Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273484 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1267436 date=1400102890
Deze wijsheid heb ik van mijn vader: blauwe tak, overgekomen vanuit Marechaussee een jaar of 15 terug.

In dat geval zou ik hem het bovengenoemde artikel onder de aandacht brengen. In het kort is bepaald dat er geen lading van de aanhanger mag kunnen vallen en dat de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar mag kunnen komen. Bij dat laatste kun je denken aan een zwaar voorwerp dat in de aanhanger beweegt zonder dat deze eraf valt.

Zoals CopVR3 al toelicht is het afhankelijk van de lading hoe je deze dient af te dekken/zekeren.
Bijvoorbeeld:
- zware koelkast, fiets etc: spanband
- bladeren/tuinafval: netje
- zand/grind: zeil

(zijn uiteraard voorbeelden, elke situatie/lading/aanhanger/... is verschillend)
Senior GGP / Oost-Brabant


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Nick link=msg=1267440 date=1400103410
In dat geval zou ik hem het bovengenoemde artikel onder de aandacht brengen. In het kort is bepaald dat er geen lading van de aanhanger mag kunnen vallen en dat de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar mag kunnen komen. Bij dat laatste kun je denken aan een zwaar voorwerp dat in de aanhanger beweegt zonder dat deze eraf valt.

Zoals CopVR3 al toelicht is het afhankelijk van de lading hoe je deze dient af te dekken/zekeren.
Bijvoorbeeld:
- zware koelkast, fiets etc: spanband
- bladeren/tuinafval: netje
- zand/grind: zeil

(zijn uiteraard voorbeelden, elke situatie/lading/aanhanger/... is verschillend)

Zal ik doen. Al weten volgens mij meer agenten niet goed hoe dit zit: laatst vervoerde ik mijn brommer in de aanhanger (staat daar zoiets als klem in) en net erover gespannen en gaan rijden, nu waren ze bezig met grote controle en aanhanger werd ook bekeken maar niet gekeken hoe de brommer gezekerd was e.d.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1267441 date=1400103625
Zal ik doen. Al weten volgens mij meer agenten niet goed hoe dit zit: laatst vervoerde ik mijn brommer in de aanhanger (staat daar zoiets als klem in) en net erover gespannen en gaan rijden, nu waren ze bezig met grote controle en aanhanger werd ook bekeken maar niet gekeken hoe de brommer gezekerd was e.d.

Soms heb je geluk bij een controle, soms niet. ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Nou ja als de brommer klem in de aanhanger zit en het is een net van stevige kwaliteit, zodat de brommer niet kan schuiven en dergelijke, dan valt er qua gezekerde lading niet heel veel meer te controleren, want dat zit wel snor...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Nick link=msg=1267444 date=1400104030
Soms heb je geluk bij een controle, soms niet. ;)

Citaat van: CopVR3 link=msg=1267446 date=1400104128
Nou ja als de brommer klem in de aanhanger zit en het is een net van stevige kwaliteit, zodat de brommer niet kan schuiven en dergelijke, dan valt er qua gezekerde lading niet heel veel meer te controleren, want dat zit wel snor...

Klopt, al zat de brommer goed vast verder (klemde in de aanhanger). Alleen zag je het niet goed en moet je ff voelen zegmaar. Er zat nergens een touw omheen maar alleen net erover. Maar we dwalen af  :-X
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Red link=msg=1267427 date=1400101693
oh? Volgens mij is hier gewoon een normale feitcode voor. Pas als het er daadwerkelijk afdondert is het artikel 5. (correct me if im wrong)
Dat zou zomaar kunnen, maar op basis van 1 foto kan ik dat niet beoordelen.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar bij bezwaar gooit de OvJ verkeer op mogelijk art. 5 ( uit ervaring met collega ). Daarmee mag ik concluderen dat het een mogelijke overtreding kan worden van artikel 5. Feitcode's zijn leuk en werken alleen als iemand akkoord gaat met de beschikking.

Citaat van: Nick link=msg=1267440 date=1400103410


Zoals CopVR3 al toelicht is het afhankelijk van de lading hoe je deze dient af te dekken/zekeren.
Bijvoorbeeld:
- zware koelkast, fiets etc: spanband
- bladeren/tuinafval: netje
- zand/grind: zeil

(zijn uiteraard voorbeelden, elke situatie/lading/aanhanger/... is verschillend)
En de aard van de lading of het geheel zelfhoudend is of niet. Zo kan een lading fietsen ( zoals hier ) ook inhouden dat je een netje/zijl moet gebruiken omdat er spatborden kunnen afwaaien. Maar ook dat je tuinafval zekert met en een netje en een spanband omdat de lading anders topzwaar is en van de laadruimte kan vallen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: HIT link=msg=1267473 date=1400108099
Feitcode's zijn leuk en werken alleen als iemand akkoord gaat met de beschikking.
Pardon? Dus als ik iemand bekeur voor een willekeurig feit dan moet hij akkoord gaan met de beschikking voor dat het werkt? Ik zal het eens opperen als ik een bonnetje schrijf voor het negeren van het rode verkeerslicht of het mobiel bellen. (of gaat de ovj dan ook artikel 5 ten laste leggen)  :D

Als ik een beschikking uitschrijf, en ik verwoord op de achterzijde precies wat ik heb waargenomen dan zal de ovj in eerste instantie bij een beroep de overtreding behorende bij de feitcode ten laste leggen, en echt niet meteen gaan voor artikel 5.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Red link=msg=1267480 date=1400108608
Pardon? Dus als ik iemand bekeur voor een willekeurig feit dan moet hij akkoord gaan met de beschikking voor dat het werkt? Ik zal het eens opperen als ik een bonnetje schrijf voor het negeren van het rode verkeerslicht of het mobiel bellen. (of gaat de ovj dan ook artikel 5 ten laste leggen)  :D

Als ik een beschikking uitschrijf, en ik verwoord op de achterzijde precies wat ik heb waargenomen dan zal de ovj in eerste instantie bij een beroep de overtreding behorende bij de feitcode ten laste leggen, en echt niet meteen gaan voor artikel 5.
Sorry RED, ik spreek uit ervaring. In ieder geval bij lading zekeren laat de OvJ gelijk voor mogelijk artikel 5. Overigens, jouw feitcode geeft die mogelijkheid al. Jij geeft aan waarvoor de boete is, hij geeft aan wat de voortvloeing kan zijn van de overtreding.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: HIT link=msg=1267483 date=1400108818
Sorry RED, ik spreek uit ervaring. In ieder geval bij lading zekeren gaat de OvJ gelijk voor mogelijk artikel 5.
Aah, ja bij lading zekeren misschien, daar bekeur ik vrijwel nooit voor, dus in die materie ben ik verder niet echt thuis. Ik dacht even dat je het in het algemeen bedoelde. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Oja wie bepaalt ook alweer de tenlastelegging? Juist.