Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 269695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Ik vraag mij af.. in de brancherichtlijn staat (volgens mij) dat er altijd bij het voeren van OGS toestemming gevraagd moet worden aan de meldkamer, en als men dat niet doet door de meldkamer verzocht wordt de boel uit te schakelen.

Is dat dan ook in dit soort situaties? Als je 'even' de optische signalen aanzet om een auto veilig aan de kant te zetten? Of, zoals in een vorig filmpje te zien was, dat agenten de bestuurder van een scooter kenbaar wilde maken dat ze achter hem zaten dmv OGS?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: LSPD link=msg=1336344 date=1426016917
Ik vraag mij af.. in de brancherichtlijn staat (volgens mij) dat er altijd bij het voeren van OGS toestemming gevraagd moet worden aan de meldkamer, en als men dat niet doet door de meldkamer verzocht wordt de boel uit te schakelen.

Is dat dan ook in dit soort situaties? Als je 'even' de optische signalen aanzet om een auto veilig aan de kant te zetten? Of, zoals in een vorig filmpje te zien was, dat agenten de bestuurder van een scooter kenbaar wilde maken dat ze achter hem zaten dmv OGS?
Voor het gebruik van alleen optische signalen is geen toestemming nodig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: LSPD link=msg=1336329 date=1426011792
nee :P, juist geen vrijstelling van WVW art 5.

Ik citeer uit brancherichtlijn (sorry):
Akkoord. Maar wie brengt wie in gevaar? Als....




Weet je wat ik altijd zeg? Achteraf is een koe in de kont kijken.



Moet je dus niet doen! Bedenk vooraf wat de gevolgen kunnen zijn, dat scheelt een hoop geld en moeite (en in geval van bovenstaand plaatje een hoop stank  ;D). Niet voor niks dat ze eeuwen geleden zo'n mooi spreekwoord hebben uitgevonden: bezint eer ge begint. Tegenwoordig doet helaas niemand dat meer en roept men het liefst achteraf: "Maar jij..../ Dat wist ik niet.../ Maar ik was..../ Het is maar héél even..... bla bla bla"

Beetje te laat. In mijn geval: 9mm doet ook maar héél even over ....en die gevolgen wil niemand dragen.

Wederom ben ik misschien een beetje cru of wellicht Grand cru, draaf ik door. Limma Bravo. Het excuus is hetzelfde, alleen de gevolgen zijn heel anders. Maar wat hetzelfde blijft? Een slachtoffer voelt zich op de tenen getrapt en de dader haalt zijn schouders op. En nu even in de spiegel kijken  O0

Voorkomt een hoop shit. Letterlijk en figuurlijk.

Ik had priester moeten worden  >:D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: LSPD link=msg=1336329 date=1426011792
nee :P, juist geen vrijstelling van WVW art 5.


Precies! Dus ook niet hinderlijk je dienstwagen op de rijbaan laten staan zodat het verkeer er niet meer langs kan.
Zelfs al heb je optische en geluidssignalen aan: je mag WVW5 niet overtreden. Muldertje R395 voor 140 euro.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: feitelijk link=msg=1336402 date=1426055706
Precies! Dus ook niet hinderlijk je dienstwagen op de rijbaan laten staan zodat het verkeer er niet meer langs kan.
Zelfs al heb je optische en geluidssignalen aan: je mag WVW5 niet overtreden. Muldertje R395 voor 140 euro.
Misschien dat het wat verder gaat dan het RVV, maar we hebben gelukkig ook nog strafuitsluitings- en rechtvaardigheidsgronden in Nederland.  ;)


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Oh ja, je bedoelt de strafuitsluitingsgronden in het Strafrecht artikelen 40 tot en met 43.
En waarom denk je dat ik opmerkte dat het een Mulderovertreding was?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Klopt, de artikelen uit het strafrecht zijn inderdaad niet van toepassing.
Hoe zit het dan met AWB artikel 5:5?


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Uit de memorie van toelichting daarop:
Citaat
een geval waarin de pleger van een met een bestuurlijke boete gesanctioneerde overtreding zich op noodweer zou kunnen beroepen, is niet goed voorstelbaar. Wel voorstelbaar zijn gevallen waarin de pleger van een dergelijke overtreding zich zou kunnen beroepen op overmacht, een wettelijk voorschrift of een ambtelijk bevel.

Overmacht kan dus weldegelijk, maar is dat het als je wagen opzettelijk zo neerzet dat je de weg blokkeert?



Overigens hoop ik wel dat jullie het ondanks de strafbaarheid blijven doen!  O0
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Citaat van: LSPD link=msg=1336344 date=1426016917
Ik vraag mij af.. in de brancherichtlijn staat (volgens mij) dat er altijd bij het voeren van OGS toestemming gevraagd moet worden aan de meldkamer, en als men dat niet doet door de meldkamer verzocht wordt de boel uit te schakelen.

Is dat dan ook in dit soort situaties? Als je 'even' de optische signalen aanzet om een auto veilig aan de kant te zetten? Of, zoals in een vorig filmpje te zien was, dat agenten de bestuurder van een scooter kenbaar wilde maken dat ze achter hem zaten dmv OGS?
...... Van de verplichting tot melding vooraf aan de meldkamer zijn vrijgesteld: arrestatieteams,
observatieteams, eenheden belast met persoonsbeveiliging en eenheden belast met
[on]opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.......

Bron: Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie, 29 maart 2011
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: schuimer link=msg=1336466 date=1426077975
...... Van de verplichting tot melding vooraf aan de meldkamer zijn vrijgesteld: arrestatieteams,
observatieteams, eenheden belast met persoonsbeveiliging en eenheden belast met
[on]opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.......
Je moet even de nieuwe brancherichtlijn doorlezen. ;) Die staat op intranet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.