GRIP 1 Scheepsbrand door fosforgranaat Oudeschild - Texel 21-08-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Scheepsbrand door fosforgranaat Oudeschild - Texel 21-08-2011  (gelezen 3631 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
p2kflex
12:37:11 21-08-11GROUP-1Prio HAVEN OUDESCHILD Brand TXL647
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
p2kflex
12:40:54 21-08-11GROUP-1Prio 1 HAVEN OUDESCHILD Scheepsbrand NHN521 TXL627
0200672BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Texel)
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202426BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 2)
0202427BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 1)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
p2kflex
14:04:32 21-08-11-ALPHA-A1 (NB.: brand_meester) (NB;: grip 1) HAVEN OUDESCHILD Scheepsbrand
GRIP 10220800MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD-G Noord Holland Noord)
p2kflex
14:13:32 21-08-11GROUP-1Prio 1 (NB.: brand_meester) (NB;: grip 1) WTR HAVEN OUDESCHILD Scheepsbrand NHN691 NHN683 SAR liaison, GRIP 1 Texel, TXL COPI,
GRIP 10200083BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator)
GRIP 10200084BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket leiding Meldkamer)
GRIP 10200086BRW Noord Holland Noord (Piket 2 OMK - Piket Meldkamer)
GRIP 10200501BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Regionaal Operationeel Leider)
GRIP 10200508BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Algemeen Commandant Brandweerzorg)
GRIP 10200591BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Commando team plaats incident GRIP 1)
GRIP 10200631BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Compagniescommandant Noord Kennemerland)
GRIP 10200643BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (HOvD West)
GRIP 10200695BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Hulpcentralisten Kop van NoordHolland)
GRIP 10201460BRW Den Helder (Springbemanning HV/HW)
GRIP 10201468BRW Den Helder (Beroeps Chauffeurs)
GRIP 10201488BRW Den Helder (Lichtkrant Kazerne)
GRIP 10201489BRW Den Helder (Lichtkrant Gemeente)
GRIP 10203920BRW Texel (Burgemeester)
GRIP 10203923BRW Texel (AOV - Ambtenaar Openbare Veiligheid)
p2kflex
14:13:32 21-08-11GROUP-1Prio 1 (NB.: brand_meester) (NB;: grip 1) WTR HAVEN OUDESCHILD Scheepsbrand NHN691 NHN683 SAR liaison, GRIP 1 Texel, TXL COPI,
GRIP 10220800MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD-G Noord Holland Noord)
GRIP 10220841MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (HS-GHOR)
p2kflex
14:23:41 21-08-11GROUP-1A1 (NB.: brand_meester) (NB;: grip 1) HAVEN OUDESCHILD Scheepsbrand
GRIP 10220106Ambu 10-106 (Den Helder)




rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 16:16:13
Haven Oudeschild afgezet om bom in visnetten

OUDESCHILD - De haven van Oudeschild op Texel is zondag afgezet na de ontdekking van een oude fosforbom in de netten van de vissersboot Texel I. Dat meldde de politie.
 Het explosief werd ontdekt door brandweerlieden, die op de melding afkwamen dat de netten van het schip in brand stonden.

Vermoedelijk is het vuur ontstaan door fosfor dat uit de bom is gelekt. De brand is geblust. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is ingeschakeld.
bron: nu.nl


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 23:12:02
Brand op kotter door fosforgranaat

Een fosforgranaat heeft zondagmiddag brand veroorzaakt aan boord van de TX1 Klasina-J in de haven van Oudeschild.

De granaat, die vrijdagmiddag aan het oog onttrokken in het net was achtergebleven, kwam aan het begin van de middag tot ontbranding. De P49 van de politie te water was snel ter plekke om de brand te blussen. Het schip was net op weg naar de haven van Oudeschild en zag rook van de kotter afkomen. De Texelse brandweer was eveneens zeer snel ter plekke.
Nadat de granaat aan land was gebracht, werd voor de zekerheid de kade voor de CIV-loods afgezet in afwachting van de duik- en demonteerploeg uit Den Helder om de bom te onderzoeken en onschadelijk te maken.

=> Klasina-J is de blauwe boot rechts; P49 de blauwe links.
Bron + foto's: http://www.texelsecourant.nl/texelsecourant/nl/voorpagina/fotoartikel/3,0,72274?rpID=31
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


pimmers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 12:28:56
Uiteindelijk een hoop heisa om niet heel erg veel.
De kotter is gisteravond gewoon weer uitgevaren.

gr pim


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2011, 12:54:25
Uiteindelijk een hoop heisa om niet heel erg veel.
De kotter is gisteravond gewoon weer uitgevaren.

gr pim

Ik denk dat de hulpverleningsdiensten echt wel weten waarom ze GRIP 1 afgeven.

Gezien GRIP 1 eigenlijk alleen zorgt voor een (nog gestructureerdere) samenwerking / overlegstructuur tussen de hulpverleningsdiensten is er in mijn ogen ook geen "heisa".

Maar gezien de mogelijke gevolgen van fosfor op de omgeving (zie beneden) is het een logische stap om indien het nodig blijkt te zijn, snel verder te kunnen opschalen naar een hogere GRIP-status.


Citaat
Toxicologie en veiligheid
 
Voor mensen is fosfor giftig en de LD50 waarde ligt rond 50 mg/kg lichaamsgewicht. Witte fosfor moet onder water worden bewaard om te voorkomen dat het ontbrandt aan de lucht. Rode fosfor is minder gevaarlijk dan de witte variant. Toch moet fosfor ook in deze vorm voorzichtig worden behandeld omdat het bij sommige temperaturen zeer giftige dampen kan afgeven.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosfor


Ik denk dat je het anders zou moeten formuleren:

Er is een fosforbom in de netten gevonden en dat de hulpverleningsdiensten dankzij de heisa hun werk adequaat hebben kunnen doen, heeft er toe geleid dat de kotter gisteravond gewoon weer kon uitvaren.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


theo01

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2011, 12:58:21
Uiteindelijk een hoop heisa om niet heel erg veel.
gr pim

U was daar ter plaatse of.... De schipper is vrijdag de haven binnengelopen zonder dat hij wist dat er een fosforgranaat in de netten zat

Bron: de schipper / Eigenaar van de Texel-1 de Klasina-J waar wij tijdens het incident naast stonden.

Ja ik was daar terplaatse (wij stonden bij de CIV Shop) wij waren daar op bezoek bij mijn schoonouders we waren daar in de haven (bij de speeltuin.)

Nog wat foto's van mijn  kant.

647


Ambulance-10103 van NH-noord stond standby


EOD


Met deze auto van de EOD onder begeleiding van een politiemotor is de fosforbom vervoerd naar en afgelegen stuk strand en daar tot ontploffing gebracht.


Klasina-J  TX - 1


Wij stonden om 17:30 samen met 2 auto's van  OvD van de brandweer den Helder en OvD-G Noord Holland Noord op de Schulpengat van Tesso terug naar Den Helder.


pimmers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:25:09
Ik was daar niet terplaatse,
Ken de schipper/ eigenaar en familie wel goed.
Woon zelf ook op Texel.
En heb enige ervaring mag ik wel zeggen met fosfor granaten/ granaten en ander oud oorlogstuig wat op de bodem van de Noordzee te vinden is.
Weet dus inderdaad ook wat een fosfor granaat kan doen en zal doen.
Het afzetten van een deel van de haven was dus inderdaad volkomen terecht.
Alleen er een grip 1 van maken, inclusief de ambulance stand-by zoals te zien op de foto en het afsluiten van de noorderhaven.
Was mijn inziens nergens voor nodig.
Maar goed dat is mijn mening en een ieder mag natuurlijk zijn eigen mening hebben.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:33:40
Ik was daar niet terplaatse,
Ken de schipper/ eigenaar en familie wel goed.
Woon zelf ook op Texel.
En heb enige ervaring mag ik wel zeggen met fosfor granaten/ granaten en ander oud oorlogstuig wat op de bodem van de Noordzee te vinden is.
Weet dus inderdaad ook wat een fosfor granaat kan doen en zal doen.
Het afzetten van een deel van de haven was dus inderdaad volkomen terecht.
Alleen er een grip 1 van maken, inclusief de ambulance stand-by zoals te zien op de foto en het afsluiten van de noorderhaven.
Was mijn inziens nergens voor nodig.
Maar goed dat is mijn mening en een ieder mag natuurlijk zijn eigen mening hebben.

Iedereen mag zijn mening hebben, dat is helemaal juist. Maar in Nederland mag je je mening ook onderbouwen met argumenten.

Waarom was het jouw inziens nergens voor nodig?

Heeft het stand-by zetten van een ambulance iemand (onnodige) schade berokkend? Of heeft de centralist goed gehandeld door bij een explosief waar mogelijk giftige gassen in de omgeving vrij komen een ambulance mee ter plaatse te sturen?

Heeft het afsluiten van de Noorderhaven iemand (onnodige) schade berokkend? Of heeft de (ik neem aan) OvD hier juist gehandeld door preventief te voorkomen dat er te veel mensen in een effectgebied aanwezig zouden zijn mochten er giftige gassen vrij komen?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


pimmers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:43:41
Scaniafan,

De ambu heeft niemand schade berokkend dat klopt,
Ook het afzetten van de kade was slim.
maar vanaf het moment dat iemand de granaat gewoon met een slang nat houd, is het hele gevaar geweken.
Het duurt dan zon tijd voor de granaat uberhaupt weer tot ontbranding kan komen.
dat red je niet in 1 middag.
de actie van de P49 om meteen de waterslang er op te zetten was dus een hele geslaagde.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2011, 16:12:25
maar vanaf het moment dat iemand de granaat gewoon met een slang nat houd, is het hele gevaar geweken.
Het duurt dan zon tijd voor de granaat uberhaupt weer tot ontbranding kan komen.
dat red je niet in 1 middag.
de actie van de P49 om meteen de waterslang er op te zetten was dus een hele geslaagde.

De actie betwijfel ik ook absoluut niet.

Ik ben alleen een beetje allergisch voor mensen die dit roepen zonder verdere onderbouwing:

Uiteindelijk een hoop heisa om niet heel erg veel.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)