GRIP 2 Extreem weer - Nederland 21-08-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Extreem weer - Nederland 21-08-2011  (gelezen 10974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nrkvbdnh

• Senior gebruiker
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #50 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:17:24
p2kflex
20:13:54 21-08-11GROUP-1Prio 3 Waarschuwing voor extreem weer REGIO GELDERLAND-MIDDEN is ingetrokken
0900005BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (Hoofd meldkamer)
0900009BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Doesburg - Duiven - Rijnwaarden - Zevenaar) (Alarmcode)
0900012BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (CvD Betuwe - Liemers) (Piket)
0900013BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (CvD Veluwezoom) (Piket)
0900014BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (CvD Valleigebied) (Piket)
0900020BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (Voorlichter van Dienst Oost piket)
0900021BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (Voorlichter van Dienst West piket)
0900043BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (Regionaal Commandant)
0900045BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Betuwe)
0900308BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Arnhem)
0900348BRW Arnhem ((Bemanning Vaste Post))
0900464BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Barneveld)
0900538BRW Barneveld (Bemanning Vaste Post)
0901060BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Vallei) (Alarmcode)
0901118BRW Ede (Centrum) (Bemanning Vaste Post)
0901490BRW Ede (Defensie ISK Harskamp) (Commandant)
0901491BRW Ede (Defensie ISK Harskamp) (plv. Commandant)
0901768BRW Lingewaard (Huissen) (Bemanning Vaste Post)
0901837BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Nijkerk - Hoevelaken)
0901918BRW Nijkerk (Bemanning Vaste Post)
0901978BRW Overbetuwe (Elst) (Bemanning Vaste Post)
0902162BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Renkum) (Alarmcode)
0902218BRW Renkum (Bemanning Vaste Post)
0902454BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Rheden)
0902558BRW Rheden (Velp) (Persoonlijke code)
0902598BRW Rijnwaarden (Lobith) (Bemanning Vaste Post)
0902668BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (Onbekende code)
0902670BRW Scherpenzeel (Commandant)
0902671BRW Scherpenzeel (plv. Commandant)
0902716BRW Wageningen (2e officier logistiek)
0902868BRW Zevenaar (Bemanning Vaste Post)
0920012MKA Veiligheidsregio Gelderland Midden (RGF?)
0920030MKA Veiligheidsregio Gelderland Midden (Onbekende code)
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #51 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:23:10
Omdat ik de starter ben en als eerste hier op het forum een waarschuwing geplaatst heb vind ik dat ik wat uit te leggen heb.

Vanmorgen waren op bijna alle amateurs-weersites waarschuwingen voor een dag waarbij een zeer grote kans was op onweer met hagel, windstoten (valwinden).
Vrij laat (vind ik zelf) is ook het KNMI met een waarschuwing gekomen.

Omdat het vandaag verder prachtig mooi weer zou gaan worden met hoge temperaturen en er geen vuiltje aan de lucht zou kunnen zijn hadden veel mensen het water op kunnen gaan of op een andere manier onvoorbereid weg kunnen gaan voor een heerlijk dagje uit.

Waren ze niet gewaarschuwd en was er toch noodweer ontstaan dan hadden deze mensen een degelijk gevaar gelopen.
Nu is er vandaag weinig gebeurd en zijn er wellicht mensen thuis gebleven of hebben slechts een enkele bui gehad. (die best hevig geweest kan zijn) In Emmen hebben we vandaag 2 buien met onweer gehad met flinke hoosbuien. (het hing tegen wolkbreuken aan) Van korte duur (half uur) maar hevig.

De avond is nog niet voorbij maar het gevaar is een stuk minder geworden doordat veel mensen 's avonds niet op pad zijn, in het water liggen of nog weg gaan.
Ik zelf zeg altijd, beter 1x teveel gewaarschuwd dan niet. Inderdaad alles wees erop dat het vandaag plotsklaps kon veranderen. We hebben misschien geluk gehad.
Dat er alert op gereageerd is geeft alleen maar aan dat iedereen het weer niet moet onderschatten. Het voorbeeld van pukkelpop ligt nog vers in het geheugen.

Voor iedereen die vindt dat er te vroeg is gewaarschuwd. (Sorry)
Skippy,

Wat mij betreft hoef je hier geen verandwoording af te leggen. Zoals eerder geopperd beter 1x te veel waarschuwen  dan niet!

Groet, Jos
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #52 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:40:15
Skippy,

Wat mij betreft hoef je hier geen verandwoording af te leggen. Zoals eerder geopperd beter 1x te veel waarschuwen  dan niet!

Groet, Jos

Dank je, Jos.  :)

(nu maar weer BOT)  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #53 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:31:22
Toch bedankt voor de waarschuwing toch wat bewuster de deur uit gegaan vandaag.
Dinsdag maar afwachten dan.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #54 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:06:21
Jan:

Voor dit soort dagen geldt maar 1 ding en dat is dit en daarmee basta:

Don't shoot the messenger!

Er is GBV, er is het KNMI en de andere vakbroeders. Daar moeten we gewoon met zijn allen de balans in vinden.
Het verhaal van het herdertje dat waarschuwde voor de wolf die zijn schapen zal opeten, enkel omdat hij zich verveelde - dat stadium zijn we met z'n allen al lang gepasseerd. Blijf dus posten en wie denkt: onzin, geldt niet voor mij, klinklare onzin. Prima. Gaarne vertrouwen wij op uw eigen GBV.

