Ben benieuwd, nu jij er je expert oog er naar hebt laten kijken. Is de prijs van ~€750 ex. p.s. gerechtvaardigd?
Ik weet niet precies de prijzen van andere lampen uit mijn hoofd. Zoveel betaal ik er meestal niet voor
Als vergelijking wat ik kon vinden in nederlandse prijzen (in duitsland enz. liggen de prijzen vaak anders dus dat heb ik even uit de vergelijking gehaald). En alleen de openbare prijzen mee genomen. Vaak is er wel wat af te dingen.
- De
tornado beacon van megaflash is 695 ex btw. Komt bijzonder weinig licht vanaf, mede ook door het kleine oppervlakje. Heb deze al regelmatig met waterschade en storing gezien. Dus die valt al af
- De op het forum bekende
dubbele hockeypuck. Deze is niet voor niets vervangen. De lichtopbrengst valt tegen en het oppervlakte is gewoon te klein. De prijs is zo nergens te vinden maar zal vergelijkbaar zijn.
- De
Haztec impact hebben we ook nog wel eens voorbij zien komen. Opzich geen hele slechte lamp, vaak nog voorzien van extra glazen omhulsel als extra bescherming. Echter hierdoor wel gevoeliger voor schade. Prijs ook niet bekend bij mij. Maar in vergelijking tot de HCB is de lichtoutput vele malen slechter,
- De
Hänsch Movia SL in dual color kom ik tegen voor rond de 650,-. Echter wordt mij niet helemaal duidelijk of deze in de dual color versie TB2 keuring heeft of alleen TB1/TA1. Gezien het op de site van Hänsh zo vermeld staat bij de movia SL in het algemeen: "TB1/TA1 E1 00 3139 TB2 E1 00 3140"
- De
Comet is wat groter qua model, daarom groter lichtbeeld en valt dus beter op dan de SL. Echter daardoor niet geschikt voor montage op personenwagens naar mijn mening.
En dan heb je tegenwoordig nog wat lampen van onbekende merken.
Alles op een rijtje is de enige echte vergelijkbare lamp nu de Hänsch Movia SL. Die is iets goedkoper maar bevat wel minder leds, en de leds zijn volgens mij nog van een ouder type. Het aantal lumen zal dus wat lager zijn.
De behuizing maakt niet veel verschil qua afmetingen, echter is amber verdeeld over de gehele behuizing. Daardoor heeft amber een groter lichtoppervlak.
De nieuwe type leds zijn minder storings gevoelig en gebruiken minder stroom voor dezelfde lichtoutput. Een linz6 unit verbruikt ongeveer 4W terwijl een TIR6 voorzien is van 6X1W leds. De lamp is in Amerika door whelen gefabriceerd op de opsteekvoet na.
De politie NL wilde echter een dual color lamp met blauwe lens in een hoger formaat. Daarop is deze lamp gebouwd en voldoet daarmee denk ik perfect aan hun wensen. Als een lamp speciaal voor jouw doel hebt laten bouwen voor alleen de Nederlandse markt is het prijskaartje ook iets hoger. De lamp is stevig en kan goed tegen een stootje. Ik denk dus dat die prijs best te verantwoorden is...
Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal meer. Een Whelen L31 in single color kost (eerste prijs die ik tegen kom in NL) €598.95. Dit is gewoon een wereldwijd verspreide versie. Dan is een speciaal op maat voor jouw wens gemaakte lamp voor 150,- meer niet slecht...
€750,- is een hoop geld en kun je leuke dingen van doen. Maar om daarvoor wel je hele auto goed en veilig aan de volledige ECE-R65 keuring te laten voldoen is best netjes.