Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275833 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: Red link=msg=1341331 date=1428066028
Als je de meting links onder in het scherm bedoelt, ik kan nogmaals niet verifiëren dat die meting van de politieauto is. Ik werk niet met metingsapparatuur van burgers omdat ik de betrouwbaarheid daarvan niet kan controleren.
Ja dat kun je wel, je kan immers zien wanneer en waar de auto de verschillende punten passeert.

Maar goed, het is weer duidelijk.  ::)
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1341706 date=1428253440
Ik vind het eigenlijk zelfs bijzonder om te zien dat een rechter kan oordelen dat iets niet geld als een "bijzondere omstandigheid" als nergens staat wat er gerekend mag worden onder deze bijzondere omstandigheden.

Maar als er sprake is van een "bijzondere omstandigheid" dan bestaat er dus ook een "normale omstandigheid".
Volgens de redenatie van de rechter lijkt mij wel omschreven wat een "normale omstandigheid" is. Ook blijkt volgens de rechter uit de verklaringen en feiten niet dat er sprake is van omstandigheden die daar van afwijken. Kort door de bocht: als iets "normaal" is kan het niet "bijzonder" zijn.

(Disclaimer:  ik volg alleen de redenatie van de rechter, zoals ik het lees. Dit geeft dus niet mijn mening weer over de uitspraak, en/of de diverse wetten/richtlijnen zelf. In de uitspraak komt ook het handelen van de agent op zich aan bod. Dit laat ik buiten beschouwing in deze uitleg, maar is natuurlijk belangrijk(er) voor de schuldvraag en de strafmaat. Omdat ik een leek ben, kan en wil ik niet discussiëren over de vraag of dat handelen correct was en/of de rechter dat juist beoordeeld. Het gaat mij dus puur om de opmerking dat de rechter niet kan beoordelen of er sprake is van een "bijzondere omstandigheid")

Eerst bepaald de rechter wat het wettelijk kader is:

Artikel 29 van het RVV90 bepaalt onder meer dat bestuurders van een motorvoertuig in gebruik bij de politie een blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn voeren om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Artikel 91 van het RVV90 bepaalt dat de bestuurders van voorrangsvoertuigen als bedoeld in artikel 1 RVV90 bevoegd zijn af te wijken van alle voorschriften van het RVV90 voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

Dan bepaald de rechter de definitie van "een dringende taak":
Citaat
In artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 is bepaald dat slechts in drie gevallen sprake kan zijn van een dringende taak als bedoeld in artikel 29 van het RVV90. Een daarvan luidt: “een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt.”

Vervolgens gaat hij in op de Regelgeving Optische en Geluidssignalen, waarin de Politie verplicht is om een richtlijn in te voeren, en waarin grenzen zijn gesteld die in de richtlijn opgenomen moeten worden.
(Die ga ik niet quoten want natuurlijk begrijp ik dat jij die heel goed kent. Die doen wel ter zake voor de schuldvraag, maar niet voor deze redenatie op zich)

Vervolgens stelt de rechter dat de Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie uit 2011 de uiterste grens is voor het afwijken van RVV90. En dat een agent in bijzondere situaties mag van afwijken van deze norm.
Citaat
In deze brancherichtlijn wordt gesteld dat de richtlijn moet worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algehele ontheffing van het RVV90.
Citaat
Tenslotte vermeldt de brancherichtlijn dat in het kader van de uitoefening van de politietaak het de individuele politieambtenaar in bijzondere situaties is toegestaan om af te wijken van de normen gesteld in de brancherichtlijn.


Verderop trekt de rechter de conclusie over dit punt:
Citaat
Op grond van de RVV90 in samenhang met de Regeling optische en geluidssignalen 2009 en de brancherichtlijn is het hulpdiensten, waaronder het AOT, in geval van een voor de mens levensbedreigende situatie toegestaan af te wijken van de algemeen geldende verkeersregels in het RVV90. De brancherichtlijn en de Regeling optische en geluidsignalen 2009 normeren die afwijkingsbevoegdheid. De brancherichtlijn stelt dat de richtlijn moet worden gezien als een maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing op grond van het RVV90. Slechts in bijzondere situaties is het toegestaan om af te wijken van die normen. Naar het oordeel van de rechtbank vormt het enkele feit dat het AOT op weg was naar een levensbedreigende situatie niet een bijzondere situatie.In alle gevallen waarop de brancherichtlijn ziet is daarvan sprake.

Zoals ik de redenatie lees:
Politie agenten die OGS voerende voertuigen besturen, mogen van de bepalingen in het RVV90 afwijken. Daarbij is de Brancherichtlijn de norm. Een reden om OGS te mogen voeren is een "levensbedreigende situatie". Daarmee wordt een "levensbedreigende situatie" een situatie die "normaal" is als reden het voeren van OGS.
De Brancherichtlijn stelt ook dat er van de eigen norm afgeweken mag worden in "bijzondere situaties". Omdat een "levensbedreigende situatie" dus al "normaal" is voor het in werking treden van de normen van de richtlijn, kan dat op zichzelf niet "ook" een bijzondere situatie zijn die afwijking rechtvaardigt. Daarom vindt de rechter dat in dit geval de richtlijn gewoon toegepast kan worden als beoordelingskader bij het beantwoorden van de vraag of er sprake is van "onvoorzichtig" handelen.

Kort door de bocht:
Een "levensbedreigende situatie" is een reden om OGS te gebruiken, en is daardoor een normale situatie voor bestuurders die OGS voeren, ook als het een arrestatieteam betreft. Die situatie op zich rechtvaardigt dus niet het mogen afwijken van de richtlijn.
Speculatie: ik kan me best voorstellen dat bij een hoger beroep het OM en/of de verdediging onderbouwende argumentatie aanvoert waarom de inzet van een arrestatieteam op zich al bijzonder is. Dat is hier echter niet gebeurd, ook niet door het OM als reden voor vrijspraak.

