Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275384 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Ik heb al wat gezocht op het forum, maar weet niet helemaal waar ik dit kan vragen...

Dit topic gaat er over of de politie verkeersregels mag overtreden.. Maar gister reed ik op de snelweg, en toen kwam er op de linker rijbaan een ambulance langs zónder optische/geluidssignalen, door het rode kruis... Mag dat? Hij reed mij voorbij, maar ik vond ook niet dat hij heel hard reed. En iets verderop ging hij weer 1 baan naar rechts..

Dus mijn vraag is; Mag een ambulance, zónder optische/geluidssignalen het rode kruis negeren!?


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Nee, dat mag niet


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Maar 't gebeurt wel. Loopt ergens ook een draadje over RVV ontheffing voor ambulances zonder spoed waarin argumenten worden aangevoerd.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Dion link=msg=1291373 date=1408895372
Maar 't gebeurt wel. Loopt ergens ook een draadje over RVV ontheffing voor ambulances zonder spoed waarin argumenten worden aangevoerd.
Bedoel je?
Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook .


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De ambu zal het niet voor niets doen, inderdaad. Er zijn tal van argumenten te bedenken, o.a. te lezen in het gelinkte draadje van Sylvester.
- een postrit waarbij de centralist op voorhand al toestemming heeft gegeven (mogelijk inzet als 2e of 3e wagen?)
- psychiatrie
- pasgeborene
- zoekend naar incident, het incident waarvoor dat baantje afgekruist is? (misschien al weer opgelost en ri PP gereden)
- ambu krijgt net melding dat er even verderop een incident zou zijn
- centralist vraagt om even haast te maken want ze zijn de laatste ''vrije'' wagen in een gebied..
- dronken bestuurder bijhouden en positie door blijven geven aan meldkamer
- Edit: misschien nodig toiletbezoek, of werd het eten koud wat al 4x eerder was opgewarmd en rijden ze van de ene melding naar de andere, wie weet...  >:D

Ga zo maar door. Boetes waarvan niets is terug te vinden, moet de ACH zelf betalen.  Dus die kijkt wel uit.
Tel daarbij op; A1 urgenties die letterlijk om de hoek of een paar hectometerplaatjes verderop zijn; hierbij hoef je je toeters en bellen niet aan te zetten. Dagelijks (vooral 's nachts) worden A1-ritten gereden zonder toeters en bellen, simpelweg omdat het geen nut heeft. Op de snelweg is misschien een uitzondering, altijd blauw, maar dat is persoonlijk.


Willembrw

  • Ex manschap brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Vrijwel alle hulpverlening interesseert me.
Het gaat erom wie welke beslissing neemt maar of een ander deze accepteerd. Ik ben ook boven het geldende snelheidslimiet vanuit Amstedam naar Vianen gereden (met een auto) om de mijn (inmiddels ex) vrouw naar het ziekenhuis te brengen om te bevallen van onze jongste zoon. Iedereen heeft een rede, iedereen heeft een mening over diens gedrag maar weet meeestal niet waarom diegene die beslissing neemt weet bijna niemand.
Ik kan hier eigenlijk beter niets neerzetten, want woorden schieten toch tekort.


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de link van Sylvester even lezen..

Het rode kruis van die baan stond daar omdat het een spitsstrook is. Dus alleen tijdens de spits is die baan open, en buiten de spits staat er een rood kruis.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
In tegenstelling tot eerdere post kan ik melden dat het voor een ambulance wel is toegestaan om over een rijstrook te rijden waar een rood kruis boven hangt ook zonder optische en geluidssignalen.

Bij een A1 rit is het uiteraard toestaan om over een rijstrook te rijden met een rood kruis.
Bij een A2 rit heeft een ambulance vrijstelling van artikel 73 van het RVV.
Ook bij B-vervoer, besteld ambulancevervoer zonder urgentie heeft een ambulance vrijstelling van artikel 73 van het RVV.

In de vrijstelling staat wel specifiek benoemd dat men zich altijd af moet vragen wat de reden is dat er een rood kruis boven de rijstrook hangt. Is dit bijvoorbeeld voor een calamiteit of is het gewoon een afsluiting van de spitstrook buiten de spits.

Er zal niet vaak gebruik gemaakt worden van deze ontheffing maar er zijn zeker redenen te verzinnen waarvoor een ambulancechauffeur een professionele afweging zou maken om (kort durend) een rijstrook te gebruiken waarbij de rijbaan is afsloten door middel van een rood kruis.

Een reden hiervoor kan zijn dat er een patiënt vervoerd word waarbij en geen directe noodzaak is voor het gebruik van OGS om zo snel mogelijk in bijvoorbeeld een ander ziekenhuis te zijn maar waarbij het wel erg van belang is om zo comfortabel en glijdend mogelijk te rijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een oncologisch patiënt met uitzaaiingen waardoor deze patiënt veel pijn ervaart.

Zeker op een snelweg waarbij er maar twee rijstroken beschikbaar zijn wanneer de spitstrook gesloten is kan het praktisch zijn om af en toe een stuk over de spitstrook te rijden. Dit omdat vrachtwagens elkaar regelmatig inhalen waardoor er continu geremd en weer opgetrokken moet worden. Dit komt het comfort van de patiënt niet ten goede.

Buiten de al lang bestaande vrijstellingen om is er ik geloof in 2011 een motie geweest waarop door de toenmalig minister van verkeer en waterstaat opdracht heeft gegeven tot een aanpassing in de wet. Dit hield concreet in dat ambulances mogen rijden en stilstaan waar de bemanning dit noodzakelijk acht voor een goede uitvoering van de taak mits dit bijvoorbeeld is voor een comfortabeler vervoer van een patiënt of voor een betere spreiding van de ambulances. Dit is inmiddels doorgevoerd waardoor het sindsdien dus is toegestaan om bijvoorbeeld een busbaan of vluchtstrook te bereiden, zelfs met een b-urgentie en zonder OGS.

Bedenk wel dat een ambulancebemanning altijd een professionele afweging zal maken of men wel of geen gebruik maakt van deze vrijstellingen. Op het moment dat een ambulance dus bijvoorbeeld over de busbaan rijd of een rood kruis negeert zal hier ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

Bij een kortdurende actie van het bereiden van een afgesloten spitstrook zal dit vaak zonder OGS gebeuren of alleen met amber. Wanneer er langdurig de noodzaak is om dit te blijven doen zal de rit vaak opgeschaald worden naar een A2 met OGS. Dit is een beslissing die de ambulanceverpleegkundige ten alle tijde kan nemen mits hier een medische noodzaak voor is.

Voor verdere documentatie zie: http://www.ambulanceblog.nl/doc-voor-de-ach/
en dan het document: vrijstellingen voor ambulances zonder OGS


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: icare link=msg=1291518 date=1408987641


een busbaan of vluchtstrook te bereiden,
Dat is meer in de werksfeer van HIT  ;D ;D
Je zal, denk ik tenminste, het hebben over berijden...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Aangezien het antwoord nu gegeven is: laten we weer on topic gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.