In tegenstelling tot eerdere post kan ik melden dat het voor een ambulance
wel is toegestaan om over een rijstrook te rijden waar een rood kruis boven hangt ook zonder optische en geluidssignalen.
Bij een A1 rit is het uiteraard toestaan om over een rijstrook te rijden met een rood kruis.
Bij een A2 rit heeft een ambulance vrijstelling van artikel 73 van het RVV.
Ook bij B-vervoer, besteld ambulancevervoer zonder urgentie heeft een ambulance vrijstelling van artikel 73 van het RVV.
In de vrijstelling staat wel specifiek benoemd dat men zich altijd af moet vragen wat de reden is dat er een rood kruis boven de rijstrook hangt. Is dit bijvoorbeeld voor een calamiteit of is het gewoon een afsluiting van de spitstrook buiten de spits.
Er zal niet vaak gebruik gemaakt worden van deze ontheffing maar er zijn zeker redenen te verzinnen waarvoor een ambulancechauffeur een professionele afweging zou maken om (kort durend) een rijstrook te gebruiken waarbij de rijbaan is afsloten door middel van een rood kruis.
Een reden hiervoor kan zijn dat er een patiënt vervoerd word waarbij en geen directe noodzaak is voor het gebruik van OGS om zo snel mogelijk in bijvoorbeeld een ander ziekenhuis te zijn maar waarbij het wel erg van belang is om zo comfortabel en glijdend mogelijk te rijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een oncologisch patiënt met uitzaaiingen waardoor deze patiënt veel pijn ervaart.
Zeker op een snelweg waarbij er maar twee rijstroken beschikbaar zijn wanneer de spitstrook gesloten is kan het praktisch zijn om af en toe een stuk over de spitstrook te rijden. Dit omdat vrachtwagens elkaar regelmatig inhalen waardoor er continu geremd en weer opgetrokken moet worden. Dit komt het comfort van de patiënt niet ten goede.
Buiten de al lang bestaande vrijstellingen om is er ik geloof in 2011 een motie geweest waarop door de toenmalig minister van verkeer en waterstaat opdracht heeft gegeven tot een aanpassing in de wet. Dit hield concreet in dat ambulances mogen rijden en stilstaan waar de bemanning dit noodzakelijk acht voor een goede uitvoering van de taak mits dit bijvoorbeeld is voor een comfortabeler vervoer van een patiënt of voor een betere spreiding van de ambulances. Dit is inmiddels doorgevoerd waardoor het sindsdien dus is toegestaan om bijvoorbeeld een busbaan of vluchtstrook te bereiden, zelfs met een b-urgentie en zonder OGS.
Bedenk wel dat een ambulancebemanning altijd een professionele afweging zal maken of men wel of geen gebruik maakt van deze vrijstellingen. Op het moment dat een ambulance dus bijvoorbeeld over de busbaan rijd of een rood kruis negeert zal hier ongetwijfeld een goede reden voor zijn.
Bij een kortdurende actie van het bereiden van een afgesloten spitstrook zal dit vaak zonder OGS gebeuren of alleen met amber. Wanneer er langdurig de noodzaak is om dit te blijven doen zal de rit vaak opgeschaald worden naar een A2 met OGS. Dit is een beslissing die de ambulanceverpleegkundige ten alle tijde kan nemen mits hier een medische noodzaak voor is.
Voor verdere documentatie zie:
http://www.ambulanceblog.nl/doc-voor-de-ach/en dan het document: vrijstellingen voor ambulances zonder OGS