(Nogmaals:  ik begrijp best dat er sprake is van onduidelijkheid. Waardoor agenten die ook met gevaar voor eigen leven afwijken van de richtlijn, zich in dit soort zaken onrechtvaardig behandeld voelen. En dat in de praktijk niet alles zwart/wit is, of dat de richtlijn beter/anders moet. Dit richt zich puur op de redenatie over "bijzondere situaties" .)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Bedankt voor deze beschouwing.  O0 Het komt aardig overeen met wat ik hier ook probeer uit te leggen.

Als hier dus al geen sprake is van een bijzondere situatie (spoed inzet van een specialistische eenheid) dan zal dat vrijwel nooit meer op gaan. Ook niet bij achtervolgingen, of het volgen van auto's welke veel te hard rijden. (+80) op de autosnelweg bijvoorbeeld. Als het dan mis gaat, dan hoef je in ieder geval niet meer te proberen om jezelf te beroepen op het feit dat je van de richtlijn mag afwijken in bijzondere omstandigheden. (los van het feit dat overige wetsartikelen onverminderd van toepassing blijven natuurlijk)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170


Bedankt voor deze beschouwing.  O0 Het komt aardig overeen met wat ik hier ook probeer uit te leggen.

Als hier dus al geen sprake is van een bijzondere situatie (spoed inzet van een specialistische eenheid) dan zal dat vrijwel nooit meer op gaan. Ook niet bij achtervolgingen, of het volgen van auto's welke veel te hard rijden. (+80) op de autosnelweg bijvoorbeeld. Als het dan mis gaat, dan hoef je in ieder geval niet meer te proberen om jezelf te beroepen op het feit dat je van de richtlijn mag afwijken in bijzondere omstandigheden. (los van het feit dat overige wetsartikelen onverminderd van toepassing blijven natuurlijk)

Ik denk dat je kunt interpreteren/concluderen dat de bijzondere situatie niet de melding zelf kan zijn, hoe ernstig ook. Levensbedreigend = prio 1 = vrijstelling, maar houden aan richtlijn.

Ik kan daar vervolgens zelf niet uit concluderen dat bijvoorbeeld een achtervolging met 40+ overschrijding ook geen bijzondere omstandigheid is. Ik vind het juíst een voorbeeld van wel zo'n uitzonderingssituatie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Frank. link=msg=1342092 date=1428421751

Ik denk dat je kunt interpreteren/concluderen dat de bijzondere situatie niet de melding zelf kan zijn, hoe ernstig ook. Levensbedreigend = prio 1 = vrijstelling, maar houden aan richtlijn.

Ik kan daar vervolgens zelf niet uit concluderen dat bijvoorbeeld een achtervolging met 40+ overschrijding ook geen bijzondere omstandigheid is. Ik vind het juíst een voorbeeld van wel zo'n uitzonderingssituatie.
Ik denk dat je daar dan toch mis zit. Een achtervolging zal gewoon worden weggeschreven onder artikel 2 van de regeling optische geluidssignalen, maar dan onder een van de andere twee mogelijkheden:
Citaat
2. Het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of
een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
3. Een ernstige verstoring van de openbare orde of rechtsorde, waarvoor een directe en snelle
inzet noodzakelijk is.

Ik denk dus absoluut niet dat je een achtervolging dan kan zien als iets wat bijzonder is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
De achtervolging zelf: ja. Maar een verdachte die harder rijdt dan die +40 is voor mij wel een bijzondere situatie.

Ik zie het als overredenatie om de rechterlijke uitspraak over de AT'er tot achtervolgingen door te trekken.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: zwelgje link=msg=1342046 date=1428400965
Zoals ik de redenatie lees:
Politie agenten die OGS voerende voertuigen besturen, mogen van de bepalingen in het RVV90 afwijken.

Nergens in de uitspraak, nog in de brancherichtlijn staat dat het uitsluitend gaat om het besturen van voertuigen met OGS. De algemene ontheffing geld voor zowel het rijden met als zonder OGS.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Klopt, maar ook in mijn bericht staat nergens dat de algemene ontheffing uitsluitend geldt bij het voeren van OGS. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: zwelgje link=msg=1342384 date=1428525667
Klopt, maar ook in mijn bericht staat nergens dat de algemene ontheffing uitsluitend geldt bij het voeren van OGS. ;)

Inderdaad. Maar nergens schrijf jij dat het ook geld bij het niet voeren van OGS. En waarom voeg jij dat er dan aan toe, terwijl het citaat het daar helemaal niet over heeft?

"Politie agenten die OGS voerende voertuigen besturen, mogen van de bepalingen in het RVV90 afwijken"


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Maar nergens schrijf jij dat het ook geld bij het niet voeren van OGS. En waarom voeg jij dat er dan aan toe, terwijl het citaat het daar helemaal niet over heeft?

Het citaat heeft het over "voorrangsvoertuigen", en dat zijn toch OGS voerende voertuigen?


Maar goed, waarom zou ik die specifieke wetgeving wel moeten noemen?
De uitspraak van de rechterbank gaat over een bestuurder van een OGS voerend voertuig.

Mijn post is dus geen uiteenzetting over alle wet- en regelgeving betreffende politie ambtenaren die een voertuig besturen, dus lijkt het me logisch om alle niet relevante regelgeving buiten beschouwing te laten.
Zeker ook niet als de rechtbank dit ook verder niet gebruikt in haar motivatie voor het vonnis.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten