook wat aan hebben.

Alvast bedankt!

Mvg,
A

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2011, 12:08:55
Goed luisteren naar je chauffeur... ;)

Mijn advies als werkbegeleider:

AHV mensen zijn doeners die snel handelen in acute situaties. Dat maakt dat ze ook snel een mening hebben over een onderwerp (lees: nieuwe collega). Dat is handig om te weten als je ergens begint.

Stel je leergierig op.
Pak alle klussen op, ook de "gewone" zoals kleding opruimen.
Je zult genoeg leegloop uren hebben, benut deze optimaal met je studieopdrachten.
Vraag regelmatig om informeel te trainen, mits de mogelijkheid er is.
Je komt net om de hoek kijken, wij zijn best wel geïnteresseerd in je verhaal maar je hebt niet alles al een keer meegemaakt in de klinische setting. Stel je dus bescheiden op.
Gebruik geen: "ja, maar". Ik hoef je excuses niet horen. Je mag trouwens best oneens met me zijn, dat bespreken we dan ook.

Als collega:

Maak zo snel mogelijk de primary and secondary survey je eigen.
Doe alle metingen en vaardigheden die van je worden verwacht. Altijd.
Bij een ernstig inzet, tel tot tien voordat je erin duikt. Dat creëert rust voor jezelf.
Je bent niet alleen en het is geen teken van zwakte om assistentie te vragen.
Eén praktisch punt: als je iemand ter plaatse laat, overleg dan altijd met de (d.d.) huisarts. Mensen met een zorgvraag hebben nog wel het recht om doorverwezen te worden.

A., wij kennen elkaar. Met jou komt het helemaal goed. Bovenstaande is generiek en zeker niet specifiek van toepassing.

Veel plezier in Frankrijk!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2011, 07:55:37
Welkom, collega!
Ik ben recent gestart als verpleegkundige in Zeeland (connexxion) , dus nog geen echt ervaren collega. Ik kan je vertellen dat er geen moment is geweest dat ik spijt had. Ik heb op de IC gewerkt wat een goede basis is, jij hebt het voordeel van IC en SEH ervaring, prima combi.

Ik weet even niet hoe dat in jou geval is maar ik neem aan hetzelfde:
Ik heb 8 weken inwerktraject doorgelopen waarna ik zelfstandig ben gaan rijden. Een leuke maar pittige periode waarin je veel kennis en ervaring moet opdoen. In november start ik aan de SOSA opleiding.

Tips? Inderdaad, stel je open en kwetsbaar op maar laat wel zien wat je kunt. Oefen veel en vaak en zorg dat je een leuk contact hebt met je werkbegeleider.

Succes en we komen elkaar nog wel tegen!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 21:57:15
Hey,

Bedankt voor de info.

Welke post ben je gestart Hoefhaan?  Ik ga in Goes werken.
Grtz,
A.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 september 2011, 18:03:41
Bij een ernstig inzet, tel tot tien voordat je erin duikt. Dat creëert rust voor jezelf.

Dan krijg je van mij een por, als je op 5 sec. zit! Gaan met die banaan!!  ;)

Goed luisteren naar je chauffeur... ;)

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2011, 18:08:24

Ik dacht dat alle seconden telden bij 112  :D

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2011, 14:06:14
Ik dacht dat alle seconden telden bij 112  :D

Zo jammer deze reactie, er wordt een serieuze vraag gesteld, dan word er zo kinderachtig op gereageerd....

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....