Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 281021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Citaat van: kaasje link=msg=1299840 date=1412258241
Wat ik me trouwens nog afvraag daarvoor: is er een verschil tussen houden en hebben? Als ik mijn telefoon verplaats van de ene kant van de auto dan heb ik kortstondig de telefoon in de hand, maar om nou te zeggen dat ik in mijn hand hou...

Bij het verplaatsen van de telefoon heb je hem in je hand, en dus ben je strafbaar. Waarom? Omdat je bezig bent met je telefoon let je niet/minder op het verkeer en dat kan mogelijk gevaar opleveren  ;)

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker

Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1299837 date=1412257438
Klopt, er staat alleen nergens dat je niet mag bellen. Je mag helemaal geen mobiele telefoon in je hand houden  ;)

Citaat van: Frank. link=msg=1299845 date=1412260243
Zo is het misschien duidelijker voor je:

De discussie begon over handsfree bellen.
Citaat van: Dion link=msg=1299734 date=1412199248
Ik kom net via Twitter dit (http://www.politie.nl/mobile/nieuws/2014/oktober/1/04-waarom-mag-de-politie-wel-door-rood-rijden.html) politienieuwsbericht tegen, waarin de voor ons bekende ontheffing wordt toegelicht, maar een puntje was nieuw voor mij;
Citaat
Waar de politie geen vrijstelling voor heeft is ‘niet handsfree bellen’. Ook politiemensen dienen gebruik te maken van een handsfreeset.

Staat deze uitzondering in de brancherichtlijn? Voor zover ik weet worden er in de ontheffing van het RVV geen uitzonderingsartikelen genoemd..

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
En die bewering was al ontkracht: het staat nergens vermeld dat we voor alles vrijgesteld zijn, behalve mobiel bellen.

Dinges

• Senior gebruiker
In uitzonderlijke gevallen moet ambu-personeel ook wel eens bellen achter het stuur. Soms zelfs met de politie  :) Sommige dingen wil je niet over de porto hebben, met iemand naast je bijv. En je maat is druk bezig achterin, noem het maar. Uitzonderlijk, maar komt regelmatig voor.
Nou is een ACH vaak al met van alles bezig; MDT scherm, mobilofoon, spiegelen en (ver) vooruit kijken, kijken wat er achterin allemaal gebeurt, familie bijpraten naast je, meldkamer te woord staan etc. Dus dat telefoontje kan er ook nog wel bij. Uiteraard geen privetelefoontjes etc.

Verboden? Ja. Soms noodzakelijk? Ja.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Als je de tatu maar aan hebt. Dan zijn jullie ook vrijgestels van het RVV  :P
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Joost

• Forum gebruiker
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Citaat van: DiNozzo link=msg=1299913 date=1412279152
Als je de tatu maar aan hebt. Dan zijn jullie ook vrijgestels van het RVV  :P
En dat gebeurd dus niet altijd, een bus inhalen op een busbaan bij een doorgetrokken streep zonder ta tu! gebeurd dagelijks!
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Onder A2 heeft de ambulance een vrijstelling voor heel veel RVV regels waaronder busbanen. Of de doorgetrokken streep er bij hoort weet ik zo even niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

guest8310

• Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1299952 date=1412303139
Onder A2 heeft de ambulance een vrijstelling voor heel veel RVV regels waaronder busbanen. Of de doorgetrokken streep er bij hoort weet ik zo even niet.
Ja

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Citaat van: DiNozzo link=msg=1299952 date=1412303139

Is dat zo? Ik dacht dat dit alleen lokaal geregeld was. Kun je hier een bron voor geven, ben wel benieuwd!  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Ik kon dat ook niet vinden. Ik denk inderdaad dat dit lokaal geregeld is, zoals in Amsterdam met de ontheffing op het voorruit.
Ik kan mij niet voorstellen dat je onder A2 langs de file over de vluchtstrook mag.