Ik heb net even gekeken en Hasselt ligt niet ver van Nederland. Als de hulp in België zo moeizaam op gang komt, kon er dan geen Nederlands SIGMA ingezet worden?
Of zijn de protocollaire verschillen te groot? Bij de brandweer komt het wel voor, dat Nederlandse eenheden in België ingezet worden.
Nou ja, ik denk echt wel dat de hulpverlening in België niet zo slecht is als jij hier nu beschrijft..
Ikzelf was exact 18 min na de melding ter plaatsen, toen ik daar aankwam waren er al ruim 100 vrijwilligers aanwezig, na mij leek het zelfs alsof ze met een lopende band werden aangevoerd..
Het Vlaams kruis was al reeds voor de ramp met een ruime 80 mensen aanwezig: dit maakt dat op een 15 min ruim 150 vrijwilligers aanwezig waren op de plaats des onheils.
De Professionele diensten (artsen-VPK, Ambulance's, SIT-Teams, en andere niet meegeteld)
Als ik me niet vergis heeft het Nederlandse SIGMA een oproeptijd van 30 min en dan nog een dikke 20 min rijden.. (wij waren er net iets sneller)
Ook is het zo dat bijna alle verkeer rond het rampen gebied gewoon ontoegankelijk was na 30 min (alle ouders kwamen op eigen initiatief naar de weide om kinderen op te halen)
Dat het afkondigen van het Medisch interventie plan (Rampenplan) veel te laat was, daar moet ik helaas gelijk in geven.. pas 20 min NA het noodweer werd er getelefoneerd naar de 112 Centrale..
Ik geef toe dat een Sigma-Team leuk is om in te zetten in België (net aan de grens Stein, Maastricht)
Daarnaast zitten we ook met het opleidingsniveau..
Nederlandse EH verleners (no offence) genieten een veel lagere opleiding..
Ik heb laatst zelf eens bevraagd voor het SIGMA: maar als ik dan hoor wat het sigma meer mag dan een gewone EHBO'er dan mogen wij Belgjes net iets meer..
Oké de Ambu-VPK en VPK die meekomen zouden inderdaad wel een meerwaarde hebben..
Nu uit elke ramp valt veel te leren, en inderdaad er is tijdens de debriefing aangeven dat er geen contact is geweest met de Nederlandse collega's.
En ook is er gemeld dat dit in de toekomst zou veranderen.. Wanneer ik dan naar het Drama in Luik kijk, heeft men naar ons geluisterd
Nou ja, eerlijk gezegd hoop ik dat zulke dingen niet nog eens gebeuren..
Maar mocht het zo zijn, zal ik zeker aan jullie Nederlanders denken