Het gaat er toch "gewoon" om dat je verwijtbaar hebt gehandeld met als direct gevolg extra gevaarzetting? Dit proberen te vereenvoudigen tot "bewust" of "onbewust" gedrag lijkt mij geen recht te doen aan de vele (juridische) nuances die hierbij een rol spelen.
(Dit is gebaseerd op de diverse discussies op dit forum over artikel 5, ik ben natuurlijk een leek)
Maar als we dat dan toch proberen te doen, zou ik zeggen dat het voornamelijk gaat om de vraag of iemand /zij zich bewust
hoort te zijn van bepaald wel/niet handelen of de gevolgen daarvan. En dus niet zo zeer of iemand zich daarvan bewust
is.
Ben ik niet met je eens. Toen ik nog een lange reistijd van en naar het werk had ben ik ook wel eens topfit in de auto gestapt om er halverwege achter te komem dat je een stukje over de middellijn rijdt. Nooit bemerkt en nooit aan zien komen.
Maar dat is toch ook de nuance?
Uiteindelijk gaat het er niet om hoe je je voelt, maar of je kan verwachten dat je minder oplettend bent/wordt? Iemand kan zeggen na een zware, lange nacht dienst: "ik voel me nog topfit" , of na een goede nachtrust. Toch een verschil voor de vraag of die personen kunnen verwachten dat ze minder oplettend zijn....