Kritisch kijken naar HV-diensten, prima. Maar al dat gezever van betweters, man, worden die nou nooit moe van zichzelf? Dat sommige dienders überhaubt nog af en toe de moeite nemen om zich hier publiekelijk te verdedigen (lees: de moeite nemen e.e.a. toe te lichten voor de kritische burger) kan ik alleen maar respect voor hebben.
Een politievoertuig, maar ook een ambu bijv. staat continu in contact met z'n meldkamer. Het voertuig krijgt meldingen, koerswijzigingen, mondeling opdrachten, verzoeken, ga maar door. Zeker als er een piekdrukte in een regio gaande is. Zo komt het veelvuldig voor dat het voertuig ineens een andere richting moet gaan volgen, een keerverbod moet negeren, een doorgetrokken streep moet pakken, ga maar door. Een ''overtreding'' niet begaan, kan betekenen dat het voertuig veel te lang moet omrijden om op gewenste locatie te komen. Of ineens met blauw vanuit een file de vluchtstrook opduikt om vervolgens na de file zich weer onder het overige verkeer te begeven.
En dan de mensen die met opgeheven vingertje passeren, hun raampje opendraaien bij de eerste de beste gelegenheid om verhaal te halen, woest met de vinger naar het voorhoofd wijzen, ja zelfs de ambulancedienst of meldkamer opbellen met een ''klacht''... ik schaar het maar onder ''verhuftering van de maatschappij'', ook goed te merken op internetfora.
Nogmaals, kritisch kijken juich ik alleen maar toe en zeker de blauwe tak bevind zich continu onder een vergrootglas. Maar laat al die mensen alstublieft gewoon hun werk doen. En hou standaard gewoon wat meer afstand van een HV-voertuig, zou mooi zijn als dat eens in de rijlessen wordt opgenomen.