Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275341 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Vooropgesteld dat ik doorgaans geen enkele moeite heb met het gedrag van de politie vind ik de stelling: "ze doen meer goed dan fout" moeilijk te verdedigen naar die burger die een keer niet op tijd terug is bij de parkeermeter of een verkeersbord over het hoofd ziet. Die komt er ook niet mee weg door te zeggen dat ie normaal zich beter gedraagt.
CN NRK

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Parkeerbeheer is volgens mij geen politie.Ik heb het dus vooral niet over parkeerbeheer en die controleurs

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Dat is geloof ik de nr 1 ergernis die ik elke verjaardag weer aan mag horen. Ik blijf maar uitleggen dat wij geen parkeerbonnen schrijven........

Bovendien sluit ik me bij Thor aan. We doen dit al zolang er auto's rondrijden in Nederland, we weten dat het niet mag zolang de WVW bestaat.... maar toch is er nog nooit iets mee gedaan. Zal dit komen doordat het niet als een probleem wordt ervaren? De problemen groter zijn als we het anders zouden doen? het gewoonterecht van toepassing is geworden? Of toch weer die uitsluitingsgronden.......
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: silque link=msg=1284682 date=1405799343
Dat is geloof ik de nr 1 ergernis die ik elke verjaardag weer aan mag horen. Ik blijf maar uitleggen dat wij geen parkeerbonnen schrijven........
Wel toch? Je doet niet aan naheffingen van parkeerbelasting. Of ben ik weer te feitelijk bezig?

Citaat
maar toch is er nog nooit iets mee gedaan.
Nee, maar de reden daarvoor is dezelfde als waarom er nooit voor het misbruik van de vrijstelling wordt bestraft totdat het fout gaat.
Dat krijg je immers als de organisatie zichzelf moet controleren.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1284956 date=1405891436
Wel toch? Je doet niet aan naheffingen van parkeerbelasting.

Tussen mogen, kunnen en daadwerkelijk doen zit een verschil.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Klopt. En ik sprak voor mijn beurt. Ik weet niet in welke hoedanigheid silque over "wij" spreekt op die verjaardag.
Doch als het over "politie" gaat zoals in dit topic dan lijkt het me een boude stelling om te zeggen dat er niet voor parkeren geschreven wordt.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1284956 date=1405891436
Wel toch? Je doet niet aan naheffingen van parkeerbelasting. Of ben ik weer te feitelijk bezig?

Nee, maar de reden daarvoor is dezelfde als waarom er nooit voor het misbruik van de vrijstelling wordt bestraft totdat het fout gaat.
Dat krijg je immers als de organisatie zichzelf moet controleren.

Die naheffing doe ik inderdaad niet aan, ik heb inmiddels op 4 bureau's gewerkt in 2 eenheden en ik kan ook voor deze collega's spreken als ik zeg dat 'wij' het niet doen. Uiteraard excessen daargelaten, denk dan aan parkeren op iemand zijn gereserveerde invalideplek. Maar de gewone parkeertijden e.d. is toch echt parkeerbeheer c.q. gemeentelijke boa's. Dat wil overigens niet zeggen dat wij er niets mee kunnen, net als ongeldige vervoersbewijzen in het OV etc......  ;)

Overigens ben ik benieuwd waar je het vandaan haalt dat er niet bestraft wordt voor misbruik van de vrijstelling, dat gebeurt namelijk wel. In Den Haag moet je het muteren als je van je vrijstelling gebruik gemaakt hebt, komt er een bon binnen van een radarcontrole of flitspaal mag je die gewoon zelf betalen als jij niet aannemelijk kan maken dat het voor de politietaak noodzakelijk was.
Ook klachten van burgers over het rijgedrag van de politie worden zeer serieus genomen, geloof me als ik zeg dat er behoorlijk wat klachten binnen komen omdat 75% van de bevolking simpelweg niet weet (en niet kan hebben) dat wij ook zonder zwaailicht o.a. door het rode licht mogen rijden. Bij deze klachten wordt altijd gekeken of er sprake is van het juiste gebruik van de ontheffing.

Ook durf ik te stellen dat veel collega's elkaar er op aanspreken bij asociaal rijgedrag, we zitten in een glazen huis en hebben derhalve een grote voorbeeldfunctie. Natuurlijk zijn er een paar zaken die gebeuren - en jij aanhaalt - die wettelijk niet helemaal zijn afgetimmerd. De vraag is of dit wenselijk is, we leven namelijk niet alleen volgens de letter maar ook volgens de geest van de wet. Ik heb genoeg voorbeelden aangehaald hoe een rechter hier mee om zal gaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Ik meende toch wel eens een CVOM/CJIB code gezien te hebben voor afwijzing omdat het een politievoertuig was.

Wat betreft klachtafhandeling wacht ik nog steeds op het eerste bericht (zelfs na twee reminders) over deze https://www.youtube.com/watch?v=fcKVfoej4IQ
Maar dat was den ZHZ, en niet DH.

Wat betreft aanspreken heb ik andere verhalen gehoord. en dat is ook begrijpelijk. Je moet morgen ook weer met elkaar verder.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1285008 date=1405934151
Wat betreft klachtafhandeling wacht ik nog steeds op het eerste bericht (zelfs na twee reminders) over deze
Heb je daar een klacht over ingediend?   :D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Geen klacht. Mailtje met het verzoek de bestuurder op de hoogte te stellen van de verkeersregels.