voertuigen recht zetten of de weg zo snel mogelijk vrijmaken

Auteur Topic: voertuigen recht zetten of de weg zo snel mogelijk vrijmaken  (gelezen 5722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:21:29
Mijn methode, ALTIJD eerst recht zetten, als je hier aan gaat sleuren maak je meer kapot aan je eigen materiaal dan je lief is, alle overgbleven vloeistoffen komen gezellig onder het rijden overal terecht, en veilig vastzetten is ook al lastig.

Verkeershinder is er toch al, dan liever 10 minuten langer en het zo netjes mogelijk doen.

(al zou ik graag de betrokken berger horen, want oordelen aan de hand van een foto blijft listig)


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2011, 13:57:19
Volgens mij heeft iedere berger op de cursus geleerd kwaliteit voor kwantiteit!

De bus ligt er lastig bij, Snap zeker dat hij hem zo laait, maar ben het meer eens met mijn voorganger. Deze lading krijg je nooit goed vastgezet! Hier zie ik een groter probleem in.
En ja als je rustig rijdt kom je thuis, maar dat is volgens mij de manier niet!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:28:53
Gezien het nieuwsbericht begrijp ik de vraag niet helemaal. In het nieuwsbericht staat dat pas na de spits de berging wordt uitgevoerd. Is de vraag dan nu gericht op het incident zelf (moet er versneld of vertraagd geborgen worden?) of op de eigenlijke berging na de spits (een vertraagde berging "volgens het boekje" (rechtop) of "op andere manier" (zo snel mogelijk)?).

Zoals ik de foto's bekijk had dat op die manier wat mij betreft direct na het incident gekund; dat die bestelwagen blijft liggen is immers ook niet bevorderlijk voor de doorstroming. Als het inderdaad een vertraagde berging betreft had er volgens mij meer aandacht kunnen of moeten zijn voor een "correcte" berging (rechtop).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


takeltinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2011, 18:15:07
Ik had ook zo gedaan (meer schade kon je toch niet aanbrengen aan die bus) O0 Ik denk dat als je de bus weer om gaat keren dat er juist vloestoffen uit gaan lopen. Als je er een paar lange spanbanden overheen gooit krijg hem gewoon goed vast hoor geen probleem. Opladen en wegwezen


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:09:37
Als je hem gewoon aan de voor en achter draagarmen vast zet,1 naar voor en 1 naar achter en bandje eroverheen,ligt ie stevig. Een helemaal uitgebrand hok is net zo lastig goed vast te zetten. En ik denk dat je bak niet echt veel te lijden heeft van die eropgetrokken bus,is allemaal mooi vlak ijzer. Een afgebroken fusee of wiel kan meer schade aan je bak geven.

Misschien heeft hier wel de wegbeheerder gevraagt om hem niet om te keren ivm vloeistoflekkage in de berm.

Ach,al met al een leuk klusje geweest zo,bus is er niet slechter van geworden. ;D O0


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:41:24
Ik zou kiezen voor: zo snel mogelijk de weg vrij maken, dan kan alles weer lekker doorstromen.
Hier draait het hele IM om.
Op het onderliggend wegennet of op de bergersmeeting kun je laten zien hoe je de mooiste berging doet, maar op de snelweg telt de tijd.
Als de politiek al tanks in willen zetten en RWS al vrachtwagens weg laat slepen zonder de aandrijfas los te maken,  ga dan niet staan tobben op de snelweg om dat ding op z'n wielen te zetten.
Zoals bergnet67 ook al schreef, je zit met de vangrail en een helemaal uitgebrand hok is net zo lastig goed vast te zetten. Olie op de bak krijg je toch wel, maar in dit geval heeft de bus tot na de spits gelegen. Desondanks was het nog druk op de weg, dus alle reden om snel te handelen.

Mijn methode, ALTIJD eerst recht zetten, als je hier aan gaat sleuren maak je meer kapot aan je eigen materiaal dan je lief is, alle overgbleven vloeistoffen komen gezellig onder het rijden overal terecht, en veilig vastzetten is ook al lastig.

Verkeershinder is er toch al, dan liever 10 minuten langer en het zo netjes mogelijk doen.(al zou ik graag de betrokken berger horen, want oordelen aan de hand van een foto blijft listig)
@Berger
Hoe verklaar je die 10 minuten langer. In andere postings krijg ik juist het idee dat het je gaat om de snelste aanrijtijd. Ik mag aannemen dat het je dan ook gaat om de snelste totale bergingstijd. Een mooier glij-ijzer als een busje op z'n kant heb je haast niet. ;) En om snel vast te zetten laat je desnoods de mast van de kraan er op zakken.

Aan de foto's te zien zou je denken dat er geen scherm is geplaatst. Wellicht is dat ook een afweging geweest om het niet te doen, maar een auto op z'n kant waar je het niet verwacht kan toch een schrikeffect te weeg brengen.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


W.I.S wvk

  • regelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • regelaar
    • regelaar
Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:24:57
wij uit Oost Nederland vroegen ons af waarom er niet direct is begonnen met bergen. omdat er nu tijdens de spits toch werd besloten om te bergen en er toch al een file stond aan alle twee (L+R) de kanten door kijkers naar deze bus ,ook het wegrijden door de berger dmv de toerit tegen het verkeer in met twee bergings voertuigen achter elkaar terwijl er niemand het verkeer naar de toerit even stopt en de bergings voertuigen niet via de vluchtstrook maar over de rijstrook reden en het verkeer over de vluchtstrook moest rijden wat toch voor gevaarlijke situaties zorg. ???


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2011, 22:22:04
neem aan dat de laatste foto's van het bergen al buiten de spits waren?
blijkbaar was de situatie daar ter plekke niet veilig genoeg om al in de spits te gaan bergen.
maar speculeren heeft weinig zin zolang we niet weten wat er is gebeurt en waarom er zo gehandeld is.

het lijkt me wel fijn om een calamiteitenscherm te plaatsen, maar misschien waaide het er te hard?

wat voor racht zat er eigenlijk in?
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2011, 17:38:07
racht moet vracht zijn.
toetsenbord is twents, slikt de helft van de letters in..
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2011, 22:41:29
@Magirus,  snelheid is belangrijk, maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van werken, wat mij aangaat.
Ik ben geen voorstander van het zomaar sleuren en trekken zonder nadenken, en ook niet van het verorrzaken van meer schade dan er al is aan het te bergen voertuig.
Soms is snelheid niet zaligmakend, soms wel.