GRIP 2 Extreem weer - Nederland 21-08-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Extreem weer - Nederland 21-08-2011  (gelezen 10969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:15:35
Omdat ik de starter ben en als eerste hier op het forum een waarschuwing geplaatst heb vind ik dat ik wat uit te leggen heb.

Vanmorgen waren op bijna alle amateurs-weersites waarschuwingen voor een dag waarbij een zeer grote kans was op onweer met hagel, windstoten (valwinden).
Vrij laat (vind ik zelf) is ook het KNMI met een waarschuwing gekomen.

Omdat het vandaag verder prachtig mooi weer zou gaan worden met hoge temperaturen en er geen vuiltje aan de lucht zou kunnen zijn hadden veel mensen het water op kunnen gaan of op een andere manier onvoorbereid weg kunnen gaan voor een heerlijk dagje uit.

Waren ze niet gewaarschuwd en was er toch noodweer ontstaan dan hadden deze mensen een degelijk gevaar gelopen.
Nu is er vandaag weinig gebeurd en zijn er wellicht mensen thuis gebleven of hebben slechts een enkele bui gehad. (die best hevig geweest kan zijn) In Emmen hebben we vandaag 2 buien met onweer gehad met flinke hoosbuien. (het hing tegen wolkbreuken aan) Van korte duur (half uur) maar hevig.

De avond is nog niet voorbij maar het gevaar is een stuk minder geworden doordat veel mensen 's avonds niet op pad zijn, in het water liggen of nog weg gaan.
Ik zelf zeg altijd, beter 1x teveel gewaarschuwd dan niet. Inderdaad alles wees erop dat het vandaag plotsklaps kon veranderen. We hebben misschien geluk gehad.
Dat er alert op gereageerd is geeft alleen maar aan dat iedereen het weer niet moet onderschatten. Het voorbeeld van pukkelpop ligt nog vers in het geheugen.

Voor iedereen die vindt dat er te vroeg is gewaarschuwd. (Sorry)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

vision

• ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
    • onze hobby
Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:17:27
beter 1 x tevroeg dan 1 x telaat

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:22:22
De waarschuwingen van het KNMI blijven overigens nog steeds staan voor een aantal provincie's, dus helemaal voor bij is het (volgens het KNMI) nog niet.

Hier (regio Apeldoorn) is trouwens alleen maar een klein buitje geweest, verder nog niets. Terwijl er voor Gelderland ook nog steeds een weerwaarschuwing staat, dus ben benieuwd naar wat er nog volgt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:25:29
Omdat ik de starter ben en als eerste hier op het forum een waarschuwing geplaatst heb vind ik dat ik wat uit te leggen heb.

Vanmorgen waren op bijna alle amateurs-weersites waarschuwingen voor een dag waarbij een zeer grote kans was op onweer met hagel, windstoten (valwinden).
Vrij laat (vind ik zelf) is ook het KNMI met een waarschuwing gekomen.

Omdat het vandaag verder prachtig mooi weer zou gaan worden met hoge temperaturen en er geen vuiltje aan de lucht zou kunnen zijn hadden veel mensen het water op kunnen gaan of op een andere manier onvoorbereid weg kunnen gaan voor een heerlijk dagje uit.

Waren ze niet gewaarschuwd en was er toch noodweer ontstaan dan hadden deze mensen een degelijk gevaar gelopen.
Nu is er vandaag weinig gebeurd en zijn er wellicht mensen thuis gebleven of hebben slechts een enkele bui gehad. (die best hevig geweest kan zijn) In Emmen hebben we vandaag 2 buien met onweer gehad met flinke hoosbuien. (het hing tegen wolkbreuken aan) Van korte duur (half uur) maar hevig.

De avond is nog niet voorbij maar het gevaar is een stuk minder geworden doordat veel mensen 's avonds niet op pad zijn, in het water liggen of nog weg gaan.
Ik zelf zeg altijd, beter 1x teveel gewaarschuwd dan niet. Inderdaad alles wees erop dat het vandaag plotsklaps kon veranderen. We hebben misschien geluk gehad.
Dat er alert op gereageerd is geeft alleen maar aan dat iedereen het weer niet moet onderschatten. Het voorbeeld van pukkelpop ligt nog vers in het geheugen.

