Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275424 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: feitelijk link=msg=1238698 date=1390382289
::)

UT2010/2162 van 20 mei 2010
4. bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.

Zo zo mijn complimenten: eindelijk eens een feitelijkheid. En nu de invulling van de gerechtelijke uitspraak een kleine quote (laat ik dat dan ook maar eens doen):

Citaat van: r1200gs link=msg=1238702 date=1390384054
De hele vrijstelling is geschreven voor onze uitvoerden de taak. Dus op het moment dat ik in een voertuig de poort uitrij herkenbaar of niet herkenbaar welke op naam staat van mijn baas of een lease bak. Kan ik mij beroepen op de vrijstelling immers ik ben aan het surveilleren dus bezig met mijn taak waar ik voor aan ben gesteld.

En dan nogmaals: er zijn geen beperkingen uitgezonderd dat ik in dienst moet zijn. De rechter heeft dat bevestigd. Ik dank u  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
artikel 3 Politiewet (citaat uit: maxius.nl)

De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Dus ter uitvoering van de opgedragen taak heb ik vrijstelling indien dat noodzakelijk is.

1 + 1 = 2
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

r1200gs

• Senior gebruiker
@feitelijk leg je er nu maar bij neer dat wij gewoon meer mogen en kunnen als we aan het werk zijn voor onze maatschappij.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Noodzaak is er altijd. Als ik surveilleer op de ring A10 en ik rij overal keurig aan de snelhied zie ik nagenoeg geen moer en sta ik de hele dienst in de file.
Dus gaan we inhalende surveillance rijden. +20 a 30 km/u en als er file staat gaan we via de vluchtstrook/pechstrook langs de file. Dat zijn 2 overtredingen, maar voor ons werk noodzakelijk. Dus doen we dat en daar hebben we geen prioriteit1 voor nodig.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
De prio1 is toevallig in die uitspraak genoemd. Nu gaan jullie natuurlijk allemaal weer aannemen dat ik denk dat dat noodzakelijk is.

Helemaal eens met inhalende surveillance. Daar is noodzaak.
 Maar de stelling dat die noodzaak er altijd is (zelfs voor het niet richtingaangeven) is natuurlijk onzin.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Citaat van: feitelijk link=msg=1238712 date=1390386713
Maar de stelling dat die noodzaak er altijd is (zelfs voor het niet richtingaangeven) is natuurlijk onzin.
wederom een aanname.

De politie is noodzaak. Als we overbodig waren geweest dan waren we er niet geweest, was artikel 3 PW nooit geschreven en waren alle burgers de ideale schoonzoon of dochter geweest. Helaas is dat niet zo, ten minste niet in de wereld waar ik in leef. En er is geen rechter die invulling geeft aan de term "noodzaak". Dat blijft ter bepaling van de diender en als ik het noodzakelijk acht om door rood te rijden dan doe ik dat. Met of zonder noodzaak

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Nou dacht ik dat ik zojuist een rechter genoemd had die dat wel deed.

Citaat van: moppersmurf link=msg=1238713 date=1390386986
Dat blijft ter bepaling van de diender en als ik het noodzakelijk acht om door rood te rijden dan doe ik dat. Met of zonder noodzaak
Duidelijk, je beaamt nu inmiddels dat er noodzaak moet zijn.

Verder doe ik geen uistpraken over je houding tov de vrijstelling.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Citaat van: feitelijk link=msg=1238714 date=1390387561
Nou dacht ik dat ik zojuist een rechter genoemd had die dat wel deed.
Duidelijk, je beaamt nu inmiddels dat er noodzaak moet zijn.
Als jij het zo wilt invullen prima. Klop jezelf op de schouders. Blijf filmpjes maken over het gedrag van anderen en blijf lekker commentaar leveren zonder mensen aan te spreken. De maatschappij zal trost op je zijn met die nuttige bijdrages.

