Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 269696 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Ik ben het helemaal met je eens.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1314682 date=1418688060
Helaas een utopie....
Sleep well.

Als je een meisje was geweest had ik je gezoent, ten huwelijk gevraagd en kindjes laten baren. Verdomd als het niet waar is: iemand die het snapt ;D

kusjes!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Gast

  • Gast
Citaat van: moppersmurf link=msg=1316923 date=1419461263
iemand die het snapt ;D
kusjes!

Dat gevoel van herkenning had ik al langer, ouwe woordelijke mopperaar met immer een kern van waarheid erin welke hij poogt aan anderen te laten gloren aan hun horizon van onvermogen om uit de kudde te ontstijgen en meer te zien dan hun oogkleppen toelaten!

kusje terug  ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
LOL.... ik heb bewondering voor mopper.... ik ben allang gestopt met uitleggen. Soms probeer ik het nog... tegen beter weten in.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
mmmmm meestal bewaar ik dit soort opmerkingen tot de maandagochtend maar aangezien het een zwaar weekend is geweest (vrouw en kinderen zijn thuis geweest , je kent het wel. )......


Ik voel een trio aankomen maar ik weet alleen nog niet wat de verhoudingen gaan worden: een smurf v.s. een grizz of een caprice? ........wie zal het zwaarste wapen hebben? ?????????

(een ps. voor grizz: sinds wanneer leg ik iets uit?  >:D ;) )
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Was het ook niet zo, dat rijden met OGS vrijstelling geeft van alle verkeersregels BEHALVE artikel 5?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ja. Met of zonder OGS (dat maakt n.l. niet uit) heeft een politieambtenaar waar nodig vrijstelling van het RVV. Niet de WVW.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: batoutofhell link=msg=1336103 date=1425923730
Was het ook niet zo, dat rijden met OGS vrijstelling geeft van alle verkeersregels BEHALVE artikel 5?
Deze opmerking lees en hoor ik vaker, en is een verwarring tussen twee verschillende wetten.
De politieambtenaar heeft voor de uitoefening van de politietaak vrijstelling van het gehele RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens). Dus óók van artikel 5 RVV.
De verwarring ontstaat door de algemene opvatting dat waar artikel 5 wordt gezegd, artikel 5 uit de WVW (Wegenverkeerswet) wordt bedoeld.

Aangezien de vrijstelling alleen geldt voor het RVV en niet voor de WVV, wordt er vaak gewezen op de inhoud van artikel 5 WVW, het verbod om gevaar of hinder te veroorzaken. Vandaar dat er regelmatig ten onrechte wordt gedacht dat we geen vrijstelling zouden hebben van artikel 5 RVV, wat nogal vreemd zou zijn aangezien dat gaat over de plaats op de weg van fietsers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: Dion link=msg=1336175 date=1425974700
Deze opmerking lees en hoor ik vaker, en is een verwarring tussen twee verschillende wetten.
De politieambtenaar heeft voor de uitoefening van de politietaak vrijstelling van het gehele RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens). Dus óók van artikel 5 RVV.
De verwarring ontstaat door de algemene opvatting dat waar artikel 5 wordt gezegd, artikel 5 uit de WVW (Wegenverkeerswet) wordt bedoeld.

Aangezien de vrijstelling alleen geldt voor het RVV en niet voor de WVV, wordt er vaak gewezen op de inhoud van artikel 5 WVW, het verbod om gevaar of hinder te veroorzaken. Vandaar dat er regelmatig ten onrechte wordt gedacht dat we geen vrijstelling zouden hebben van artikel 5 RVV, wat nogal vreemd zou zijn aangezien dat gaat over de plaats op de weg van fietsers.

DAT wist nou weer niet. Al is het soms niet duidelijk waar ze het over hebben.  
Wel RVV dus en WVW art 5.   Gesnopen!  O0


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Citaat van: batoutofhell link=msg=1336308 date=1426008085

Wel RVV dus en WVW art 5.   Gesnopen!  O0

nee :P, juist geen vrijstelling van WVW art 5.

Ik citeer uit brancherichtlijn (sorry):
Citaat
Het gebruik van de optische en geluidssignalen rechtvaardigt
niet dat het overige verkeer in gevaar wordt of kan worden gebracht of onnodig wordt
gehinderd (artikel 5 Wegenverkeerswet 1994)