Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273736 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1313644 date=1418301845
Een berger die, met een file op 5 banen A4, met oranje epilepsieverlichting op de vluchtstrook doorknalt en bij afrit Nieuw-Vennep de reclame uitzet en netjes in de rij voor de stoplichten stilstaat en tijd voor een peukje draaien achter het stuur, dáár kan ik me nou aan ergeren.
Niet dat het nut heeft.
De noodzaak tot het spelen met de regels zie ik bij deze beroepsgroep niet aanwezig zoals ik die wel kan zien bij de politie en andere blauwlicht gebruikers.

Gisterochtend coentunnelweg richting utrecht / den haag, een mooie ambu van VZA internationaal met de alarmlichtjes over de vluchtstrook de file voorbij rijdende, even verder weer de rijbaan op want daar reed het weer redelijk om bij de afrit WFC het kunstje te herhalen. Hoe kweek je begrip voor voertuigen met blauw blauw, op die manier m.i. in elk geval niet.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Citaat van: Red link=msg=1313580 date=1418277301
Voorop gesteld:
Het overmatig en onnodig gebruik van puntjes is behoorlijk irritant.

Daarnaast past je bijdrage precies binnen het kader van de vele klagers die niet weten wat zich afspeelt in een politieauto. Je trekt dan ook een onnozele conclusie: "Wachten duurde klaarblijkelijk te lang."

Ik heb het al vaak zat meegemaakt dat ik de ene seconde een prio 1 kreeg, om 100 meter verder te horen dat het een prio 3 wordt. Of dat het onder controle is, of dat de melding helemaal komt te vervallen. Als je niet weet wat de situatie is, spreek je er dan ook niet over uit.

Ik vertel een bakker ook niet hoe lang hij zijn brood moet bakken, ga er dus maar gewoon vanuit dat de optische en geluidssignalen alleen aan gaan als het nodig is, en dat ze er weer af gaan als het niet meer nodig is. En ja, dat kan soms binnen 100 meter, of 1 kruising gebeuren.

Red

Even voor de duidelijkheid Red...of ik nou wel of geen puntjes gebruik is aan mij neem ik aan? Ik gebruik correcte taal en hou mij aan de forumregels. Dat is punt 1. Punt 2 is dat jij er vanuit gaat dat ik niet weet wat er wel of niet plaatsvindt in een dienstauto. Dat weet ik wel. Ook weet ik net zo goed als jij dat er echt wel zo nu en dan licht en bellen aan gaat terwijl er niks op dat moment speelt. Doe ik daar ingewikkeld over? Nee. Waar ik wel pissig om kan worden is hypocriet geklets. Ik heb me op dit forum nog nooit zo uitgelaten als nu, maar jouw vooringenomen reactie dwingt mij daartoe.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: thetwin84 link=msg=1313601 date=1418288257
En als er gewoon een politiewagen achter mij staat in de rij voor het stoplicht...

Terwijl ik eigenlijk door oranje rijd kijk ik in me achteruitkijkspiegel en zie ik de agent door rood knallen. En blijft netjes achter mij rijden en bij de volgende punt zie ik hem de busbaan opgaan opweg naar... (geen idee) Vond het wel apart.
Misschien wilden ze je naar aanleiding van het door oranje rijden even volgen om te zien of je er vervolgens ook nog haast hebt en te hard rijd?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
@JJ75,

Dat zou idd een reden kunnen zijn maar dat zou niet verklaren dat hij daarna de busbaan opschiet om zijn weg te vervolgen. Ook zat er maar 1 politieagent in en ik vraag mij dan af of deze agent het stopbord en of volgen mag aanzetten...

Voor zover ik weet moet men toch bij staandehouding met zijn tweeën zijn?

Dus ik heb geen idee aangezien ik al door oranje reed moest het voor hem al rood zijn geweest.

En dat er mogelijkheden zijn dat ze misschien een melding hebben of niet en of ze nou ook eens mis(ge)bruik maken van hun vrijstelling moeten ze zelf weten. Want iedere beroepsgroep heeft wel zijn ding... lig er echt niet wakker van.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • AVP
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1313657 date=1418304687
Gisterochtend coentunnelweg richting utrecht / den haag, een mooie ambu van VZA internationaal met de alarmlichtjes over de vluchtstrook de file voorbij rijdende, even verder weer de rijbaan op want daar reed het weer redelijk om bij de afrit WFC het kunstje te herhalen. Hoe kweek je begrip voor voertuigen met blauw blauw, op die manier m.i. in elk geval niet.

http://www.verkeersnet.nl/8334/ambulances-ook-zonder-patient-over-de-vluchtstrook/


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1313657 date=1418304687
Gisterochtend coentunnelweg richting utrecht / den haag, een mooie ambu van VZA internationaal met de alarmlichtjes over de vluchtstrook de file voorbij rijdende, even verder weer de rijbaan op want daar reed het weer redelijk om bij de afrit WFC het kunstje te herhalen. Hoe kweek je begrip voor voertuigen met blauw blauw, op die manier m.i. in elk geval niet.
Volgens mij is er voldoende discussie geweest waaruit blijkt dat dit gewoon mag. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50602