Maar als de feascaliën dan weldegelijk de wentelwiek raken, dan ook niet huiliehuilie doen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #55 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:16:45
Dank, DB. (en anderen)  O0
Ik zal bij een volgende dergelijke situatie zeker weer een zelfde soort posting doen.
Inderdaad, een ieder kan zijn eigen voordeel ermee doen. (of niet)
Dat is aan de mensen zelf.
We wachten het gewoon weer af wat op ons af gaat komen.

Ik denk dat het topic voor vandaag wel op slot kan. De dag is bijna om en er valt voor vanavond niets meer te verwachten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #56 Gepost op: 21 augustus 2011, 23:20:18
Mocht het flink tekeer gaan, dan zie ik de chef alweer met de handen in het haar  ;D ;D
Ach en een keer echt werken is ook niet erg  ;D 998765
zo ... de grootste bulk met meldingen van de avonddienst is weggewerkt.
En we zijn in blijde afwachting op wat de rest van de nacht nog brengt ... volgens buienradar zouden we het best nog weer druk kunnen krijgen.

Ach ... ik vindt het helemaal niet erg dat het een rustig nachtje is hoor ... (tot nu toe althans)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2011, 10:57:37
Het is voor mij lastig om op de dag van eventueel noodweer hier ook updates te posten... dus bij deze ook van mijn kant de bevestiging dat het zondag flink tegenviel qua noodweer. Dit komt omdat de atmosfeer op een bepaalde manier is opgebouwd met luchtlagen. Op de grond heb je warme lucht die wil opstijgen, vervolgens tegen koude lucht opbotst en daarna condenseert.

Afgelopen zondag was dus het geval dat een luchtdeeltje aan de grond (bijvoorbeeld) 20 graden was. Dat luchtdeeltje wil opstijgen omdat de lucht er boven kouder is. Op 3 kilometer hoogte is het (bijvoorbeeld) 15 graden, waardoor het deeltje stijgt. Op een gegeven moment - waar wij zondag dus last van hadden - zit er plots een inversielaag in de atmosfeer. Normaal gesproken verloopt de temperatuursverloop van hoog aan de grond tot laag bovenin de lucht (van b.v. 20 naar -20 graden). Bij een inversie zit er opeens een aparte luchtlaag die afwijkt qua temperatuur. Dan krijg je op verschillende hoogtes dus dit: 20, 15, 10, 5, 15, 10, 5, -5 etc. Als zo'n luchtdeeltje op de grond 20 graden was en dan opstijgt en vervolgens tot 5 graden is afgekoelt, dan botst het plots tegen de luchtlaag van 15 graden aan. Omdat koude lucht niet door warme lucht heen kan stoten, blijft het plakken op die hoogte en smeert het luchtdeeltje zich als het ware uit (het condenseert, wordt een wolk en smeert zich uit). Je krijgt dan dus als het ware een deksel op een pan waar niks uit kan ontsnappen.

Een perfect voorbeeld waren van de week de plaatjes van die rare paddestoelwolk in Haarlem. De luchtdeeltjes stijgen op vanaf de grond, knallen tegen de inversielaag aan en smeren zich uit onder de pannendeksel.

Afgelopen zondag zag je dat er wel buien ontstonden. Maar omdat die inversielaag er zat, de wat warmere en drogere luchtsoort op hoogte, konden de buien niet doorgroeien. Ze werden als het ware tegengehouden door de deksel. Nu was het mogelijk dat er grotere buien konden ontstaan, maar dan moest de temperatuur op de grond stijgen (gaspitje moet hoger waardoor het water in de pan harder kookt en meer druk zet op deksel ;)) of er moest hulp worden toegevoegd door een ander weerelement zoals bijvoorbeeld een koufront of een hoogtetrog (vergelijk het met de deksel schuin op de pan leggen zodat er toch stoom kan ontsnappen). Die elementen kwamen later door dan gepland, waardoor de potentiële explosieve luchtlagen al boven Duitsland lagen toen de inversielaag kon worden doorbroken. Dáár lukte het vervolgens dus wel met de buien.

Dinsdag is het wel gelukt met het doorbreken van zo'n luchtlaag. Toch viel het achteraf gezien nog redelijk mee met het noodweer. Het is enorm lastig in te schatten waar de buien gaan vallen en vooral hoe laat en hoe intens. Weerbedrijven zoals het KNMI, MeteoConsult, WeerOnline en Weerplaza werken allemaal met weermodellen. Deze laten heel veel zien op kaarten. Over de luchtvochtigheid, over de potentiele energie in de lucht, over de temperatuur aan de grond, windrichting etc. Maar dat is slechts een klein deel van de gehele atmosfeer. Er zijn zo veel processen in de atmosfeer die niet goed in kaart te brengen zijn (te voorspellen) dat er soms gewoon dingen gebeuren waar geen rekening mee werd gehouden. En zondag zag je dat dus; zo'n inversielaag stond niet 'zo dik' op de kaarten waardoor het dus allemaal meeviel.

Uiteraard wil dat dus niet zeggen dat het zinloos was dat er gewaarschuwd werd. Was het zo geweest dat de buien wel door die luchtlaag heen konden knallen zonder verdere remming, dan waren er zeer zware buien mogelijk geweest met allerlei gevaarlijke randverschijnselen. De atmosfeer was een gevaarlijk explosieve cocktail afgelopen zondag. Wie buiten is geweest kon dat ook wel voelen: hoge temperatuur, heel erg vochtig, veel wind aan de grond, veel wind in de lucht. Weerinstanties waarschuwen niet dat iets GAAT gebeuren... ze waarschuwen dat er iets KAN gebeuren. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon