Welk zijn uw bronnen?
In België heeft het Rode Kruis in elke provincie een SIT (Snel Interventie Team) dat verspreid over het grondgebied materiaal en personeel heeft, in Limburg is er naast het SIT van het Rode Kruis ook nog een gelijkaardig team van het Vlaamse Kruis met gelijkaardig materiaal.
Communicatie van minstens de leidinggevenden via Astrid, de onderlinge communicatie dikwijls nog via analoge kanalen.
Dus gelieve eerst u zelf goed te informeren alvorens iets te schrijven.
In West-Vlaanderen zijn alle SIT teams van het Rode Kruis uitgerust met ASTRID posten, ik vermoed dan in Limburg ook? Voor de geïnteresseerden:
http://www.afspraak2015.rodekruis.be/content/AFS/images/content/sits.jpg op dit kaartje vind je de locatie van alle SIT teams in Vlaanderen. Op een ramp kunnen de twee SIT voertuigen op eigen houtje een vooruitgeschoven medische post opzetten + bemannen. De inhoud van deze wagens zal wel ongeveer gelijk lopen met het SIGMA. De optrommeling van deze teams gebeurt geautomatiseerd via pagers en kan enorm snel gebeuren. Ook zal het Rode Kruis normaal gezien een commandowagen voor de medische discipline + eventueel extra ondersteuning (4x4 bijvoorbeeld) ter plaatse sturen. Het Vlaamse Kruis beschikt ook over een team dat op het SIT lijkt, maar deze is niet opgenomen binnen het medisch interventieplan. Dit team zal waarschijnlijk wel preventief aanwezig geweest zijn.
Bij ongevallen vanaf een bepaalde grootte (ik dacht 5 slachtoffers) wordt het Rode Kruis ook onmiddellijk gevraagd om met een aantal ambulances ter plekke te komen. Deze ambulances zijn (of zullen in de toekomst) worden ingericht conform de ambulances uit de reguliere hulpverlening. Dit om de 112 te ontlasten. In mijn omgeving zijn de meeste ambulances die deze taak op zich nemen ook uitgerust met ASTRID. De oproep hiervan kan zowel via telefoon of via pager gebeuren. Bij sommige ongevallen zijn deze ambulances ook reeds binnen een aantal minuten vertrokken (soms zelfs sneller tp dan de reguliere ambulances). Ambulances van het Vlaamse Kruis/ privé diensten kunnen ook gevraagd worden, maar dit zal meestal niet bij de initiële oproep zijn (deze zijn niet opgenomen in het medisch interventieplan)
Ook kunnen er extra lokale vrijwilligers gevraagd worden om ter plekke te gaan, meestal voor de opvang van gezonde/ licht gewonde slachtoffers. Of als versterking van de SIT teams. Deze komen dan ter plekke met de materiaalwagen van hun lokale afdeling, die in dit geval interventie voertuigen genoemd worden (staat ook vermeld op de wagen). Deze wagens zijn ook prioritair (en soms met ASTRID) uitgerust. Het oproepen van deze vrijwilligers gebeurt meestal telefonisch (maar ook dit kan enorm snel gaan). Gisteren hebben deze mensen dacht ik het opvangcentrum voor de dakloze festival gangers bemand. Onderlinge communicatie in dit geval zal wel meestal analoog zijn.
Bij rampen van dergelijke formaat komt er ook steeds een Rode Kruis team die instaat voor de psycho sociale opvang ter plekke, het DSI. Deze bestaat uit mensen uit de sector die speciaal opgeleid zijn om in dergelijke gevallen op te treden. Vrienden van me hebben me verteld dat ook deze mensen schitterend werk geleverd hebben gisteren.
Ook is het zo dat je in het Rode Kruis-Vlaanderen vanaf je eerste opleiding na de reguliere EHBO een inleiding krijgt in de rampenwerking. Wie deze opleiding niet gevolgd heeft, mag niet op grote evenementen werken. Bij volgende opleidingen zie je zo steeds meer en meer, zodat iedereen die met een ambulance rijdt binnen het RK een voldoende achtergrond heeft binnen de rampenwerking, en zeker weet wat van hem verwacht wordt.
Al bij al kun je dus stellen dat Vlaanderen het op vlak van rampenbestrijding het wel goed voor elkaar heeft. Hou ook in het achterhoofd dat er steeds meerdere MUG teams ter plekke komen (in dit geval vijf zoals eerder gezegd) + de reguliere dienst 112, ook kan er in sommige gevallen gerekend worden op de SAR helikopters van de luchtmacht voor het transport van de gewonden.