Voor iedereen die vindt dat er te vroeg is gewaarschuwd. (Sorry)
Dit hoef jij niet uit te leggen hoor. Alle media waren het erover eens dat er noodweer zou gaan komen vandaag, gerenomeerde sites zoals Estofex kwamen met een Level2 voorspelling. Maar het weer is en blijft grillig, en kan iets totaal anders gaan doen dan wat er voorspelt en voor gewaarschuwt is. Voor hetzelfde geld krijgen we komende nacht alsnog de volle laag. Het zal niet de eerste maal zijn. O0

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:27:14
Agh, de 5X dat ik binnen bleef voor een weeralarm gebeurde er niets, en ben al 3X getroffen door noodweer waar niets over gewaarschuwd was afgelopen winter en 1X in de zomer. Laat mij maar mijn GBV gebruiken, zodra ik de lucht zie weg trekken zoek ik het wel droger op.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:30:52
Het is juist een verrassing dat er géén noodweer is gekomen. En ik ben van mening dat we het KNMI dat niet mogen verwijten. Alle ingrediënten waren aanwezig voor echt hele pittige buien (de situatie leek vooraf heviger dan tijdens Pukkelpop) en als de verwachting was uitgekomen was er zeker schade ontstaan.

Je kan ook niet zeggen dat het KNMI 'eigenwijs' is geweest. Vrijwel alle weerstations, professioneel of niet, voorspelden noodweer. Het KMI in België, de amateurweervolgers van Onweer-Online maar ook het in het verleden uiterst betrouwbaar gebleken European Storm Forecast Experiment (Estofex), dat zelfs vanmorgen een groot deel van Nederland nog inschaalde in 'level 2'. Dat een bepaalde trigger bleek te ontbreken was vooraf niet te voorspellen en daarom zeker in dit geval: beter te vroeg waarschuwen dan dat er ernstige dingen gebeuren omdat er niet op tijd is gewaarschuwd. Dat heel het land dan extreem weer verwachtte en het niet kreeg is 'jammer' voor het KNMI (dat vast weer een hoop gezeur zal krijgen), maar zij kunnen er ook niet veel aan doen...

Enne: nu die buien uitgebleven zijn zal het morgen ook wel een stukje warmer zijn. Dinsdag lijken de kansen voor noodweer opnieuw erg groot en wie weet gaat het dan wel echt los. Ik zit in Scheveningen en twee jaar geleden hebben we het halve beachstadion opnieuw op moeten bouwen na een stormpje, dus ik hoop dat het meevalt, maar we gaan het zien!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:36:38
Het weer laat zich helaas nooit 100% voorspellen. Het KNMI baseert waarschuwingen op kennis, ervaring, weerkaarten, modellen en natuurlijk de 'ingredienten', zoals Tim het al mooi verwoordde. Die ingredienten moeten elkaar op de juiste manier vinden, anders loopt het inderdaad met een sisser af.

Vergelijk het maar met de branddriehoek, je hebt een brandbare stof nodig, zuurstof en de ontbrandingstemparatuur. Als ik bij voldoende zuurstof een papiertje in mijn ene hand hou en een (brandende) aansteker in mijn andere, dan gaat het papiertje niet per definitie branden :)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:40:49
Fijn dat er zo gereageerd wordt.  O0
Heel wat professioneler dan op sommige andere site's waar over en weer "gezeurd" wordt waarom het onweer niet komt zoals "beloofd". Zoals anderen ook zeggen, het weer is niet 100% te voorspellen. Er kunnen altijd andere dingen gaan meespelen waardoor de verwachting niet uitkomt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

sylvester1986

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:49:21
Mocht het flink tekeer gaan, dan zie ik de chef alweer met de handen in het haar  ;D ;D
Ach en een keer echt werken is ook niet erg  ;D 998765

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:15:50
Het KNMI heeft alle waarschuwingen ingetrokken. Zie knmi.nl