Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 273735 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HIT link=msg=1313739 date=1418322057
Rijden over de vluchtstrook is inderdaad niet zonder gevaar, zie de diverse topics hier op dit forum.Juist dan is het wel gevaarlijk, je moet eens kijken hoeveel mensen zich bewegen als een slang op hun rijstrook en over de rijstroken heen. Het "kijk" gedrag zorgt ervoor dat mensen op de vluchtstrook terecht komen.Gevaar heb ik het al over gehad, hinder dat veroorzaak je zeker want je wilt ook nog een keer weer invoegen denk ik zo.

Wat mij tegenstaat is dat deze regels zijn bedacht om ook zichtbaarder te zijn voor de eigen veiligheid en dat ook hulpverleners de regels maar liever nemen zoals dat ze het zelf uit leggen.
Laten we duidelijk zijn dat het voeren van een oranje zwaailicht ook niets toe zal voegen, zeker niet als je bedenkt dat het voeren van blauw soms al voor mensen lastig te snappen valt. En ik denk dan ook dat we het niet spannender moeten maken dan het eigenlijk is. ::)


Attietattie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Citaat van: Peter71 link=msg=1313701 date=1418312672
Wel dan?
Als je ergens een onderbord ziet met 'bus op vluchtstrook' hangt er altijd een J37 boven (gevaar), dus volgens de wegbeheerder wel ja.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1313689 date=1418309476
Ik heb zelf nog nooit in twijfel gezeten of die ambulance over de vluchtstrook mocht, of dat wel een A1 rit was.
Ik wel. Niet dat mijn twijfel ter zake doet, maar dat is een andere discussie.
Als ZIJ het al niet snappen...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: DKAG link=msg=1313659 date=1418305241
Ook weet ik net zo goed als jij dat er echt wel zo nu en dan licht en bellen aan gaat terwijl er niks op dat moment speelt. Doe ik daar ingewikkeld over?

Ik heb dan geen 30 jaar ervaring, maar ik heb nog NOOIT meegemaakt dat OGS aanging op het moment dat we geen melding hebben (kinderfeestjes daargelaten), ik zou mijn collega daar ook echt op aanspreken als het wel gebeurt. Laat staan als dit gebeurt omdat we geen zin hebben om te wachten  :-\.
Het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren, maar die gevallen zijn zo minimaal en dus echt een uitzondering. Zoals al eerder vermeld zet je daarbij behoorlijk wat op het spel, een intern onderzoek zal zeker het gevolg zijn als het uit komt. Bovendien wordt dit keurig geregistreerd door de blackbox van de voertuigen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Peter71 link=msg=1313750 date=1418322668
Laten we duidelijk zijn dat het voeren van een oranje zwaailicht ook niets toe zal voegen, zeker niet als je bedenkt dat het voeren van blauw soms al voor mensen lastig te snappen valt. En ik denk dan ook dat we het niet spannender moeten maken dan het eigenlijk is. ::)
Jij redeneert vanuit de wet, ik redeneer vanuit zichtbaarheid. Ik heb het niet over de bevoegdheid, ik heb het over de persoonlijke veiligheid.

Ik ben het helemaal met je eens dat de mensen niet veel meer snappen op de weg, maar als  je als hulpverlener dan redeneert dat het toch niet helpt en dus niet doet hoe kun je dan verwachtten dat mensen het wel gaan snappen?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
De discussie over het rijden op de vluchtstrook is hier offtopic. Gelieve bij het onderwerp te blijven.

bvd.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Uit het archief van Leo de Haas:
https://www.youtube.com/watch?v=ubciNT1hEGQ


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
godzijdank! het filmpje heeft een stop-knop. Allemachtig! We gaan het Nederlandse volk even uitleggen wat nou precies de vrijstelling is van de Nederlandse Politie. Leo ik heb nieuws voor je: dat verandert elk jaar, elke maand, elke week en elke dag bij elke melding. Want als het móet heb ik overal vrijstelling voor! Maar als het niet moet, tuf ik lekker kilometer na kilometer over het asfalt, lekker zinloos rondjes rijden  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Te vroeg op de stopknop gedrukt? Dat zeggen ze toch!
Ze probeerden d.m.v. dit filmpje om Jan met de Pet bij te brengen waarom de politie dat allemaal mag.
Citaat van: moppersmurf link=msg=1314678 date=1418685882
dat verandert elk jaar, elke maand, elke week en elke dag bij elke melding.
Nou en? Je doet je naam nu wel erg veel eer aan  98uiye


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Bert65 link=msg=1314680 date=1418686699
Te vroeg op de stopknop gedrukt? Dat zeggen ze toch!
Ze probeerden d.m.v. dit filmpje om Jan met de Pet bij te brengen waarom de politie dat allemaal mag. Nou en? Je doet je naam nu wel erg veel eer aan  98uiye
Waarom moet je proberen (!) Jan met de Pet bij te brengen wat de politie allemaal mag? Waarom leer je niet wat Jan met de Pet niet en wel mag. Dat maakt het verhaal een stuk eenvoudiger. Dan leertt Jan met de Pet namelijk naar zich zelf te kijken en niet naar een ander. Het is namelijk wel heel makkelijk om een ander de schuld te geven, mede omdat het ons met de paplepel wordt ingegoten (kijk maar naar dit filmpje) maar kritiek hebben op jezelf, over je eigen schouder kijken om te zien wat voor teringzooi je achter gelaten hebt..... dat doe we niet. Is niet jouw probleem, een ander ruimt het wel op.

Aangenaam Jan met de Pet: ik ben Moppersmurf.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Gast

  • Gast
Helaas een utopie, hoe wenselijk het ook zou zijn Moppersmurf! Het zit niet in onze (Nederlandse) volksaard, noch in enig deel van onze collectieve opvoeding, om eerlijk en oprecht te kijken naar onszelf. Dit is niet alleen té moeilijk maar ook té confronterend. IK doe niks fout, DE ANDER doet het fout, ergo, ik ben onfeilbaar en mag de ander dus altijd voor verrotte vis uitschelden. Zie daar de kern van de Nederlander, op de weg, in de wijk, op straat. Het verkeer, de auto, is (durf ik te beweren) voor 70% van de weggebruikers een compensatie-tool voor alle verdriet, tekortkomingen en frustraties in het leven buiten die veilige Kooi van Faraday op 4 wielen, waarin men zich een God On the Road, veilig en onaantastbaar waant, van waaruit met opgestoken vinger en boze blikken de andere asfalt-vaarders beoordeeld en veroordeeld worden. Iedereen is een hufter en klootzak, behálve de ik-persoon, de Jan met de pet.

Opvoeding, na het 15e levensjaar totaal nutteloos behalve voor degenen die nog willen leren en willen inzien, durven te kijken naar zichzelf. Waarom überhaupt nog proberen om iemand, een groep, bij te brengen wat de politie allemaal wél mag als de diepgewortelde overtuiging van het gros van deze lui tóch is dat zij onfeilbaar zijn en zij hetzelfde mogen (of meer) als de politie?
Nee, dat stadium zijn we allang voorbij, de goegemeente opvoeden en te wijzen op de eigen verantwoordelijkheden, rechten en plichten, beperkingen.

De gemiddelde Nederlander (voor zover dit wel of geen rijbewijs heeft) zal je de volgende respons geven "wie denk JIJ wel niet dat JIJ bent om MIJ (vul in: te wijzen op mijn fouten / iets te zeggen van mijn gedrag / überhaupt aan te spreken) op het moment dat jij vanuit een wellicht goed hart en zuivere overtuiging iemand een goedbedoelde tip of opmerking wilt meegeven.
Sleep well.