Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275420 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Het in dienst roepen is m.i. een fabeltje, wij zijn immers 24/7 politieagent. Nergens staat iets over in dienst roepen of zijn alvorens de ontheffing geldig is. Bovendien, aan wie moet ik mijzelf in dienst roepen als ik in mijn vrije tijd 100km buiten mijn regio een artikel 8 tegen kom? Aan mezelf, in gedachten?

Kortom, de ontheffing is verbonden aan de politietaak. Wij zijn 24/7 politieagent, als er iets gebeurd wordt er verwacht dat wij in bepaalde situaties (zoals die art 8 ) ook gaan handelen. Artikel 3 pw is voor ons van toepassing (de opgedragen taak) en of ik nou in mijn vrije tijd ben, eigen auto en niet volgens BVCM in dienst dan nog kan ik mij ter uitvoering van de politietaak beroepen op de vrijstelling.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
Citaat van: tuinkabouter link=msg=1238669 date=1390361000
Stel je voor je hebt 200 voertuigen in je wagenpark en die rijden 24/7 rond. Hoe ga jij voorkomen dat een bestuurder vergeet richting aan te geven? Hoe ga je voorkomen dat men misbruik maakt van ontheffingen? etc.  Hoeveel geld mag het kosten? Wat is jouw voorstel? Misschien kan de politie maar ook het Nederlandse bedrijfsleven iets van jou leren.
Is dit een hele rare vraag?

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1238457 date=1390291440
politiedruktmevandeweg

Ik heb nog eens kritisch naar je filmpje gekeken. ik hoor de "bermgeluiden", en zie de camera pas trillen nadat de politieauto gepasseerd is... het van de weg drukken is dus nonsens, Dat je er zelf voor kiest om de berm mee te pakken nadat de politieauto al voorbij is doe je zelf.

En ik ben ook heel benieuwd naar je meetsysteem.

Ik zie wat tellertjes lopen en na 8 seconden springt in beeld dat die politieauto 127 km per uur rijdt. Volgens mij werkt het systeem van Honac ietsje pietsje anders.
Als ik puur met jouw "meetgegevens" reken, kom ik uit op ongeveer 120 kilometer per uur...

Mijn inziens heb je helemaal niet kunnen vaststellen wat de daadwerkelijke snelheid was van deze politieauto. Ik durf met zekerheid te zeggen dat jij geen gekeurd meetsysteem in de auto hebt. Je loopt in je berichtjes te muggenziften over de politie, maar jij mag wel je filmpjes manipuleren om een punt te maken?

kansloos.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
@ Silque: ja je hebt gelijk. Maar helaas is dat nog moeilijker te begrijpen voor sommigen dus probeer ik het eenvoudig te houden door te roepen dat je jezelf in dienst roept. Feitelijk (hahahahahahaha) is dat natuurlijk ook zo, want ik ben als ik niet betaald wordt, ben ik in mijn eigen tijd gewoon een huis-tuin-keuken vader en doe ik uitgezonderd dit forum helemaal niks dat te maken heeft met mijn werk. Maar goed dat is off-topic  ;)

Citaat van: tuinkabouter link=msg=1238754 date=1390407492

Neen, en ik vrees dat jouw vraag verzopen is in de discussie met "Feitelijk". Dat is niet te voorkomen. Ten minste alleen moraal ridders, heilige boontjes en linkse rakkers geloven in het fabeltje dat als je een regel maakt, iedereen zich daar ineens aan gaat houden.
Persoonlijk geloof ik er meer in dat juist de overmaat aan regels de oorzaak is van de vele overtredingen die er plaats vinden. Zakelijk drukken we dat nog wel eens uit in de spreuk: "pakken we hem niet voor p*ssen dan pakken we hem wel voor p**pen". Er is altijd wel een regel die "overtreden" wordt en uiteraard geldt dat dan ook voor die diender die een afspiegeling is van de maatschappij en toch het schoolvoorbeeld moet zijn voor die maatschappij.

En om weer terug te komen op jouw vraag: het gaat alleen maar erger worden. Er worden steeds meer regels, waaraan de politie zich moet gaan houden, verzonnen om het buitensporige gedrag binnen de perken te houden. Dat er ook andere oplossingen en manieren zijn om dat zelfde doel te bereiken negeert men voolledig omdat die manieren (te veel) geld kosten. Regelgeving is goedkoop en levert geld op, ten minste daar geloof Den Haag in.

Maar weer on-topic ga ik even een conclussie trekken omdat alles wel zo'n beetje gezegd is en .... zie de bijdrage van Diamondback.

A: Ik mag dus indien dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig is (blala artikel 3 PW) ongeacht of ik in betaalde dienst, uniform of dienstvoertuig ben, gebruik maken van de vrijstelling van het RVV 1990.

B: Ik mag dus indien dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig is (blabla artikel 3 PW) geacht dat ik in betaalde dienst, uniform en dienstvoertuig ben, geen gebruik maken van de vrijstelling van het RVV 1990 want ik dien mij te houden aan de regeling OGS, het RVV, de WVW en alle andere wetgeving die op dat moment van toepassing kan zijn.

C: Indien ik niet in dienst ben en gebruik maak van de vrijstelling van het RVV 1990 is dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig en is art 3 PW van toepassing waardoor ik feitelijk dus in dienst ben

D: Indien het onder C vermelde van toepassing is, is het vermelde onder B ook van toepassing.

