VOA/FO/TR

Auteur Topic: VOA/FO/TR  (gelezen 2399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Gepost op: 26 augustus 2011, 02:40:04
Naar aanleiding van foto's van Maarten bij het ongeval in nieuwekerk a/d ijsel
kreeg ik de volgende vraag. Want ik had altijd gedacht dat de FO (Forensische
Opsporing) bestond uit de VOA (Verkeers Ongeval Analyse) en de TR (Technische
Rechersche). Klopt deze gedachte gang van mij of zit ik totaal verkeerd?
En wat is dan de functie van de FO en TR, want van de VOA weet ik wel
de precieze taakstelling.


Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2011, 08:59:23
Customs,
Om te beginnen zijn FO en VOA geheel van elkaar losstaande onderdelen.
VOA (verkeers ongevallen analyse) houdt zich bezig met alle sporen rond verkeer.

FO is de nieuwe naam van de TR met nog wat meer, want FO is de verzamelnaam van TR, Wapens Explosieven Narcotica en Digitale rechercheurs.

Wat FO dan allemaal doet? Google kan je dat haarfijn vertellen, is nl best veel  O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:15:09
Dat verschilt per regio. In veel regio's zoals GLM, GLZ enzovoort zijn de Technische Recherche, VOA, digitale recherche enzovoort namelijk samengebracht onder 1 afdeling: Afdeling Forensische Opsporing.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2011, 18:32:32
In Haaglanden is de VOA (in de volksmond nog steeds TOD genoemd) voor zover ik weet een onderdeel van Bureau Verkeer en is Wapens, Explosieven en Narcotica een op zichzelf staand bureau (Bureau WEN).


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:52:47
In RR was de Technische en Ongevallen Dienst (cq. VOA) voorheen ondergebracht bij de forensisch technische ondersteuning. Nu is het een onderdeel van de Verkeerspolitie.

De Forensische Opsporing valt onder de Regionale Recherche Ondersteuning, wat weer onderdeel is van de Regionale Recherchedienst. Digitale expertise en dat soort zaken vallen dacht ik niet onder de FO, maar het Regionaal Bureau Wapens en Munitie weer wel.

Per regio een hoop verschillen dus. Daar zal met de inrichtingsplannen voor de nieuw te bouwen politie-organisatie wel verandering in komen.


De VOA is ook wel een interessante, omdat deze veel te maken heeft met zowel verkeer als forensisch onderzoek. De ene regio brengt het daarom onder bij een executief/uitvoerend/operationeel ondersteunende poot, de ander bij een recherchepoot van de organisatie. In alle gevallen zullen de VOA en de FO afstemming moeten zoeken over de werkwijze en moeten ze in voorkomende gevallen gezamenlijk onderzoek doen. Dus ja, wat is het meest logisch?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s