Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273476 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: feitelijk link=msg=1285213 date=1406029249
De situatie in het bovenstaand filmpje zou jij ook niet zo hebben afgestempeld.

Nee de bestuurder van de auto had van mij een PV gekregen aangevuld met een EMG cursus.  Schandalige actie.
Die motorrijder mag voorsorteren daar, heeft te maken met de kwetsbaarheid van de bestuurder als hij achteraan de file aansluit. Geeft nog netjes zijn richting aan ook. Snap alleen de link met dit topic niet. Of ben jij toevallig de bestuurder?

Wat ik ook niet snap is je reactie, je bent zeer zwart/wit en verder dan het oplezen van wetten kom je niet. De praktijk is niet zo zwart/wit en daaraan merk ik gelijk dat je niet weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Een overleg kan bestaan uit een vergadering, maar ook uit een mailwisseling, telefoongesprek of terwijl..... tkn
Ik ben dan ook benieuwd waarom jij vindt dat de politie zo nodig beter moet opletten, de verantwoordelijkheid blijft ten alle tijden bij de wegbeheerder. De bal moet bij hun liggen en niet bij de politie, onze adviserende rol is namelijk vanuit een hele andere hoedanigheid.

Of geef jij ook de politie de schuld als de brandweer een brand verkeerd heeft geblust? Wij zitten namelijk ook in het CoPi.   ::)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: silque link=msg=1285220 date=1406031565
Nee de bestuurder van de auto had van mij een PV gekregen aangevuld met een EMG cursus.  Schandalige actie.
Ik had het over de bus/ lijnbusstrook van het filmpje dat ik postte natuurlijk.

Citaat
Die motorrijder mag voorsorteren daar
Mag een motorrijder voorsorteren in een vak voor linksaf en dan rechtdoor?

Citaat
Ik ben dan ook benieuwd waarom jij vindt dat de politie zo nodig beter moet opletten, de verantwoordelijkheid blijft ten alle tijden bij de wegbeheerder.
Eens, dat is degene die het op mag lossen. echter is BABW 24 er niet voor niets. De politie mag de extreme gevallen er best uitvissen, daar zijn ze voor in het overleg. Een E1 met eronder "ook voor de vakken" bijvoorbeeld.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1285219 date=1406031358
De enige die hier zwaar in overtreding is dat is de bestuurder. Er is nu eenmaal een gedragsregel dat motoren bij file (en dat is hier ook het geval) op een rustige manier zich langs de auto's begeven.

1. dat is geen gedragsregel.
2. er is een gedragscode voor files op de snelweg
3. het tussen de rijen door over de strepen rijden is verboden in artikel 11 van het Weens verdrag, Er is geen uitzpndering gemaakt bij toetreding in 2008 voor dat artikel. Er is dus sprake van een gedoogconstructie.
4. een rij voor een stoplicht is geen file.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: feitelijk link=msg=1285221 date=1406031951
Mag een motorrijder voorsorteren in een vak voor linksaf en dan rechtdoor?
Hij staat uiteindelijk voor je stil, gewoon in of voor het vak van rechtdoor.
Los van wat de andere bestuurder allemaal fout doet, je bent geen eigen rechter. Mensen die het "recht in eigen hand nemen"  heten in de volksmond vaak "verkeershufters"

Citaat van: feitelijk link=msg=1285222 date=1406032178
3. het tussen de rijen door over de strepen rijden is verboden in artikel 11 van het Weens verdrag, Er is geen uitzpndering gemaakt bij toetreding in 2008 voor dat artikel. Er is dus sprake van een gedoogconstructie.
Juist, het wordt gedoogd. Maar dat is lastig te begrijpen voor iemand die alles volgens de exacte letter van de wet wil bespreken.
Citaat van: feitelijk link=msg=1285222 date=1406032178
4. een rij voor een stoplicht is geen file.
Wat is een stoplicht? Die kan ik niet vinden in het RVV. Of bedoel je een verkeerslicht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: feitelijk link=msg=1285221 date=1406031951
Eens, dat is degene die het op mag lossen. echter is BABW 24 er niet voor niets. De politie mag de extreme gevallen er best uitvissen, daar zijn ze voor in het overleg. Een E1 met eronder "ook voor de vakken" bijvoorbeeld.

