Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273498 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Citaat van: scorpio link=msg=1238640 date=1390344308
Net zo goed doe jij een aanname dat er misbruik wordt gemaakt van de vrijstelling. Het is vrij simpel, agenten hebben een vrijstelling, het is niet aan burgers om te (ver)oordelen of er al dan niet misbruik van die vrijstelling wordt gemaakt. (..)

Eehh.. het is hier geen Noord-Korea. Burgers kiezen volksvertegenwoordigers die betrokken zijn bij de totstandkoming van wetten, dus veracht het niet op deze manier svp.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199

Citaat van: scorpio link=msg=1238640 date=1390344308
Maar dat wil toch niet zeggen dat agenten structureel misbruik van de vrijstelling maken?
Heb ik dat ergens beweerd? Ik vermoed misbruik, en ben benieuwd waarom die overtredingen noodzakelijk waren.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Citaat van: stln01 link=msg=1238644 date=1390344863
Eehh.. het is hier geen Noord-Korea. Burgers kiezen volksvertegenwoordigers die betrokken zijn bij de totstandkoming van wetten, dus veracht het niet op deze manier svp.

Op het moment dat ze het er niet mee eens zijn moeten ze ook naar die volksvertegenwoordigers toegaan en zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. Trias Politica? Uitvoerend, wetgevend, rechtsprekende macht? Raad eens bij welke de politie hoort.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Citaat van: feitelijk link=msg=1238645 date=1390345002
Heb ik dat ergens beweerd? Ik vermoed misbruik, en ben benieuwd waarom die overtredingen noodzakelijk waren.

Tja, waar dat vermoeden op gebaseerd is...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1238646 date=1390345066
Op het moment dat ze het er niet mee eens zijn moeten ze ook naar die volksvertegenwoordigers toegaan en zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. Trias Politica? Uitvoerend, wetgevend, rechtsprekende macht? Raad eens bij welke de politie hoort.

Je hebt helemaal gelijk, maar om burgers direct op deze manier buiten spel te zetten gaat me te ver.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: feitelijk link=msg=1238645 date=1390345002
Heb ik dat ergens beweerd? Ik vermoed misbruik, en ben benieuwd waarom die overtredingen noodzakelijk waren.

Er is maar 1 iemand die dat met zekerheid kan vertellen, en dat is de bestuurder van die politiewagen op dat moment.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1238647 date=1390345085
Tja, waar dat vermoeden op gebaseerd is...
Dat heb ik al uitvoerig uitgelegd.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1238651 date=1390345842
Er is maar 1 iemand die dat met zekerheid kan vertellen, en dat is de bestuurder van die politiewagen op dat moment.
Ja, maar om dat nou via de Wet Openbaarheid Bestuur op te gaan vragen is ook weer zo wat hè.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: feitelijk link=msg=1238653 date=1390346282
Dat heb ik al uitvoerig uitgelegd.Ja, maar om dat nou via de Wet Openbaarheid Bestuur op te gaan vragen is ook weer zo wat hè.

Oh, maar waarom heb je het niet gewoon aan hem/haar gevraagd toen je bij hem/haar in het tankstation stond ?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: feitelijk link=msg=1238645 date=1390345002
Ik vermoed misbruik,

Maar leg nu eens uit WAAROM jij misbruik vermoed? Er zijn hier allerlei scenario's aan bod gekomen waarom een agent van het één op het ander moment wel of niet van zijn/haar vrijstelling gebruik mag maken van de vrijstelling. Maar omdat jouw onderbuik gevoel misbruik vermoed, is dat aanleiding om dit tot op de bodem uit te zoeken?

Citaat van: feitelijk link=msg=1238645 date=1390345002
en ben benieuwd waarom die overtredingen noodzakelijk waren.

En dat denk jij hier te krijgen? Je hebt een aantal mogelijkheden gehoord, maar zoals DiNozzo aangeeft, alleen de bestuurder (en bijrijder) van de politieauto zou je dat kunnen zeggen. En waarschijnlijk zullen die dat nu ook niet eens meer weten, omdat zij op een dag zo vaak gebruik van hun vrijstelling maken dat ze deze situatie wellicht allang weer vergeten zijn....


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: 7131 link=msg=1238654 date=1390346457
Oh, maar waarom heb je het niet gewoon aan hem/haar gevraagd toen je bij hem/haar in het tankstation stond ?

Ik ben benieuwd....