Mag ik dan nu van de baas een OGS setje in mijn privé voertuig hebben liggen, krijg ik alla superman een stapel aangepaste burger kleding waaronder ik een uniform kan dragen en dat ik in een telefooncel uit kan trekken en is mijn dienstpistool holografisch transporteerbaar vanuit mijn thuis- of op het werk gemonteerde wapenkluisje zodat ik daar altijd de beschikking over kan hebben indien dat noodzakelijk is.

Welkom in de realiteit  :D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: moppersmurf link=msg=1238769 date=1390413067
krijg ik alla superman een stapel aangepaste burger kleding waaronder ik een uniform kan dragen en dat ik in een telefooncel uit kan trekken

Aha!!
Eindelijk de ware oorzaak gevonden waarom mensen het soms erg lang vinden duren voordat de Politie ter plaatse is! Dat komt dus door het verdwijnen van de telefooncel sinds de massale overstap op mobiele telefoons!!  998765
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Citaat van: zwelgje link=msg=1238774 date=1390414877
Aha!!
Eindelijk de ware oorzaak gevonden waarom mensen het soms erg lang vinden duren voordat de Politie ter plaatse is! Dat komt dus door het verdwijnen van de telefooncel sinds de massale overstap op mobiele telefoons!!  998765

HAHAHAHAHAHAHA GENIAAL!  O0

(ik dacht dat ik rare gedachte kronkels had, maar jij kan er ook wat van!  ;))
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: EvEs link=msg=1238755 date=1390409098
Als ik puur met jouw "meetgegevens" reken, kom ik uit op ongeveer 120 kilometer per uur...

302 meter in 8.57 seconden is 35.24 m/s is 126.86 km/h, Meting begint bij het portaal.

Citaat van: EvEs link=msg=1238755 date=1390409098
Ik heb nog eens kritisch naar je filmpje gekeken. ik hoor de "bermgeluiden", en zie de camera pas trillen nadat de politieauto gepasseerd is... het van de weg drukken is dus nonsens, Dat je er zelf voor kiest om de berm mee te pakken
WTF?  ::)

Citaat
Ik durf met zekerheid te zeggen dat jij geen gekeurd meetsysteem in de auto hebt
Nee, die 16 seconden limiet vond ik lastig, die ie er dus uit.

Citaat van: tuinkabouter link=msg=1238754 date=1390407492
Op zich wel ja. Wat heeft het met de organisatie te maken? Ik zie een bestuurder klooien.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Citaat van: feitelijk link=msg=1238457 date=1390291440
Deze heb ik wel gemeld, nooit een andwoord op mogen ontvangen...
politiedruktmevandeweg

Deze situatie schets eigenlijk wat ik dagelijks mee maak als ik met een voorrangsregeling op de weg sta.

Inderdaad volgens de regels heb jij voorrang, echter in mijn ogen wil jij liever een art. 5 overtreding maken dan iemand die al aan het passeren is voor te laten gaan.  ???

Maar ik zie meer van die filmpjes waar ik mijn bedenkingen bij heb, zoals die op de Hoofdweg/Cappelseweg waar je al weet wat er gebeurd ( uit alle reactie's die je schrijft zeg je dat je daar al rekening mee houdt ) en toch vol gas op trekt om te voorkomen dat iemand van baan verwisseld. Of het onder de slagboom doorrijden waarbij andere verkeersdeelnemers niet verwachten dat er een auto aan komt want de slagboom is nog neer. Dit zijn nog maar twee voorbeelden, maar naar mijn mening zou je er zelf eens beter aan doen je eigen weggedrag na te kijken.

Deelnemen aan het verkeer is niet alleen het naleven van het RVV of welke wet dan ook, het is vooral het gebruik van het gezonde verstand.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Och, iedereen moet een hobby hebben...

Ben toch blij dat de mijne een iets positievere insteek heeft. Moet er niet aan denken dat ik constant iedereen op zijn fouten zou wíllen wijzen. Daar word je zuur van...

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Citaat van: HIT link=msg=1238868 date=1390464924
het gebruik van het gezonde verstand.  O0

Tja maar kennelijk schort het daar aan. Dat leidt ik dan voornamelijk af aan het continue commentaar leveren op het gedrag van anderen en de wijze van communiceren die erop na gehouden wordt. Beide zijn doordruipt van "ikke ikke ikke". En dat is prima hoor tot een bepaalde hoogte want je moet vooral niet vergeten dat je zelf ook fouten maakt en dat anderen zich dan weer aan jou lopen te ergeren. En zo kunnen we "leuke" filmpjes van elkaar blijven maken..... ach je moet toch wat te doen hebben he?!

Mijn ervaring is in ieder geval zo (in het algemeen genomen) dat degene die het hardst roept als anderen fouten maken, juist de personen zijn die er een bende van maken.

Citaat van: feitelijk link=msg=1238854 date=1390456239
En jouw inschatting was dat je in de discussie met mij dat de beste manier was...

Ja anders zeg ik dat niet, maar kennelijk moet ik dat ook al gaan toelichten. Mijn nieuwe inschatting nav die opmerking is in ieder geval dat ik er klaar mee ben (met discussie voeren met jou) Bij mij ga je in de ban want jouw denkwijze, manier van communiceren/ citeren en interpreteren doet mij denken aan iemand anders die hier op het forum de boel liep te verstieren.