Citaat van: DKAG link=msg=1313659 date=1418305241
Red

Even voor de duidelijkheid Red...of ik nou wel of geen puntjes gebruik is aan mij neem ik aan? Ik gebruik correcte taal en hou mij aan de forumregels.
Ik beweer ook nergens dat je dat niet doet, het leest alleen irritant. En volgens mij zijn we volwassen genoeg om elkaar daar op te mogen aanspreken als normale mensen. Overigens is het overmatig gebruik van puntjes niet gebruikelijk in de Nederlandse taal. Maar goed, on topic:

Citaat van: DKAG link=msg=1313659 date=1418305241
Dat is punt 1. Punt 2 is dat jij er vanuit gaat dat ik niet weet wat er wel of niet plaatsvindt in een dienstauto. Dat weet ik wel. Ook weet ik net zo goed als jij dat er echt wel zo nu en dan licht en bellen aan gaat terwijl er niks op dat moment speelt. Doe ik daar ingewikkeld over? Nee. Waar ik wel pissig om kan worden is hypocriet geklets. Ik heb me op dit forum nog nooit zo uitgelaten als nu, maar jouw vooringenomen reactie dwingt mij daartoe.
Dan weet je het wel. Heel knap. Begrijp ik daaruit dat je ook bij de politie werkt? Dat kan ik namelijk nergens terug vinden. Ik had inderdaad beter kunnen schrijven: Je weet niet wat zich afspeelt in die dienstauto. Tenzij je zelf ook in een dienstauto zat en meeluisterde naar het portofoonverkeer of in het bezit bent van een telepathische gave waardoor je het ook meekrijgt heb je geen idee wat zich in die auto afspeelt en waarom de sirenes gebruikt worden in deze situatie.

Verder vind ik het fijn dat je mijn reactie afdoet als vooringenomen en hypocriet geklets. Dat is inderdaad de volwassen wijze van discussiëren die mij bevalt... (3 puntjes ja) Ik heb nog nooit meegemaakt in al mijn jaren bij de politie dat een collega onterecht gebruik maakte van de sirenes. Als het al voorkomt dan is het zeer, maar dan ook zeer incidenteel. Overigens zal ik nergens ontkennen dat het voor zal komen. Iedere organisatie heeft lieden die de grens opzoeken en er overheen gaan, maar waar jij het hebt over zo nu en dan, durf ik te stellen dat het echt zelden zal voorkomen.

Sterker nog, het onterecht gebruiken van, kan gewoon een onderzoek opleveren van bureau integriteit en een disciplinaire straf. Ik denk dat er weinig collega's zijn die dat er voor over hebben.

De tijd dat er nog met toeters en bellen patat werd gehaald is inmiddels toch echt wel voorbij mensen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: thetwin84 link=msg=1313671 date=1418306346
Ook zat er maar 1 politieagent in en ik vraag mij dan af of deze agent het stopbord en of volgen mag aanzetten...

Voor zover ik weet moet men toch bij staandehouding met zijn tweeën zijn?
Ja dat mag hij doen, en nee ze hoeven niet met zijn tweeën te zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: thetwin84 link=msg=1313671 date=1418306346
@JJ75,

Dat zou idd een reden kunnen zijn maar dat zou niet verklaren dat hij daarna de busbaan opschiet om zijn weg te vervolgen.
Ook zat er maar 1 politieagent in en ik vraag mij dan af of deze agent het stopbord en of volgen mag aanzetten...
Voor zover ik weet moet men toch bij staandehouding met zijn tweeën zijn?


Dan weet je dat toch echt verkeerd. Toevallig kwam er gisteren nog een tweet voorbij omdat iemand precies het zelfde dacht.

Joost @jowopi
Zojuist discussie gehad met vrouw over "of ik wel een bekeuring mocht geven als ik alleen was". Antwoord: "Ja, dat mag.". #Politie
17:01 uur · 10 Dec 2014 · Twitter for iPhone
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: apoo link=msg=1313672 date=1418306398
http://www.verkeersnet.nl/8334/ambulances-ook-zonder-patient-over-de-vluchtstrook/

Das nou jammer aangezien de bewuste ambulance zich niet volgens de vrijstelling van RWS gebruik maakte van de vluchtstrook.
In de beschikking (overigens afgegeven op 3-11-2014) spreekt men namelijk over het feit dat er in voorkomende gevallen gebruik gemaakt dient te worden van een oranje zwaailamp en bij  mijn weten zijn gevarenlichten (alarmlichten) nog steeds geen zwaailampen !!
Amber was ook niet op het voertuig gemonteerd derhalve kon het voertuig dus niet voldoen aan de beschikking en mocht dus geen gebruik maken van de vluchtstrook.
Wat de minister vind moet ze inleveren bij het politieburo, alleen de beschikking is rechtsgeldig.

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/94/6153/vrijstelling-voor-ambulance-en-brandweer-van-bepalingen-rvv-1990-bij-niet-dringende-taak.html
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Citaat van: Red link=msg=1313678 date=1418307109
Volgens mij is er voldoende discussie geweest waaruit blijkt dat dit gewoon mag. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50602
Ik beweer ook nergens dat je dat niet doet, het leest alleen irritant.

[...]
De tijd dat er nog met toeters en bellen patat werd gehaald is inmiddels toch echt wel voorbij mensen.

Dank je voor je tegenbericht.