Agent voor rechter wegens botsing

Auteur Topic: Agent voor rechter wegens botsing  (gelezen 9601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #50 Gepost op: 17 augustus 2011, 00:09:51
Ik heb de laatste jaren enige achtervolgingen gehad, op één na allemaal afgebroken ... Gestolen auto's, motoren & brommers en ander gespuis. Het risico dat de verdachten ergens op klappen en ik vervolgens de ''schuld'' krijg wil (en ga) ik niet lopen. Zéker niet voor alleen maar ''een gestolen auto''.

Bij ons is dat niet anders, THW daargelaten. Als wij aangeven dat we een achtervolging hebben wordt er ook direct door de centralist gevraagd wat de rede is. Is dat voor een "simpele" verkeersovertreding wordt hij nagenoeg direct afgekapt. Brommers en motoren is al helemaal uit den boze, zeker met de auto.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #51 Gepost op: 17 augustus 2011, 00:37:59
Even geheel een andere zijde, ik weet dat er in mijn omgeving  enkele jaren geleden ook een jonge scooterrijder met een opgevoerde scooter achtervolgt werd. De motoragent reageerde op een melding geluidsoverlast door scooterjeugd veroorzaakt. Bij het aan komen rijden reed deze scooterrijder met hoge snelheid weg en werd hij achtervolgt, helaas raakte hij later de macht over zijn stuur kwijt en raakte een boom en gleed het water in. De motoragent heeft hem zelf uit het water gehaald, gereanimeerd maar het mocht helaas niet baten.

De familie van deze scooterrijder wilde echter niets van een vervolging weten en hebben de motoragent zelfs gevraagd om samen met een collega voor de rouwstoet uit te rijden. Hier is positief op gereageerd, en het SO zijn ouders hebben alle jongeren die boos reageerden op deze  "kutjuut", ook vertelt dat het uiteindelijk de keuze van hun eigen zoon was om weg te rijden, en daarmee alle risico's zelf op zich heeft genomen. Weet dat het op die jeugd erg goed overkwam en men besefte bij het zien van de huilende motor agent wel wat het betekent voor deze man, die zijn werk doet en een jonge man ziet crashen voor zijn neus, wat nóóit de bedoeling is geweest van hem... Hij deed immers slechts wat hij moest doen, en dan kan iedereen achteraf zeggen hij had moeten afkappen... maar uiteindelijk had de achtervolging nooit moeten plaatsvinden..



Hopen dat het gerechtshof bij haar uitspraak blijft en deze agenten vrijspreekt, het moet niet zo zijn dat mensen die hun werk doen daarin gehinderd worden, heb zomaar een voorgevoel dat bij een negatieve uitspraak voor deze casus, er vele agenten nog eerder zullen denken: "Het is goed met ze".. Waar ze dan overigens (helaas) ook gelijk in hebben
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2011, 00:47:05
Je zou een tip moeten insturen naar de pers. Dan krijgt het vast brede landelijke aandacht. Dan is er vast wel een kamerlid die (al dan niet op populistische gronden) zich wil hardmaken voor de zaak en kamervagen gaat stellen. (zoals hier al eerder gevraagd, is het wenselijk dat een achtervolging met een hogere snelheid dan de brancherichtlijn toelaat adviseert wordt afgebroken en de verdachte dus aan de politie ontkomt ongeacht de zwaarte van het vergrijp/delict)

Dan gok ik dat beide ministers beginnen te zweten en om de hete brei heen gaan draaien.

En dat doen we dus niet.
De politiek heeft zich verre te houden van zaken die nog onder de rechter zitten.

Zo, u is allen weer wakker, geloof ik.

Het OM en de rechter moet in een rechtsstaat gewoon haar werk kunnen doen. Zonder aanziens des persoons en bovenal zonder inmenging van de politiek. Dat dat op zijn zachtst gezegd vervelend is voor jullie colléga, begrijp ik ook wel. Maar zo werkt dit niet.

