Wel toch? Je doet niet aan naheffingen van parkeerbelasting. Of ben ik weer te feitelijk bezig?
Nee, maar de reden daarvoor is dezelfde als waarom er nooit voor het misbruik van de vrijstelling wordt bestraft totdat het fout gaat.
Dat krijg je immers als de organisatie zichzelf moet controleren.
Die naheffing doe ik inderdaad niet aan, ik heb inmiddels op 4 bureau's gewerkt in 2 eenheden en ik kan ook voor deze collega's spreken als ik zeg dat 'wij' het niet doen. Uiteraard excessen daargelaten, denk dan aan parkeren op iemand zijn gereserveerde invalideplek. Maar de gewone parkeertijden e.d. is toch echt parkeerbeheer c.q. gemeentelijke boa's. Dat wil overigens niet zeggen dat wij er niets mee kunnen, net als ongeldige vervoersbewijzen in het OV etc......
Overigens ben ik benieuwd waar je het vandaan haalt dat er niet bestraft wordt voor misbruik van de vrijstelling, dat gebeurt namelijk wel. In Den Haag moet je het muteren als je van je vrijstelling gebruik gemaakt hebt, komt er een bon binnen van een radarcontrole of flitspaal mag je die gewoon zelf betalen als jij niet aannemelijk kan maken dat het voor de politietaak noodzakelijk was.
Ook klachten van burgers over het rijgedrag van de politie worden zeer serieus genomen, geloof me als ik zeg dat er behoorlijk wat klachten binnen komen omdat 75% van de bevolking simpelweg niet weet (en niet kan hebben) dat wij ook zonder zwaailicht o.a. door het rode licht mogen rijden. Bij deze klachten wordt altijd gekeken of er sprake is van het juiste gebruik van de ontheffing.
Ook durf ik te stellen dat veel collega's elkaar er op aanspreken bij asociaal rijgedrag, we zitten in een glazen huis en hebben derhalve een grote voorbeeldfunctie. Natuurlijk zijn er een paar zaken die gebeuren - en jij aanhaalt - die wettelijk niet helemaal zijn afgetimmerd. De vraag is of dit wenselijk is, we leven namelijk niet alleen volgens de letter maar ook volgens de geest van de wet. Ik heb genoeg voorbeelden aangehaald hoe een rechter hier mee om zal gaan.