Dan blijf ik lekker mijn werk doen zoals dat aan mij is opgedragen in artikel 3 P.W. en rijdt ik daarvoor over het fietspad, rij ik door rood, tegen het verkeer in, negeer ik de verplichte rijrichting, gebruik ik geen richting aanwijzer en pak ik een puntstuk mee als ik dat noodzakelijk acht. Gelukkig geef ik daarmee wel invulling aan mijn taak en voldoe ik keurig aan alles wat er wettelijk is bepaald.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1238653 date=1390346282
Ja, maar om dat nou via de Wet Openbaarheid Bestuur op te gaan vragen is ook weer zo wat hè.
U kunt natuurlijk ook gewoon naar het bureau vragen van waar de agent (vermoedelijk) vandaan komt en vragen of de agent even contact met u wilt opnemen. Geen garantie op succes maar het hoeft ook niet meteen via een WOB verzoek.... ::)

Citaat van: feitelijk link=msg=1238712 date=1390386713

Er is ook niemand hier die gezegd heeft dat het niet aangeven van de richting in dit geval binnen de "noodzaak" viel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1238646 date=1390345066
Op het moment dat ze het er niet mee eens zijn moeten ze ook naar die volksvertegenwoordigers toegaan en zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. Trias Politica? Uitvoerend, wetgevend, rechtsprekende macht? Raad eens bij welke de politie hoort.

Bij de uitvoerende....
En overigens is het basis principe van de Trias Politica juist de controlemogelijkheid voor burgers op al deze machten, direct en indirect.
Bovendien is de vrijstelling RVV een voorbeeld voor het feit dat we in Nederland geen zuivere Trias Politica hebben.  (Dat betekend niet dat er geen democratische controle is, of dat de vrijstelling niet wenselijk is.)

Maar goed, de Trias Politica is een theorie over Staatsinrichting, en niet bedoeld om de dagelijkse omgang tussen Politie en Burgers te regelen....

ALS wij beter opgeleid zouden zijn én dan nog zulk gedrag vertonen: JA. Aanpakken! Maar die opleiding  is er alleen op papier in werkelijkheid stelt het geen reet voor en zakt er maar een enkeling voor de BROA/ PVRT. Alleen dat al toont aan dat het niet best is met de rij-opleiding.

Dat vind ik geen reden waarom burgers geen kritiek zouden mogen leveren. De rijopleiding voor burgers stelt ook geen reet voor, maar toch lever jij ook vaak kritiek op rijgedrag van burgers in het algemeen, zelfs nog in je eigen bericht:
Er wordt dus kritiek geleverd op een minderheid terwijl de meerderheid er zelf één grote bende van maakt. ZOnder dat er daadwerkelijk ook iets mee gedaan wordt is dat in mijn ogen niet terecht.

Citaat van: r1200gs link=msg=1238702 date=1390384054
Zo simpel is het allemaal. Het wordt gewoon tijd dat de burger eens ophoudt met waarom hij wel en ik niet.

Nou, ik vind het logisch dat "de burger" zich afvraagt waarom "de Politie" zich niet aan bepaalde regels houdt, waar zij zich wel aan moeten houden. Als het antwoord daarop is, omdat het zo geregeld is in wet- en regelgeving zodat "de Politie" haar taken kan uitvoeren, dan lijkt mij dat afdoende antwoord op het "waarom". Ik ben het wel met je eens dat er niet in elke individueel geval gediscussieerd moet gaan worden over de "noodzaak". Zo zie ik ook wel eens politie auto's rijden die zich niet aan het RVV houden. Persoonlijk denk ik dan gewoon dat het wel nodig zal zijn en ga door met mijn eigen dag.....

Maar Politie Nederland zelf is ook niet altijd even duidelijk in haar uitleg, of die uitleg komt in ieder geval niet overeen met de praktijk:

Waarom heeft de politie vrijstelling van verkeersregels?

De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Van welke verkeersregels mag de politie afwijken?

De politie heeft vrijstelling van de meeste artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Wettelijk is vastgelegd dat de politie in bepaalde gevallen de maximumsnelheid mag overtreden. De politie heeft vrijstelling voor:

• rijden door rood licht;
  • rijden over de vluchtstrook;
  • rijden over andere wegen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
  • overtreden van de maximumsnelheid.

Wanneer de agenten afwijken van de regels moeten zij dit melden aan hun leidinggevende. Daarnaast zijn er twee voorwaarden aan de vrijstelling verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen, en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten