Sorry, ookal is het een oud topic wil ik er graag nog even op reageren. Na alles te hebben doorgelezen kan ik maar op een conclusie komen:
De politie mag, volgens de richtlijnen en de wet de regels overtreden dmv een vrijstelling. Dit is een feit. Ik maak er wel een paar kanttekeningen bij en hoop dat de blauwe kolom hier eens op in kan gaan.
1: Is het niet in algemene zin gevaarlijk om een bepaalde groep mensen vrijstellingen te geven die naar eigen inzicht gebruikt mogen worden? Ik snap dat alles naderhand onderzocht wordt. Maar het gevaar bestaat in als mensen zich (politie dus, waarom dan ook) boven de wet "voelt", niet dat ze het zijn, onacceptabele risico's gaan lopen, terecht of onterecht beter voelen dan anderen... (lees Freud.)
Het stoot mij tegen mijn borst dat je zo weinig vertrouwen hebt in de mede mens. Tis bijna te bizar voor woorden
Als jij je kinderen 18 jaar aan het handje door de grote boze wereld begeleid wil dat niet zeggen dat ze na die 18 jaar zich zelf kunnen redden en niet alles gaan doen wat god (jij) verboden heeft in de afgelopen 18 jaar. Wees reëel!
Wat is een onacceptable risico? Voor Michael Schumacher (wereld kampioen F1 2001-2004) is het rijden met een F1 wagen een geheel ander risico dan voor Sébastien Loeb (wereld kampioen ralley rijden 2004-2011) en ze kunnen allebei beter rijden dan de Nederlands Politie agent met de beste rij opleidingenen die kan veel beter auto rijden dan jij en ik samen. En toch zou ik Schumi echt niet in een Nederlandse Politie V70 zetten om de noodhulp te gaan rijden, terwijl hij kan rijden als de beste.....
Maar met betrekking op de vrijstellingen: je kan alles vast leggen in regels, reglementen, richtlijnen en weet ik veel wat nog meer. Het zal geen bal uitmaken, want anders had de criminaliteit niet meer bestaan. Immers er bestaan zoveel regels dat alles ondertussen wel tegen de wet is.
De kunst is om de regels zo duidelijk mogelijk te maken zodat iedereen ze begrijpt. Immers hoe meer regels hoe meer verwarring.
Het is in mijn ogen nogal debiel om de diender 1 taak te geven "pak de boef" (artikel 3 PW) om daarna tegen de diender te zeggen: dit mag niet, dat mag niet, zo mag niet en zus mag niet en je moet je daar aan houden om dat te mogen doen en als je dat niet doet en zo op papier zet dan gaat de boef vrij uit.
Nee ik hou het bij de feiten:
Feit 1: er zijn boeven op deze wereld
Feit 2: om die boeven te vangen zijn politie en justitie nodig
Feit 3: om geboefte te laten bestaan zijn er burgers nodig
Feit 4: om het geboefte uit te roeien moet je feit 2 en 3 uitschakelen.
Feit 5: daarna bestaan er alleen nog maar boeven op deze wereld.