Nu ben ik niet (meer) zo snel van het zoeken naar mogelijk misbruik van de vrijstelling maar m.i. geef je nu duidelijk aan dat er ook bij het hogere kader kennis is van het misbruik van de vrijstelling, dat zij kennelijk niet wensen op te treden c.q. handhaven. Door deze (kennelijk bij jou bekende) manier van handelen is het i.m.o. dan niet raar dat mensen als Feitelijk, JJ75 en Bert65 hun afkeer tegen de vrijstelling danwel eventueel zichtbaar misbruik van de vrijstelling hier kenbaar maken.
Het niet aanspreken van collega's op eventueel misbruik van de vrijstelling door de leiding en daarmee dus het niet handhaven geeft in meer of minder mate ruimte om de vrijstelling te misbruiken, bot gezegd even rap een patatje te halen en daarbij de file omzeilend via de vluchtstrook onder het mom "ik controleerde het verkeer" ...
Hoewel er dus m.i. in veel gevallen terecht gebruik gemaakt wordt van de vrijstellingen roept de blauwe tak door een gebrek aan bekendheid van de vrijstellingen en gebrek aan handhaving van misbruik zelf de kritiek op hun verkeersgedrag over zich af (al of niet terecht) te meer omdat het voor de burger niet zichtbaar is of de vrijstelling terecht of onterecht gebruikt wordt en dit ook niet of nauwelijks te controleren is door de burger.
Misschien dat een afbeelding iets meer duidelijk maakt:
Denk jij nou echt dat die rotte appeltjes die steeds verder bovin de stapel liggen, willen dat het een en ander transparant wordt? Dat denk ik niet want dan valt het op dat ze rot, beschimmeld of beurs zijn. Het ligt echt niet aan dat enkele appeltje dat onderin de stapel ligt, want om dat appeltje heen liggen andere appeltjes die de boel wel weer recht trekken.
De ellende ligt bovenin: ergens moet er een hand zijn die rotte appels van de de stapel af haalt. Maar die hand moet hoog reiken en dus uit de politiek komen. En die politiek heeft een keuze gemaakt voor de heer X. En de heer X maakt weer de keus om van de ruim 60.000 arbeids plaatsen bij de politie alles in het onzekerheid te stellen behalve zijn baantje en die van 60 andere appeltjes. Dit heeft tot gevolg dat alles onzeker is en mensen dus over elkaar heen vallen om een baantje zeker te stellen. De rotte appels proberen zich steeds meer te verstoppen want anders valt het op dat ze rot zijn en dat willen ze niet. Nee dan duwen ze wel een groene appel naar voren want die is mooi en valt minder op. Die mooie groene appel wordt dan verwijderd en wat hou je over?
Daarmee wil ik niet zeggen dat de heer X rot is, want daar heb ik geen enkele aanwijzing voor. Maar het is wel zo dat er al jaren geen bal veranderd in de TOP des Polities behalve in negatieve zin.
En met deze beeldspraak wil ik niet beweren dat de gehele organisatietop zo rot is als ik hier afbeeld. Maar ik het is wel zo (om een voorbeeld aan te halen) dat een diender die in zijn vrije tijd gepakt wordt voor rijden onder invloed er vrijwel zeker uitvliegt maar dat een commissaris die al diverse keren betrapt of verdacht is geweest van rijden onder invloed nog steeds lekker rond loopt in zijn met goud beladen pakje en dat hij behoort tot een van de 61.... rara
En wat betreft de transparantie voor de burger mbt "te meer omdat het voor de burger niet zichtbaar is of de vrijstelling terecht of onterecht gebruikt wordt en dit ook niet of nauwelijks te controleren is door de burger." Wat zou je willen? Een Telegraaf vol met berichten over al het gebruik van vrijstelling of ander wettelijke mogelijkheden die dienders hebben, om op die manier toezicht te kunnen houden? Dat zou gelijk zijn aan een Telegraaf vol met overlijdens berichten, de eerste paar pagina's lees en blader je nog door, daarna stop je er mee omdat je anders depressief wordt.
Het gebrek aan bekendheid van de vrijstellingen bij de burger is enkel verwijtbaar aan de burger. Alles is te vinden op het internet of in de bibliotheek. Net als alle wijzigingen in regelgeving, boete verhogingen etc etc . Alles wordt gepubliceerd maar niemand leest het omdat het niemand iets boeit. En dat mensen als Feitelijk, JJ75 en Bert65 hun afkeer tegen de vrijstelling danwel eventueel zichtbaar misbruik van de vrijstelling hier kenbaar maken is dus wel raar want zij oordelen voordat ze weten hoe het een en ander in elkaar steekt. Ik ga ervan uit dat er noodzaak is als een Politie auto zonder OGS door roodlicht rijdt. Uiteraard kan je er ook vanuit gaan dat er geen noodzaak is, maar op grond van wat doe je dat dan? Wantrouwen? Als je de Politie niet vertrouwd, dan ga je moeite doen om de feiten boven tafel te halen. Dan neem je geen genoegen met een telefoontje, een emailtje of het plaatsen van een filmpje. Dan zou ik in ieder geval de bovenste steen proberen boven te halen. Maar daar is hier geen sprake van, nog sterker men gaat simpel weg lopen blaten en als men daar dan reacties op krijgt ....... laat maar dat is afgesloten.
Tip van de dag:Als je een politie-auto door roodlicht ziet rijden, dan kijk je naar het kenteken of wagenparknummer. Dat staat op de auto
. Dan ga je naar het dichtsbijzijnde politiebureau en vraag je aan de chef van dienst wat de reden was dat die auto zonder OGS door roodlicht reed. De chef geeft daar wel antwoord op en anders dring je aan op dat antwoord. Of dat antwoord de waarheid is dat weet je niet maar dat weet je nooit bij politie-cheffies. En anders zoek je andere manier om in contact te komen met de dienders op de desbetreffennde politie auto.
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Maar afgeven op anderen zonder feiten en omstandigheden te (willen) weten is nog veel makkelijker en dus neemt men de moeite niet.