Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273463 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: Annelinde link=msg=1291461 date=1408960665
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de link van Sylvester even lezen..
Dat kan je wel doen, maar daarin staat precies het tegenoveregstelde van wat de minister zei.   ::)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20102011-2347.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-507.html
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Is er niet een eigen ambulance topic over?


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Ik kom net via Twitter dit (http://www.politie.nl/mobile/nieuws/2014/oktober/1/04-waarom-mag-de-politie-wel-door-rood-rijden.html) politienieuwsbericht tegen, waarin de voor ons bekende ontheffing wordt toegelicht, maar een puntje was nieuw voor mij;
Citaat
Waar de politie geen vrijstelling voor heeft is ‘niet handsfree bellen’. Ook politiemensen dienen gebruik te maken van een handsfreeset.

Staat deze uitzondering in de brancherichtlijn? Voor zover ik weet worden er in de ontheffing van het RVV geen uitzonderingsartikelen genoemd..


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Die uitzondering wordt niet genoemd. De vrijstelling geldt, indien noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak, voor het gehele RVV. Onjuiste voorlichting dus!


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Of het nu onjuist is of niet... laatst zag ik ergens in Venlo een politiebus staan waarvan ik dacht wat staat hij daar raar en erg opvallend. Wat bleek meneer agent had gewoon even de auto netjes opzij gezet om eeb telefoontje af te handelen! Hulde voor deze agent om even het goede voorbeeld te geven!
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Frank. link=msg=1299748 date=1412227757
Die uitzondering wordt niet genoemd. De vrijstelling geldt, indien noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak, voor het gehele RVV. Onjuiste voorlichting dus!
En blijkbaar vind de politieleiding het niet noodzakelijk voor de politietaak en mag het niet.  :)

Heb trouwens wel een 'probleem' met de topic titel. Als je ontheffing hebt overtreed je namelijk niet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: JJ75 link=msg=1299759 date=1412232574
En blijkbaar vind de politieleiding het niet noodzakelijk voor de politietaak en mag het niet.  :)
Maar dat staat dus nergens. Volgens mij is het niet aan de politieleiding om "zomaar" nieuwe regels te verzinnen, als de wetgever wat anders heeft bepaald. Bovendien kan ik het me voorstellen dat het af en toe wel noodzakelijk kan zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Red link=msg=1299761 date=1412232887
Maar dat staat dus nergens. Volgens mij is het niet aan de politieleiding om "zomaar" nieuwe regels te verzinnen, als de wetgever wat anders heeft bepaald. Bovendien kan ik het me voorstellen dat het af en toe wel noodzakelijk kan zijn.
Ik denk ook dat het heel sporadisch noodzakelijk kan zijn. Maar ook dat je als agent ook heel bewust moet afwegen of het niet handsfree bellen echt nodig is. 'Gewoon' belwerk lijkt mij geen goede reden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gebruik maken van mijn ontheffingen doe ik altijd heel bewust. Voor bellen zou dat niet anders zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: Frank. link=msg=1299748 date=1412227757
Die uitzondering wordt niet genoemd. De vrijstelling geldt, indien noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak, voor het gehele RVV. Onjuiste voorlichting dus!
Dacht ik al, bedankt voor de bevestiging  ;)