In de kerstvakantie dan eindelijk tijd gehad om mijn Whelen LFL Edge met 360° PD groen en 360° amber helemaal op te knappen en wat is het een werk geweest..... MAAR het resultaat mag er zijn, hij staat helemaal als nieuw in mijn verzameling bij de andere daksets. Onderstaande foto's bewijzen maar weer eens dat je maar niet even een dakset van een oude op een nieuwe auto kan zetten want ze hebben echt wel wat te voortduren gehad, daarom is de praktijk toch meestal wel dat ze meteen in de shredder belande.
(1) In deze staat kwam de LFL van het dak af... duidelijk is te zien dat de kappen aardig aan het verweren zijn en last hebben van vocht aan de binnenkant, met name de L32 pot op de bovenkant van de dakset heeft het zwaar gehad.
(2) Als eerste de kappen verwijderen en kijken wat we binnen aantreffen. De kabel is doorgeknipt dus deze moet in ieder geval vervangen worden, of de rest werkt is een kwestie van testen.
(3) Gelukkig werkt alles, alleen waar ik al bang voor was kwam uit, van de groene verlichting zijn vrijwel bij alle 4 de kranzen groene LED's defect, deze moeten dus vervangen worden. Gelukkig kon ik nog aan nieuwe komen. Ook is er een condensator los van het stopbord, deze is niet kapot dus alleen een kwestie van vast solderen.
(4) Nadat dat dat allemaal weer werkt kan het poetsen beginnen. Om te beginnen eerste de onderbak. Enkele honderden mugjes en vliegjes hadden hier hun laatste rustplaats gevonden maar daar gaat dus verandering in komen. Eerst maar met warm water de boel in laten weken, en vervolgens met commandant 4 gaan poetsen. Er na nog een laagje lak polish erop en vervolgens heb je dus na een halfuurtje werk weer een onderbak die als nieuw is!
(5) Vervolgens kan het frame weer op de onderbak geplaatst worden en kan er begonnen worden met het monteren van de nieuwe kabel met een juiste lengte zodat alles bekabeling straks netjes weg gewerkt kan worden als hij aan de muur hangt.
(6) Nu kwam de grootste uitdaging en dat was de L32 pot, deze had aardig te voortduren gehad, hij werkt nog wel maar de verf laat los wat geen gezicht is. Ik heb nog wel een nieuwe L32 pot liggen maar mijn voorkeur heeft toch om de dakset orgineel te houden zoals die was, dus toch maar proberen op te knappen. Met een rolletje isolatie tape is dat heel aardig gelukt!
(7) Mede door het goede resultaat van hierboven kon er met vol enthousiasme begonnen worden met het grootste karwij namelijk het poetsen van de kappen. Dit is namelijk allemaal hand werk
als het een beetje tegen zit moeten sommige kappen een aantal keren opnieuw gepoetst worden om tot een mooi resultaat te komen. Ik begin met het ontvetten van de kappen in een sopje en vervolgens de succes formule commandant 4 en lak polish (lang geleden geleerd van verzamelaar Caprice) en het werk echt! Het is hard werken maar het resultaat is er zeker
(8.) Tadáá en dan is dit ondertussen het resultaat, als nieuw!
(9) Vervolgens kunnen de kappen er op, en kan ik voor het eerst aanschouwen hoe alles er nu uitziet MET gepoetste kappen.... en dat is een heel verschil.
(10) Nu kan de LFL naar de zwaailichtenkamer toe waar hij verenigt wordt met de andere daksets en kan hij eindelijk gaan genieten van zijn ouwe dag