@ Silque: ja je hebt gelijk. Maar helaas is dat nog moeilijker te begrijpen voor sommigen dus probeer ik het eenvoudig te houden door te roepen dat je jezelf in dienst roept. Feitelijk (hahahahahahaha) is dat natuurlijk ook zo, want ik ben als ik niet betaald wordt, ben ik in mijn eigen tijd gewoon een huis-tuin-keuken vader en doe ik uitgezonderd dit forum helemaal niks dat te maken heeft met mijn werk. Maar goed dat is off-topic
Is dit een hele rare vraag?
Neen, en ik vrees dat jouw vraag verzopen is in de discussie met "Feitelijk". Dat is niet te voorkomen. Ten minste alleen moraal ridders, heilige boontjes en linkse rakkers geloven in het fabeltje dat als je een regel maakt, iedereen zich daar ineens aan gaat houden.
Persoonlijk geloof ik er meer in dat juist de overmaat aan regels de oorzaak is van de vele overtredingen die er plaats vinden. Zakelijk drukken we dat nog wel eens uit in de spreuk: "pakken we hem niet voor p*ssen dan pakken we hem wel voor p**pen". Er is altijd wel een regel die "overtreden" wordt en uiteraard geldt dat dan ook voor die diender die een afspiegeling is van de maatschappij en toch het schoolvoorbeeld moet zijn voor die maatschappij.
En om weer terug te komen op jouw vraag: het gaat alleen maar erger worden. Er worden steeds meer regels, waaraan de politie zich moet gaan houden, verzonnen om het buitensporige gedrag binnen de perken te houden. Dat er ook andere oplossingen en manieren zijn om dat zelfde doel te bereiken negeert men voolledig omdat die manieren (te veel) geld kosten. Regelgeving is goedkoop en levert geld op, ten minste daar geloof Den Haag in.
Maar weer on-topic ga ik even een conclussie trekken omdat alles wel zo'n beetje gezegd is en .... zie de bijdrage van Diamondback.
A: Ik mag dus indien dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig is (blala artikel 3 PW) ongeacht of ik in betaalde dienst, uniform of dienstvoertuig ben, gebruik maken van de vrijstelling van het RVV 1990.
B: Ik mag dus indien dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig is (blabla artikel 3 PW) geacht dat ik in betaalde dienst, uniform en dienstvoertuig ben, geen gebruik maken van de vrijstelling van het RVV 1990 want ik dien mij te houden aan de regeling OGS, het RVV, de WVW en alle andere wetgeving die op dat moment van toepassing kan zijn.
C: Indien ik niet in dienst ben en gebruik maak van de vrijstelling van het RVV 1990 is dat noodzakelijk en daadwerkelijk nodig en is art 3 PW van toepassing waardoor ik feitelijk dus in dienst ben
D: Indien het onder C vermelde van toepassing is, is het vermelde onder B ook van toepassing.
Mag ik dan nu van de baas een OGS setje in mijn privé voertuig hebben liggen, krijg ik alla superman een stapel aangepaste burger kleding waaronder ik een uniform kan dragen en dat ik in een telefooncel uit kan trekken en is mijn dienstpistool holografisch transporteerbaar vanuit mijn thuis- of op het werk gemonteerde wapenkluisje zodat ik daar altijd de beschikking over kan hebben indien dat noodzakelijk is.
Welkom in de realiteit