Een nog mooier voorbeeld: diezelfde agent parkeert 'normaal', 2 straten verderop, want heel veel mensen moeten boodschappen doen.
Diezelfde agent krijgt nu weer een melding van een brand, maar nu wordt hij wel ingezet, want het is 3 straten verderop. Echter wel de ándere kant op. Oftewel, de agent met noodhulpdienst moet eerst kostbare tijd verspillen door 2 straten door te rennen, vervolgens met prio naar het adres te rijden, waar hij al veel eerder had kunnen zijn. Het begon met een kleine brand, maar als de agent aankomt slaan de vlammen er al uit. En nu overlijdt er ook iemand, wellicht had die agent, toen de brand nog klein was, de bewusteloze man uit het huis kunnen halen.
Jims, ik weet niet hoe het tegenwoordig is. Maar vroeger moesten wij melden als wij het voertuig verlieten. In geval van oproep was er dan al een unit onderweg gestuurd omdat de meldkamer wist dat wij niet in het voertuig aanwezig waren. Maar waar je vanuit gaat is dat jij als agent als eerste ter plaatse bent, wat in 91% van de gevallen niet zo is. Er is altijd al publiek, waaronder ook van die heldhaftige idioten die een brandend gebouw in lopen.
Overigens mochten wij bij de KMar nooit boodschappen doen onder Noodhulpdienst en werd ook het eten zo geregeld dat er altijd een unit op de weg was.
Ik ben niet kortzichtig en in deze slaat jou citaat kant nog wal.
Mijn citaat slaat op het feit dat teveel groepen denken dat zonder hen geen hulpverlening is. En dat alles is geoorloofd om maar hulp te verlenen, ook het negeren van de veiligheid van derden want wij hebben spoed.
Daarbij heb ik tbv de dienst vrijstellingen. Je ziet echter dat de gehele maatschappij zich steeds meer tegen de hulpverlening keert. En dan tegen een ieder in de hulpverlening. Dat gevoel krijg ik hier ook steeds meer. Toen ik lid werd van dit forum werd er inhoudelijk gesproken over zaken. Nu krijg ik steeds meer de indruk dat er mensen lid worden die even hun gal willen spuwen over de hulpverlening.
Gelukkig neem ik het ook niet persoonlijk, want ook ik merk het. Het is jammer want we kunnen zoveel van elkaar leren.
Maar je zegt iets waardoor jij eigenlijk gelijk aangeeft dat jij dus niet mag wat je doet. "tbv de dienst" en tenzij jij wel tijdens noodhulpdienst boodschappen mag doen(wat ik heel kwalijk zou vinden) valt dit niet onder dienst.
Ik mag ook gebruik maken van diverse vrijstellingen, maar ik mag er ook geen gebruik van maken omdat ik boodschappen ga doen. Terwijl ik ook zo'n mooie kaart heb dat ik schijt mag hebben aan al die borden en een hele zooi aan regels.
Maar om nog een mooi voorbeeld te geven zijn de schoolshootings etc. Of voor intimi beter bekend als Amok situatie's. Dan is het wel degelijk van levensbelang om er snel te zijn.
Ben ik helemaal met je eens, maar een oude Luitenant van mij zei het eens heel goed:
Het maakt niet uit met hoeveel haast en spoed je ter plaatse komt, je bent altijd te laat. En de veiligheid onderweg is belangrijker als sneller ter plaatse komen. En in mijn ogen begint onderweg bij waar je in je auto stapt en eindigt het waar je uitstapt.
Wat betrefd die VKR, ja daar is al een heel topic over. Maar ik zal nooit die achterlichten van die Mercedes vergeten die ik ineens omhoog zag schijnen. Omdat een agent met blauw mijn aanwijzing negeerde en plaats nam in een opgebroken weg van 2m diep. Zijn collega die erachter aan reed stopte wel en wilde mij een uitbrander geven en werd al heel snel heel stil toen ik harder schreeuwde waarom ik hem een stopteken gaf. De laatste kon ook gelijk hulp verlenen aan de eerste.