Simpel gezegd: Je gaat de spelregels niet veranderen tijdens de wedstrijd. Dat gebeurt alleen in dictaturen en niet in een democratie.
Welkom thuis, vrienden en vriendinnen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #53 Gepost op: 17 augustus 2011, 00:59:25
Even geheel een andere zijde,

Als 1e diep diep respect voor deze diender dat hij op het verzoek van de ouders is ingegaan.
Als 2e respect voor de ouders die geen vervolging wensen van deze diender.
Hieruit maak ik op maar dat is mijn persoonlijke gevoel dat zij hun zoon normen en waarden hebben geprobeerd
bij te brengen. Dat hij daar vervolgens niets of niet voldoende mee gedaan blijkt te hebben en het zo heeft moeten
aflopen is natuurlijk tragisch maar wel een kwestie van oorzaak en gevolg.

Ik heb geen kinderen maar ik zou gevoelsmatig het zelfde reageren.
Ik heb je geleerd hoe en wat en het verschil uitgelegd tussen goed en kwaad en neem je het risico dan is dat en
dat het gevolg van je actie en moet je bij mij ook niet gaan huilen en medelijden komen vragen.
Je bent gewaarschuwd van te voren en een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Het ontbreekt helaas de afgelopen 10 tot 20 jaar er nog al aan dat kinderen geen normen en waarden meer bijgebracht krijgen.
En ja als je dan het risico neemt moet je ook de gevolgen maar accepteren.

Mocht de rechterlijke macht in de zaak die in dit onderwerp speelt een verkeerde beslissing nemen dan hoop ik dat
er binnen het politie apparaat flink de pleuris uitbreekt want hoe moet je je werk doen als je mogelijkerwijs niks meer mag.
Ik hoop dat er dan genoeg mensen opstaan om de actie's dan te steunen maar dat zal wel bij hopen blijven vrees ik.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2011, 01:01:58
Simpel gezegd: Je gaat de spelregels niet veranderen tijdens de wedstrijd. Dat gebeurt alleen in dictaturen en niet in een democratie.
Dat is natuurlijk niet waar. Wetgeving is constant aan verandering onderhevig. Daar mag door de politiek rustig over gesproken en geëvalueerd worden. Gelukkig hebben wij in Nederland artikel 1 in het wetboek van strafrecht wat zegt:
Citaat
Artikel 1
1
Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
2
Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit begaan is, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast.
Vragen stellen en over wetgeving discussiëren aan de hand van praktijkvoorbeelden is juist het toonbeeld van democratie. In een dictatuur mag er niet over gesproken worden....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #55 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:31:51
Dat is natuurlijk niet waar. Wetgeving is constant aan verandering onderhevig. Daar mag door de politiek rustig over gesproken en geëvalueerd worden.

Dat is juist, maar er is wel een "gedrags regel" dat politici zich niet te bemoeien hebben met lopende rechtszaken, of uitspraken van rechters in twijfel trekken (in individuele gevallen).
Je kan politiek wel vragen stellen over het beleid van het OM (waarom wordt er vervolgd en is dit wenselijk?) en de instructies m.b.t. achtervolgingen zoals die zijn opgenomen in de Branche richtlijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #56 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:44:06
En toch gebeurd dit dagelijks. Kijk naar al die asielprocedures waar politici zich mee bemoeien. Kijk naar het wilders proces, etc etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #57 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:26:40
Ik laat het proces Wilders en Wilders zelf er even buiten, maar m.b.t. asiel procedures is er geen politicus die kritiek heeft op individuele uitspraken van rechters.
Wel wordt er aan de minister gevraagd om bepaalde procedures niet toe te passen of mensen een uitzonderingsstatus te geven, omdat de desbetreffende minister die bevoegdheden heeft volgens die wet. Dat is was anders dan op de stoel van de rechter te gaan zitten in een specifieke rechtszaak over asielprocedures.
Om weer terug te komen op dit topic: het is dus politiek zeker mogelijk om te vragen aan de minister om het OM terughoudender te laten optreden in dit soort zaken, maar dat helpt deze agent helaas niet (meer).
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2011, 15:28:22
Even geheel een andere zijde, ik weet dat er in mijn omgeving  enkele jaren geleden ook een jonge scooterrijder met een opgevoerde scooter achtervolgt werd. De motoragent reageerde op een melding geluidsoverlast door scooterjeugd veroorzaakt. Bij het aan komen rijden reed deze scooterrijder met hoge snelheid weg en werd hij achtervolgt, helaas raakte hij later de macht over zijn stuur kwijt en raakte een boom en gleed het water in. De motoragent heeft hem zelf uit het water gehaald, gereanimeerd maar het mocht helaas niet baten.