Dit wordt mijn laatste reactie in dit topic, want het heeft geen zin om in discussie te gaan als je zo zwart/wit blijft. Voor de laatste keer: de politie zit er met andere belangen, voornamelijk vanuit de informatie voorziening. Het is en blijft aan de wegbeheerder om de extreme gevallen eruit te vissen, even het voorbeeld van de busstrook die in 1 van je filmpjes hierboven terug komt.
De wegbeheerder zal aan de gemandateerde van de korpschef laten weten dat ze voornemens zijn ergens een busstrook aan te leggen, meer niet. De politie kijkt dan wellicht  in de systemen: zijn er veel ongevallen op deze weg ja of nee? Worden er veel verkeersmisdrijven gepleegd ja of nee? Weten we iets over de verkeersdrukte op deze weg ja of nee? Staan er flitspalen waar rekening mee gehouden moet worden ja of nee? Afhankelijk van de uitkomst koppelen ze een advies terug.

De politie gaat verder niet over de inrichting, ze krijgen niet te zien welke pijlen, strepen, borden, teksten en stoepen er worden aangelegd. Dus kortom, de wegbeheerder is je aanspreekpunt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Tja... gelukkig is er misschien 10 procent Wit, 10 procent Zwart en de rest is grijs gebied. Iets met de geest en de letter van de wet. Maar goed. Het gaat hier over dat de politie verkeersregels wel mag overtreden. Ik ben geen moderator... maar weer terugophetonderwerp misschien ?  98uiye
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Citaat van: grizz link=msg=1285229 date=1406034317
Ik ben geen moderator...
U heeft helemaal gelijk.

Back on topic!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
 8) O0
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1285230 date=1406034555
U heeft helemaal gelijk.

Back on topic!

Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Beste Feitelijk,

Voor iemand die het RVV en de wegenverkeerswet zo goed zegt te kennen en het nodig vind om iedereen maar om de oren te slaan met allerlei artikeltjes over de meest onzinnige dingetjes valt het mij zwaar tegen dat u er in het verkeer niet zelf naar handelt.

In uw eerste geposte filmpje lopen klagen dat u de berm in moet omdat er een politievoertuig deels over u weghelft passeert waarbij u er mijn inziens zelf voor kiest om de berm in te rijden. Mijn inziens had het zonder de bermactie ook prima gepast. Zoals u zelf aangeeft heeft u een lekker smalle auto.

Het tweede filmpje met de motorscooter wat u zelf publiek maakt op het internet deed mijn bloed koken en dit kwam niet door de motorrijder.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat u het nodig vind om zo'n gevaarlijke actie uit te voeren alleen omdat u vind dat de bestuurder van de motorscooter volgens u geen recht heeft om u op deze wijze te passeren.

Iemand die een dashcam in zijn auto heeft (blijkbaar zelfs twee) om misstanden van overige weggbruikers vast te leggen om vervolgens zelf vol gas weg te accelereren om vervolgens bijna een aanrijding met potentieel zwaar letsel te veroorzaken om maar weer een ''leuk'' filmpje te kunnen posten hoort wat mij betreft zelf niet op de openbare weg thuis. Deze actie is duidelijk gedrag voor een artikel 5 en zeer zeker EMG waardig. Gaat misschien ook nog wel door voor poging tot zware mishandeling/doodslag aangezien de motorrijder een zwakke(re) verkeersdeelnemer is.

Ik zou mijzelf kapot schamen.

Als u zich echt zo zit te ergeren aan uw medeweggebruikers zoals uit uw filmpje wel blijkt door u non-verbale gezichtsuitdrukking en het handgebaar heb ik wel een advies: doe u auto lekker weg  en koop een fiets. Zet hier een lekker grote bel op dan kan u lekker de hele rit bellen indien u misstanden constateert. Misschien dat de frisse lucht u goed doet want die komt zo te zien onvoldoende binnen in uw auto ondanks dat het een cabrio is.

In de plaats van de drang om andere en de politie de les te willen lezen zou ik eerst zelf eens de spiegel voor houden hoe u zich zelf gedraagt in het verkeer. Door goed vooruit te kijken kan u potentiële conflictsituaties tijdig uit de weg gaan maar u zoekt deze juist zelf op, iemand die dit keer op keer doet kijkende naar uw filmpjes hoort wat mij betreft niet thuis op de openbare weg.

Icare


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL

Nogmaals het verzoek on topic te gaan. Overige offtopic bijdragen worden verwijderd.