Veilige Randmeren!

Auteur Topic: Veilige Randmeren!  (gelezen 4629 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 19 augustus 2011, 19:49:23



Probeer dit maar eens te coördineren  ;D

... Het jacht lag voor anker.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2011, 13:34:50
Tsja, we zijn nu een aantal jaren verder in de soap rond het Gooimeer en in plaats van een goede samenwerking is het er volgens mij nog steeds een puinhoop  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2011, 19:57:04
Gaat volgens mij ook niet lukken zolang er boten op afgaan die niet opgeroepen worden. Maar goed het is nog altijd voor een ieder vrij om daar heen te gaan zoals je kunt zien en lezen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:05:56
liever dit dan die verhalen van mensen in nood waar iedereen maar gewoon aan voorbij vaart en er echt gevaarlijke situaties ontstaan
 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2011, 02:38:01
Gaat volgens mij ook niet lukken zolang er boten op afgaan die niet opgeroepen worden. Maar goed het is nog altijd voor een ieder vrij om daar heen te gaan zoals je kunt zien en lezen.

Als alleen die boten die opgeroepen worden nog maar mogen reageren gaan er slachtoffers vallen. Zo werden zaterdagmiddag de KNRMboten van Huizen opgeroepen voor een aanvaring op het IJmeer, maar deze lagen weliswaar vlakbij, maar beide met pech (volle wierpotten) voor een evenement bij het Muiderzand en hielden zich akelig stil...
Met deze ongekende hoeveelheden wier is er voor de uitverkorenen/opgeroepen eenheden met jet aandrijving geen doorkomen aan. Gelukkig waren er niet opgeroepen reddingboten die te hulp konden schieten.



112meldingen
14:04:59 20-08-111. PRIO 1, AANVARING, HUIWE

 : 1735064 :
Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek : 1735099 :
Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden :
1735498 : Reddingsboten Johanna Smidt & Nicolaas Wijsenbeek Huizen West


De Seeker sleepte een van de jachten, die met de gebroken mast met aan boord de geschrokken schipper -de mast kwam vanuit het niets naast 'm neer, de zeilboten hadden elkaar niet opgemerkt!- aan boord naar de veilige haven. De andere nam de Adriana van de RB Almere voor haar rekening.


Zeilen zit er even niet meer in...




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:37:58
geluidsopname van de melding van de aanvaring op het IJ, "IJmuiden Rescue"  O0


pimmers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:35:17
Henk,

Sinds wanneer heeft een volle wierpot iets te maken mat jet aandrijving ?
Hoor graag van je.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2011, 19:04:42
Henk,

Sinds wanneer heeft een volle wierpot iets te maken mat jet aandrijving ?
Hoor graag van je.

De Nikolaas Wijsenbeek heeft een wierpot in de waterkoeling bij de motor, als die vol raakt gaat alles piepen omdat de motor te warm wordt (over grote afstand te horen) en slaat ie in de beveiliging. Je moet dan de potten leeg maken, wachten tot het systeem gereset is en dan kun je weer even verder. Een andere verzamelplaats voor wier is bij de impellor van de jetaandrijving. Wikkelen daar de opgezogen wierslierten zich omheen dan kun je nog proberen te backflashen, de impellor draait dan de andere kant op, om het wier er uit te blazen zoals het er in gekomen is. Lukt dat niet dan haal je de sleutels uit het kontakt, verwijdert vier vleugelmoeren van een luik op de spiegel, waarna je door diep met je arm in een gat te graaien het wier kan verwijderen. Als de impellor weer vrij is geef je de sleuteltjes weer aan de stuurman en zou je weer naar aanvaringen enzo uit kunnen uitrukken. Het beste is echter eerst het wierveld zo goed en zo kwaad als het gaat te verlaten, anders is al je arbeid voor niets, want de aanzuiging zit voor aan de onderkant en zuigt alles op.
Een KNRM'r zei eens tegen mij: één vuilniszak op het Gooimeer en de Nikolaas vindt 'm!


pimmers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2011, 23:35:37
Henk,
Het is me duidelijk.
Het is dus bij een jet boot een dubbel probleem en in principe een probleem voor elke inboard motor.
Heb zelf eigenlijk nog nooit iets in de jet gehad tenminste in zoverre niet dat het problemen op leverde.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2011, 00:30:26
In principe zijn de jets prima bij jou op 't Wad, maar op de Gouwzee, Gooi- en IJmeer een regelrechte ramp.