De familie van deze scooterrijder wilde echter niets van een vervolging weten en hebben de motoragent zelfs gevraagd om samen met een collega voor de rouwstoet uit te rijden. Hier is positief op gereageerd, en het SO zijn ouders hebben alle jongeren die boos reageerden op deze  "kutjuut", ook vertelt dat het uiteindelijk de keuze van hun eigen zoon was om weg te rijden, en daarmee alle risico's zelf op zich heeft genomen. Weet dat het op die jeugd erg goed overkwam en men besefte bij het zien van de huilende motor agent wel wat het betekent voor deze man, die zijn werk doet en een jonge man ziet crashen voor zijn neus, wat nóóit de bedoeling is geweest van hem... Hij deed immers slechts wat hij moest doen, en dan kan iedereen achteraf zeggen hij had moeten afkappen... maar uiteindelijk had de achtervolging nooit moeten plaatsvinden..

Poe... dat is niet niks zeg! Respect voor deze ouders. Ik kan me voorstellen dat je vanuit een heftige emotie (je zoon verliezen) anders reageert dan wij vanaf onze bureaustoel. Voor mensen die vervolgens zo'n reactie geven heb ik niets dan diep respect!

@zwelgje: de minister kan het OM natuurlijk ook vragen/opdracht geven om geen hoger beroep in stellen, in dat geval is de agent er wel degelijk bij gebaat.
Tevens zou deze strafzaak aanleiding kunnen zijn om beleid/wetgeving te veranderen. Het gaat dan niet meer over deze agent op zich, maar wel over (het voorkomen van) deze idiote vervolgingen in de toekomst.
Senior GGP / Oost-Brabant


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #59 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:41:25
@zwelgje: de minister kan het OM natuurlijk ook vragen/opdracht geven om geen hoger beroep in stellen, in dat geval is de agent er wel degelijk bij gebaat.
Tevens zou deze strafzaak aanleiding kunnen zijn om beleid/wetgeving te veranderen. Het gaat dan niet meer over deze agent op zich, maar wel over (het voorkomen van) deze idiote vervolgingen in de toekomst.
Ik heb het idee dat als er een grote crimineel hier mee zit te lezen, dat hij even wacht tot de wetgeving voor achtervolgingen is veranderd tot een no-go voor agenten.

Agenten zijn op straat om de orde (zowel klein als groot) te handhaven*. Flik je toch wat, stop je of wordt je gestopt, en zul je voor je overtredingen straf krijgen. Maar als je er dus binnenkort vandoor gaat, weet je dat je na twee keer door rood en eenmalig 70 rijdt waar 50 is toegestaan er geen agent meer achter je aan zit.

Het OM is naar mijn gevoel niet logisch bezig. Zij (Politie, red) die verdachten aanhouden, die vervolgens door Justitie vervolgd worden, houden geen verdachten aan als zij op de vlucht slaan, elke agent weet dat hij aan het eind van de rit bij wijze van spreken zelf wordt aangehouden voor onverantwoordelijk rijgedrag. Uiteindelijk wordt er dus niemand meer aangehouden en/of vervolgd. Rare instantie, dat OM.

 98uiye

(* niet denigrerend bedoeld, heeft betrekking naar wat ik begrijp van de mening van het OM n.a.v. het in hoger beroep gaan)