Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273737 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: thetwin84 link=msg=1313671 date=1418306346
Dat zou idd een reden kunnen zijn maar dat zou niet verklaren dat hij daarna de busbaan opschiet om zijn weg te vervolgen. Ook zat er maar 1 politieagent in en ik vraag mij dan af of deze agent het stopbord en of volgen mag aanzetten...

Voor zover ik weet moet men toch bij staandehouding met zijn tweeën zijn?
Zou toch knap lastig werken zijn voor oa motorrijders en wijkagenten aangezien die bijna altijd solo rijden.

Citaat
En dat er mogelijkheden zijn dat ze misschien een melding hebben of niet en of ze nou ook eens mis(ge)bruik maken van hun vrijstelling moeten ze zelf weten. Want iedere beroepsgroep heeft wel zijn ding... lig er echt niet wakker van.

Blijkbaar wel genoeg om hier over te klagen. Ik heb zelf nog nooit in twijfel gezeten of die ambulance over de vluchtstrook mocht, of dat wel een A1 rit was. Of dat vervoer van DJI dat ineens de file uit kwam etc.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1313657 date=1418304687
Gisterochtend coentunnelweg richting utrecht / den haag, een mooie ambu van VZA internationaal met de alarmlichtjes over de vluchtstrook de file voorbij rijdende, even verder weer de rijbaan op want daar reed het weer redelijk om bij de afrit WFC het kunstje te herhalen. Hoe kweek je begrip voor voertuigen met blauw blauw, op die manier m.i. in elk geval niet.

Dat begrip komt er nou eenmaal niet bij een bepaalde groep mensen. Mensen die naar hun voorhoofd wijzen, toeteren, stuiteren en vloeken achter het stuur, omdat een ambu stukjes vluchtstrook meepakt. Voor je auto springen om hun ongenoegen te uiten, je aanspreken op je parkeergedrag, toeteren in de straat als je aan het reanimeren bent, hun ongenoegen komen uiten op internetfora en op social media, enzovoorts enzovoorts. Deze (gelukkig) kleine groep holbewoners zul je altijd hebben, in iedere generatie.
Hier helpen geen campagnes tegen, pas als ze zelf met een noodhulpvraag worden geconfronteerd, gaan vaak de oogjes open. Want o wee als men dan te lang heeft moeten wachten op politie en/of ambu..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: DKAG link=msg=1313683 date=1418307697
Dank je voor je tegenbericht.
Ik begrijp dat je geen antwoord meer wil geven op de vraag of je ook binnen de politieorganisatie werkzaam bent?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1313682 date=1418307559
Das nou jammer aangezien de bewuste ambulance zich niet volgens de vrijstelling van RWS gebruik maakte van de vluchtstrook.
In de beschikking (overigens afgegeven op 3-11-2014) spreekt men namelijk over het feit dat er in voorkomende gevallen gebruik gemaakt dient te worden van een oranje zwaailamp en bij  mijn weten zijn gevarenlichten (alarmlichten) nog steeds geen zwaailampen !!
Amber was ook niet op het voertuig gemonteerd derhalve kon het voertuig dus niet voldoen aan de beschikking en mocht dus geen gebruik maken van de vluchtstrook.
Wat de minister vind moet ze inleveren bij het politieburo, alleen de beschikking is rechtsgeldig.

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/94/6153/vrijstelling-voor-ambulance-en-brandweer-van-bepalingen-rvv-1990-bij-niet-dringende-taak.html

Ik lees in de beschikking dat we alleen amber hoeven te voeren bij risicovolle situaties. M.a.w. mogen we bij prio 2 nu over busbaan en vluchtstrook én zonder blauw/oranje zwaailicht...
Maar dat is hier verder off-topic want er worden nu immers geen verkeersregels (meer) overtreden  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: SimonSt link=msg=1313698 date=1418311725
Ik lees in de beschikking dat we alleen amber hoeven te voeren bij risicovolle situaties. M.a.w. mogen we bij prio 2 nu over busbaan en vluchtstrook én zonder blauw/oranje zwaailicht...
Maar dat is hier verder off-topic want er worden nu immers geen verkeersregels (meer) overtreden  ;)
Tja
Citaat
als het gebruik van de vrijstelling gevaar of hinder voor overige verkeersdeelnemers kan veroorzaken, dient het oranje zwaailicht als genoemd in de regeling optische en geluidsignalen 2009 te worden gevoerd
Dus het rijden over een vluchtstrook tbv het snel weer inzetbaar zijn mag gewoon zonder het gebruik maken van... ::)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: SimonSt link=msg=1313698 date=1418311725
Ik lees in de beschikking dat we alleen amber hoeven te voeren bij risicovolle situaties. M.a.w. mogen we bij prio 2 nu over busbaan en vluchtstrook én zonder blauw/oranje zwaailicht...
Maar dat is hier verder off-topic want er worden nu immers geen verkeersregels (meer) overtreden  ;)

En rijden over een vluchtstrook is geen gevaarlijke situatie...?
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1313700 date=1418312566
En rijden over een vluchtstrook is geen gevaarlijke situatie...?
Wel dan?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
In een file niet als je met normale snelheid passeert.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Citaat van: Red link=msg=1313696 date=1418311544
Ik begrijp dat je geen antwoord meer wil geven op de vraag of je ook binnen de politieorganisatie werkzaam bent?

Nee. Ik werk niet binnen de Nationale Politie.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Peter71 link=msg=1313701 date=1418312672
Wel dan?
Rijden over de vluchtstrook is inderdaad niet zonder gevaar, zie de diverse topics hier op dit forum.
Citaat van: jelte link=msg=1313704 date=1418312822
In een file niet als je met normale snelheid passeert.
Juist dan is het wel gevaarlijk, je moet eens kijken hoeveel mensen zich bewegen als een slang op hun rijstrook en over de rijstroken heen. Het "kijk" gedrag zorgt ervoor dat mensen op de vluchtstrook terecht komen.
Citaat
als het gebruik van de vrijstelling gevaar of hinder voor overige verkeersdeelnemers kan veroorzaken, dient het oranje zwaailicht als genoemd in de regeling optische en geluidsignalen 2009 te worden gevoerd
Gevaar heb ik het al over gehad, hinder dat veroorzaak je zeker want je wilt ook nog een keer weer invoegen denk ik zo.

Wat mij tegenstaat is dat deze regels zijn bedacht om ook zichtbaarder te zijn voor de eigen veiligheid en dat ook hulpverleners de regels maar liever nemen zoals dat ze het zelf uit leggen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.