Reactie was inderdaad als grappig zijnde bedoeld, maar zie er nu ook iets serieus in.
Ik vraag mij namelijk een aantal dingen af, mocht dit voor de rechter komen:
Even een afbeelding bijgevoegd:
De VKR staat ongeveer bij de bushalte en stopt het verkeer (op beide rijstroken) als de bussen passeren op rijstrook 2. De bussen keren vervolgens bij het C1 bord (net voor de groene middenberm.
De politieauto rijdt op rijstrook 1 aangezien hij de bussen links wil inhalen, de VKR heeft geen mogelijkheid om de bussen nog te laten stoppen (zijn immers al gepasseerd en dus geeft hij de politiewagen een stopteken. De politiewagen maakt gebruik van zijn vrijstelling en passeert de VKR.
De VKR valt dan ook niks te verwijten.
De bus draait naar links voorbij het C1 bord (inmiddels dus een halve draai, waarbij beide rijstroken geblokkeerd zijn).
De politiewagen duikt links de busbaan op en gaat vervolgens via de groene strook weer terug, aanrijding net voorkomen gelukkig.
Wie zit er fout? De agent vervolgt zijn weg op de linkerrijstrook, is geen voorrangsvoertuig en maar maakte wel gebruik van zijn vrijstelling.
De bus maakt een bijzondere manoeuvre, snijdt de eerste rijstrook af en passeert een C1 bord.
Nu stel dat de politiewagen tegen de bus aangereden was ben ik erg benieuwd wie schuldig is. In mijn ogen maakt de buschauffeur een grote fout omdat hij voor het keren zijn spiegels niet goed gebruikt (en misschien wel blindelings op een VKR vertrouwd). Als ik het verhaal zo lees denk ik dat de agent inschatte dat de bus hem gezien had. Misschien had hij beter zijn sirene aankunnen zetten maar daar had hij waarschijnlijk geen toestemming voor.
Overtreed de agent artikel 5 door de VKR te negeren (in deze situatie...) of is de manoeuvre van de buschauffeur (die de politiewagen niet gezien heeft anders had hij wel gewacht) artikel 5 waardig doordat hij de politiewagen afsneed?
Zowel de bus chauffeur als de agent zullen natuurlijk het beste met elkaar voor hebben en gelukkig is het allemaal goedgedaan, maar als het wel fout was gegaan heeft toch iemand iets niet goed gedaan....
Er staat een verkeersregelaar die een stopteken geeft en daar heeft ook een bestuurder van een politieauto zich aan te houden.
Een politieagent heeft daar dus vrijstelling voor.
Ik ben gewoon benieuwd hoe de rechter tegen zoiets aan zou kijken.
- Mag je als buschauffeur (blindelings) op een VKR vertrouwen? Of kan je toch nog wel aansprakelijk worden gesteld als buschauffeur?
- Is er ergens vastgelegd dat de bussen het C1 bord mogen passeren. Natuurlijk snap ik dat er geen enkele agent een boete voor schrijft, maar als er iemand gewond raakt nadat een bus het bord passeerde lijkt mij het toch wel fijn dat het ook ergens vrijstelling geregeld is (hoe werk zoiets)?
- Waarom passeerde de agent op snelheid (noodstop was niet meer mogelijk) de bus, ging de agent er van uit dat hij gezien was door de bus chauffeur? Of reed de agent gewoon te hard in deze situatie
- Heeft de agent gevaar veroorzaakt, heeft de buschauffeur gevaar veroorzaakt of hebben ze hier beide schuld aan?